Announcement

Collapse
No announcement yet.

MultiAir

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MultiAir

    En liten film från Fiat Power Train som förklarar tekniken.

    http://www.youtube.com/watch?v=3y0jIGq36Og&fmt=18
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Innebär denna teknik att kamremen försvinner?

    Comment


    • #3
      En kamaxel ska forfarande drivas enl. videon.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Ser inte riktigt hur kamaxeln drivs, men jag läste att Fiat kommer att använda Multiair på 1400 cc 16-ventils Fire motorn, både med och utan turboladdning så då blir det väl kamrem.
        Sedan kommer en ny tvåcylindrig SGE-motor på 900 cc även den motor kommer att finnas med och utan turboladdning samt att det kommer att byggas en turboladdad bi-fuel version (se länk 1). Verkar vara en grymt bra teknik och bidrog nog mycket till att Chrysler föll pladask för Fiat (se länk 2).

        länk 1
        http://www.newsdesk.se/pressroom/fia...ologies-279104

        länk 2
        http://www.youtube.com/watch?v=ApsLfcJ-Wyc

        Comment


        • #5
          haha "a partnership that works for america"
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment

          Working...
          X