Hej boys (and girls)
De flesta vet nog mitt missöde som jag haft nyligen med bilen. (och förra året för den delen också..)
Jag har suttit och funderat, räknat, och återigen funderat. Tråkigt att behöva säga det, men jag har konstaterat att det inte är värt att arbeta vidare med Coupén...
Den är just nu hos en bekant till morsan som har en verkstad i Halmstad, efter att ha först vart i en verkstad här i Malmö (där jag fick väldigt mycket oseriöst intryck...).
Som jag skrivit i en annan tråd, så har mekanikern nu konstaterat att toppen har 4 skadade ventiler mest troligen beroende på att den där löprullen gått sönder på balansremmen. I övrigt är ju också toppen sliten, antar jag, så han gav mig ett pris från motorrenoveringsfirman att en genomgång av toppen kommer landa på 4.500. Därpå tillkommer mekanikerns demontering och montering, packning, ny olja/filter samtidigt och även åtgärda besiktningsfelen jag fick förra månaden (kass lastventil, m.m)
Har inte fått ett konkret prisförslag från mekanikern, men jag räknat på ca 3k för arbetet.
Dessvärre måste man ju då också byta kamremmen och det kalaset går ju på ca 2000 i delar (ihopplockat från Mekonomen och Widik) och då är vi uppe i ca 10 000.
Tidigare mekanikerns bud gick från 6500 för byte av toppen (beg) och oljepump (utan någon riktig anledning), sen ändrades det och det skulle bli 8000 + arbete för att byta till en beg motor helt och hållet istället.
JAg är inte sugen på att byta motorn, mest för att jag inte litar på gamla motorer från bilar som Coupén.
Men om vi lämnar in toppen och gör det andra så sa mekanikern som har bilen nu att han trots det nte vågar lova att bilen blir 100%, pga skadorna på kolven i cylinder 1 . Bilen kommer gå som den har gått innan, bra förutom på tomgång, men han är rädd att högt HC på besiktningen inte berör på olja eller nåt, utan på att cylinder 1 har dålig komp och därmed förbränner dåligt. Han tror att jacken på kolven inte isf är problemet, utan att det har orsakat att kolvringen kan ha blivit skadad. Byter man då kolven där, så säger han att man måste iaf byta kolvringarna på de andra kolvarna och då sticker priset iväg!
Det finns alltså inget rent ekonomiskt som talar för att lägga ner de här summorna. Han tänkte byta bara de kassa ventilerna själv, och hålla nere priset istället för att ge 4500 till renoveringsfirman, men oavsett så blir de inte mycket billigare än 6-7000 skulle jag tro och detta som sagt med samma kolv... Ingen räknade först med att remmarna var orsaken och att de också måste bytas.
Under tiden som bilen varit på verkstad har jag istället ägnat mig åt andra tankar, varit och tittat på lite bilar osv. Breddat perspektivet lite, insett att jag förr eller senare kommer bli tvungen att byta bil i vilket fall. Dels för att Coupen inte blir yngre, dels för att det inte känns motiverat och lägga en så här stor summa på en så här pass gammal bil nu (även om det är svårt rent känslomässigt, man är ju trots allt bunden efter 3 år med en Coupe!) och dels för att det räcker nu, 3 år får vara 3 år och framöver vet vi (redan sen ett år tillbaks) att vi egentligen skulle behöva mer utrymme i bilen. Men så länge Coupén rullade så vart det ju inte så akut...
Så, med detta sagt så vill jag bara berätta att funderingarna har gett resultat, en annan bil är nu inhandlad och hämtas i veckan. Det blev en Audi A3 Sportback, årsmodell 2005 med 6k mil på mätaren och en äldre herre som enda tidigare ägare. Det känns riktigt bra faktiskt.
Jag hoppas det här blir ett positivt hopp framåt och i rätt riktning, nyare bil, inte många mil, fullservad och nyservad samt en kompromiss fårt jag säga. Lämnar inte kupé världen helt, det blir en sk kombi kupé!
Det vill säga, 5 dörrar, mycket mer utrymme i kupén samt eget utrymme för hunden där bak!
Jag kommer därmed inte vara kvar här, iaf inte lika ofta, och hänga. Får helt enkelt lämna Coupén som ett kapitel bakom mig. Dessvärre står man då nu snart med två bilar, har iofs avställt Coupen så skatten betalas tillbaks (precis betalat) men thats all. Har ingen aning vad jag ska eller kan göra med Coupén, det är detta jag behöver lite hjäp med?
Att sälja en inte turbo som renoveringsobjekt tror jag inte är meningsfullt, de flesta kör ändå turbo modellern här i Sverige (tänker främst på delar) och att skrota den känns väldigt dumt också.
Blir det tråkigt nog skroten som blir bäst, eller vad säger ni?
