Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olle Olsson Bolagen släpper Alfa och Fiat-importen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Romwro
    I Finland ser man dagligen på TV reklam för FIAT och så ser man också flera Fiat i trafiken. Ett förhållande som OOB har inte brytt sig om och förlitat sig bara för de trogna Fiat-köparna som jag som även trodde på 8 års rostgaranti mm.
    Kommer ny generalagent överta garantiförpliktelser, undrar jag.
    Det beror ju på hur garantiavtalet är skrivet. Skulle tro att Fiat S.p.a. är motpart och då spelar varken generalagent eller ÅF någon roll. Det är först när Fiat går i konkurs (usch och fy!) som ÅF får ta över garantin.
    Om OOB står som motpart mot kunden får man snällt uppfylla sina garantiåtaganden, så länge de gäller. Kursar OOB går det över till ÅF, men så är ju inte fallet.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #17
      Originally posted by tempra33
      Om det vore sant skulle Konkurrensverket ha en del att invända.

      Tillverkare kan ej styra marknader inom EU med fixerade prislistor utan varje ÅF är fri att själv sätta pris mot slutkunden.

      Att priset i Sverige blir högre pga att overheadkostnader ska absorberas ut på litet antal sålda ex. är förvisso möjligt.

      Danskarna är kända för att vara bra affärsmän (bäst i Norden)
      Därför har Danskarna även lyckats pressa priserna på många bilar
      som de importerar.
      Varför kan det va så svårt att skjutsa över några via öresundsbron på Tåg eller Lastbil ?
      Norden anses av Italienarna som en enda gemensam marknad !
      Ska det vara så svårt !
      O alla som kunde FIAT är snart också borta efter OOB's rensning till de egna gamla leden..

      Eller är det kylan i norrland som kräver "extra rejält värmepaket" i utrustningslistan samt större batteri o stolsvärme som gör att bilen när den korsat Öresund blir 40000 dyrare exl skatt

      På ventilkåpan till min 1983a 131 2000 TC stod det stolt stämplat i rött "SVEZIA".
      -Det var tider det...
      Värmepaketet var det inget fel på heller.
      Fiat for FUN

      Comment


      • #18
        Originally posted by tempra33
        Tillverkare kan ej styra marknader inom EU med fixerade prislistor utan varje ÅF är fri att själv sätta pris mot slutkunden.
        Du missförstår mig.
        Fiat Auto Spa har satt priserna som Olle Olsson köpte bilarna för, av Fiat Auto Spa. Inte priserna för återförsäljarna, utan priserna som Olle Olsson får betala som Olle Olsson sedan säljer vidare till återförsäljarna. Och Olle Olsson får betala dyrare för bilarna än vad den danska importören gör.

        Fiat Auto Spa säljer alltså bilarna dyrare till Olle Olsson, som sedan lägger på vanliga marginaler.

        Så det är inte tal om fixerade prislistor för återförsäljarna, men återförsäljarna kan knappast sälja bilarna under det inköpspris som Olle Olsson får betala för dem.

        Varför Olle Olsson får betala dyrt för bilar från Fiat, det kan man givetvis spekulera i. Möjligen har Fiat Auto missförstått den svenska marknaden, men samtidigt är det Olle Olsson som ska förklara svenska marknadsförhållanden för Fiat. Här har det uppenbarligen brustit i kommunikationen mellan dem.

        Comment


        • #19
          Originally posted by stooges
          Fast var inte priserna lägre på Alfa/Fiat förhållande till andra länder innan OOB tog över 2003? 156/Coupen sålde väl bra pga av designen självklart, MEN priset på 156/Coupen var väl "bättre" avvägt i jmf med andra bilmärken i Sverige innan OOB tog över?
          Så det kan ju faktiskt vara så att OOB har varit sämre att förhandla med Fiat Spa än tidigare generalagenter, men visst det kan ju samtidigt vara så att Fiat Spa har varit hårdare mot OOB, men varför i så fall?
          Samtidigt kan det ju vara nån annan ekonomisk/politisk faktor som har bidragit vad vet jag? Kan ju vara så att Fiat/Alfas modellprogram blev "relativt sämre" medans andra bilmärken gick framåt just när OOB tog över (borde man kanske kunna se i statistiken om man jmf med andra länder)?
          När OO-bolagen tog över ändrades utrustningsivåer och motorutbud för de svenskspecifierade bilarna, jämfört med de motorer och utrustningskombinationer som gällde innan, så det går inte att jämföra rakt av med hur det var tidigare.

          Ett problem för Fiat i Sverige är att bilarna - innan Grande Punton lanserades - fick väldigt dålig kritik. Stilon blev ju nedsablad i varenda test och hamnade på sista plats i jämförande tester. Hög ljudnivå, dåliga framstolar, tråkiga motorer, hög bränsleförbrukning och så vidare... Nya Fiat Panda har utmålats som lite av ett skämt av svenska tidningar. Det är bara Grande Punton som har fått i stort sett bra kritik.

          Dagens modellutbud är dåligt anpassat efter svenska marknadens önskemål. Fiat saknar en kombi av Bravon, vilket är en stor brist i Sverige.

          Alla konkurrenter har ju kombis. Opel Astra kombi, Peugeot 308 kombi/SW, Golf kombi, Toyota Corolla kombi och så vidare... Även kombis av de mindre modellerna. Skoda Fabia kombi, Peugeot 207 kombi, Renault Clio kombi. Fiat har ingen kombi på Grande Punton.

          Fiat Croma är en form av kombi, men ett mellanting som har lite av fågel - fisk problem, hamnar mellan två stolar. Annars är det en riktigt bra bil...
          Men svenskarna vill hellre ha en V70 kombi eller Modeo kombi än en slags kombi Croma.

          Sverige är ett kombiland och utan riktiga kombibilar kan man inte lyckas här.

          Comment


          • #20
            Originally posted by RolandM
            ...Fiat Croma är en form av kombi, men ett mellanting som har lite av fågel - fisk problem, hamnar mellan två stolar. Annars är det en riktigt bra bil...
            Men svenskarna vill hellre ha en V70 kombi eller Modeo kombi än en slags kombi Croma....
            Vilket är lite roligt eftersom Croma:n är större än V70 på alla plan förutom marknadsandel.
            Minns så väl när min chef inte fick in alla mässgrejerna i sin V70 och jag kvickt lastade in skiten i min Croma...med plats över, så att vi sparade ytterligare än bilkörning.

            "- Men...men...är den alltså större än min? Den ser ju inte så stor ut."
            Han representerade fram till detta ögonblick resten av Sveriges bilköparskara.

            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment


            • #21
              Jag har just inhandlat min första Fiat en Grande Punto mjt 1,3. Verkar skön att åka i hoppas att kvaliten är hyfsad. Jag tror att Fiat är en bättre bil än vad försäljningsmängden visar på i Sverige. Vi Fiat ägare får hoppas på en ny generalagen.

              Comment


              • #22
                Du blir säkert nöjd med din bil, en storsäljare i hela Europa förutom här i Svedala. Tror nog att det kommer ett besked om generalagenturen snart, kanske redan på Malmö motormässa i helgen..eller så kanske dom har varit i Trollhättan för att shoppa lite idag!!

                Comment


                • #23
                  Väl talat,hoppet är det sista som överger en Fiatägare.

                  Comment

                  Working...
                  X