De flesta vet nog mitt missöde som jag haft nyligen med bilen. (och förra året för den delen också..)
Jag har suttit och funderat, räknat, och återigen funderat. Tråkigt att behöva säga det, men jag har konstaterat att det inte är värt att arbeta vidare med Coupén...
Den är just nu hos en bekant till morsan som har en verkstad i Halmstad, efter att ha först vart i en verkstad här i Malmö (där jag fick väldigt mycket oseriöst intryck...).
Som jag skrivit i en annan tråd, så har mekanikern nu konstaterat att toppen har 4 skadade ventiler mest troligen beroende på att den där löprullen gått sönder på balansremmen. I övrigt är ju också toppen sliten, antar jag, så han gav mig ett pris från motorrenoveringsfirman att en genomgång av toppen kommer landa på 4.500. Därpå tillkommer mekanikerns demontering och montering, packning, ny olja/filter samtidigt och även åtgärda besiktningsfelen jag fick förra månaden (kass lastventil, m.m)
Har inte fått ett konkret prisförslag från mekanikern, men jag räknat på ca 3k för arbetet.
Dessvärre måste man ju då också byta kamremmen och det kalaset går ju på ca 2000 i delar (ihopplockat från Mekonomen och Widik) och då är vi uppe i ca 10 000.
Tidigare mekanikerns bud gick från 6500 för byte av toppen (beg) och oljepump (utan någon riktig anledning), sen ändrades det och det skulle bli 8000 + arbete för att byta till en beg motor helt och hållet istället.
JAg är inte sugen på att byta motorn, mest för att jag inte litar på gamla motorer från bilar som Coupén.
Men om vi lämnar in toppen och gör det andra så sa mekanikern som har bilen nu att han trots det nte vågar lova att bilen blir 100%, pga skadorna på kolven i cylinder 1 . Bilen kommer gå som den har gått innan, bra förutom på tomgång, men han är rädd att högt HC på besiktningen inte berör på olja eller nåt, utan på att cylinder 1 har dålig komp och därmed förbränner dåligt. Han tror att jacken på kolven inte isf är problemet, utan att det har orsakat att kolvringen kan ha blivit skadad. Byter man då kolven där, så säger han att man måste iaf byta kolvringarna på de andra kolvarna och då sticker priset iväg!
Det finns alltså inget rent ekonomiskt som talar för att lägga ner de här summorna. Han tänkte byta bara de kassa ventilerna själv, och hålla nere priset istället för att ge 4500 till renoveringsfirman, men oavsett så blir de inte mycket billigare än 6-7000 skulle jag tro och detta som sagt med samma kolv... Ingen räknade först med att remmarna var orsaken och att de också måste bytas.
Under tiden som bilen varit på verkstad har jag istället ägnat mig åt andra tankar, varit och tittat på lite bilar osv. Breddat perspektivet lite, insett att jag förr eller senare kommer bli tvungen att byta bil i vilket fall. Dels för att Coupen inte blir yngre, dels för att det inte känns motiverat och lägga en så här stor summa på en så här pass gammal bil nu (även om det är svårt rent känslomässigt, man är ju trots allt bunden efter 3 år med en Coupe!) och dels för att det räcker nu, 3 år får vara 3 år och framöver vet vi (redan sen ett år tillbaks) att vi egentligen skulle behöva mer utrymme i bilen. Men så länge Coupén rullade så vart det ju inte så akut...
Så, med detta sagt så vill jag bara berätta att funderingarna har gett resultat, en annan bil är nu inhandlad och hämtas i veckan. Det blev en Audi A3 Sportback, årsmodell 2005 med 6k mil på mätaren och en äldre herre som enda tidigare ägare. Det känns riktigt bra faktiskt.
Jag hoppas det här blir ett positivt hopp framåt och i rätt riktning, nyare bil, inte många mil, fullservad och nyservad samt en kompromiss fårt jag säga. Lämnar inte kupé världen helt, det blir en sk kombi kupé!
Det vill säga, 5 dörrar, mycket mer utrymme i kupén samt eget utrymme för hunden där bak!
Jag kommer därmed inte vara kvar här, iaf inte lika ofta, och hänga. Får helt enkelt lämna Coupén som ett kapitel bakom mig. Dessvärre står man då nu snart med två bilar, har iofs avställt Coupen så skatten betalas tillbaks (precis betalat) men thats all. Har ingen aning vad jag ska eller kan göra med Coupén, det är detta jag behöver lite hjäp med?
Att sälja en inte turbo som renoveringsobjekt tror jag inte är meningsfullt, de flesta kör ändå turbo modellern här i Sverige (tänker främst på delar) och att skrota den känns väldigt dumt också.
Blir det tråkigt nog skroten som blir bäst, eller vad säger ni?
Comment