Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrota eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrota eller inte?

    Hej boys (and girls)

    De flesta vet nog mitt missöde som jag haft nyligen med bilen. (och förra året för den delen också..)

    Jag har suttit och funderat, räknat, och återigen funderat. Tråkigt att behöva säga det, men jag har konstaterat att det inte är värt att arbeta vidare med Coupén...
    Den är just nu hos en bekant till morsan som har en verkstad i Halmstad, efter att ha först vart i en verkstad här i Malmö (där jag fick väldigt mycket oseriöst intryck...).

    Som jag skrivit i en annan tråd, så har mekanikern nu konstaterat att toppen har 4 skadade ventiler mest troligen beroende på att den där löprullen gått sönder på balansremmen. I övrigt är ju också toppen sliten, antar jag, så han gav mig ett pris från motorrenoveringsfirman att en genomgång av toppen kommer landa på 4.500. Därpå tillkommer mekanikerns demontering och montering, packning, ny olja/filter samtidigt och även åtgärda besiktningsfelen jag fick förra månaden (kass lastventil, m.m)

    Har inte fått ett konkret prisförslag från mekanikern, men jag räknat på ca 3k för arbetet.

    Dessvärre måste man ju då också byta kamremmen och det kalaset går ju på ca 2000 i delar (ihopplockat från Mekonomen och Widik) och då är vi uppe i ca 10 000.

    Tidigare mekanikerns bud gick från 6500 för byte av toppen (beg) och oljepump (utan någon riktig anledning), sen ändrades det och det skulle bli 8000 + arbete för att byta till en beg motor helt och hållet istället.

    JAg är inte sugen på att byta motorn, mest för att jag inte litar på gamla motorer från bilar som Coupén.
    Men om vi lämnar in toppen och gör det andra så sa mekanikern som har bilen nu att han trots det nte vågar lova att bilen blir 100%, pga skadorna på kolven i cylinder 1 . Bilen kommer gå som den har gått innan, bra förutom på tomgång, men han är rädd att högt HC på besiktningen inte berör på olja eller nåt, utan på att cylinder 1 har dålig komp och därmed förbränner dåligt. Han tror att jacken på kolven inte isf är problemet, utan att det har orsakat att kolvringen kan ha blivit skadad. Byter man då kolven där, så säger han att man måste iaf byta kolvringarna på de andra kolvarna och då sticker priset iväg!

    Det finns alltså inget rent ekonomiskt som talar för att lägga ner de här summorna. Han tänkte byta bara de kassa ventilerna själv, och hålla nere priset istället för att ge 4500 till renoveringsfirman, men oavsett så blir de inte mycket billigare än 6-7000 skulle jag tro och detta som sagt med samma kolv... Ingen räknade först med att remmarna var orsaken och att de också måste bytas.

    Under tiden som bilen varit på verkstad har jag istället ägnat mig åt andra tankar, varit och tittat på lite bilar osv. Breddat perspektivet lite, insett att jag förr eller senare kommer bli tvungen att byta bil i vilket fall. Dels för att Coupen inte blir yngre, dels för att det inte känns motiverat och lägga en så här stor summa på en så här pass gammal bil nu (även om det är svårt rent känslomässigt, man är ju trots allt bunden efter 3 år med en Coupe!) och dels för att det räcker nu, 3 år får vara 3 år och framöver vet vi (redan sen ett år tillbaks) att vi egentligen skulle behöva mer utrymme i bilen. Men så länge Coupén rullade så vart det ju inte så akut...

    Så, med detta sagt så vill jag bara berätta att funderingarna har gett resultat, en annan bil är nu inhandlad och hämtas i veckan. Det blev en Audi A3 Sportback, årsmodell 2005 med 6k mil på mätaren och en äldre herre som enda tidigare ägare. Det känns riktigt bra faktiskt.

    Jag hoppas det här blir ett positivt hopp framåt och i rätt riktning, nyare bil, inte många mil, fullservad och nyservad samt en kompromiss fårt jag säga. Lämnar inte kupé världen helt, det blir en sk kombi kupé!
    Det vill säga, 5 dörrar, mycket mer utrymme i kupén samt eget utrymme för hunden där bak!

    Jag kommer därmed inte vara kvar här, iaf inte lika ofta, och hänga. Får helt enkelt lämna Coupén som ett kapitel bakom mig. Dessvärre står man då nu snart med två bilar, har iofs avställt Coupen så skatten betalas tillbaks (precis betalat) men thats all. Har ingen aning vad jag ska eller kan göra med Coupén, det är detta jag behöver lite hjäp med?
    Att sälja en inte turbo som renoveringsobjekt tror jag inte är meningsfullt, de flesta kör ändå turbo modellern här i Sverige (tänker främst på delar) och att skrota den känns väldigt dumt också.

    Blir det tråkigt nog skroten som blir bäst, eller vad säger ni?
    Last edited by Joksi; 22 March 2009, 07:55.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Om du verkligen gillar bilen så kan du försöka få in den på en skola som har fordonslinje, får man in den där så brukar man i de flesta fall endast få stå för delarna + tårta till killarna.
    Vet att det kan vara svårt att komma in men det är värt ett fösök.
    www.strigin.se

    Comment


    • #3
      Håller med Grusbus. Om det inte går, så bör du nog försöka sälja bilen som den är. Jag satt i samma sits för några år sedan med en BMW. Motorbyte + arbetskostnad slutade på 16 papp. Fick ut 14.500 för bilen ett år senare... Med facit i hand hade jag hellre sålt den som ett "objekt" för 5 tusen... och sluppit alla samtal med verkstaden, all väntan och förmodligen sparat några tusenlappar. Hur din Coupe står sig på blivande projekt/objekt marknaden vet du först efter en seriös annonsering på rikstäckande säljsajter.

      Försök räkna ut vad allt kommer att kosta och jämför detta med vad du kan få ut vid en försäljning. Efter det har nog bilden klarnat;-).

      Comment


      • #4
        Har ju precis letat efter en motor utan turbo men det fanns inte mycket eller precis ingenting. Är bilen i ordning i övrigt är det ju lite synd att skrota den. Tror att du kommer ångra dej efter ett tag. Sälja vidare måste väl ändå ge mer än att skrota?!

        Comment


        • #5
          Har inte den blekaste aningen vad bilen hade kunnat säljas för om motorn var i motsvarande gott skick med 20k mil?

          Så jag har inget att jämföra med heller... ganska sisådär sits när man sitter med en gammal Fiat och utbudet/andrahandsvärdet inte är stort.

          Innan jag köpte denna hade jag en Toyota Celica GTI som jag köpte för 15k, och sålde 4 år senare för 15k. Karossen hade då gott 30k mil, motor 20k. Karossen/lack var också ganska fin, i princip inga större lackskador eller liknande. Bilen var äldre än Fiaten, en 87a
          Last edited by Joksi; 22 March 2009, 13:11.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            jeg ville ha reparert bilen
            Ta en tur på eBay, mye deler der, både komplett motor og bare topp. f eks denne.


            http://cgi.ebay.de/fiat-16-v-zylinde...1%7C240%3A1318

            Comment


            • #7
              Tack för tipset!

              Jag känner dock inte längre för att lägga ner nån vidare energi, har gjort det tillräckligt hittils. Vill heller inte lägga ner mer pengar, beslutade istället att lägga pengarna på en nyare bil.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                låter som ett klokt val. Lycka till!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Några tusenlappar får du säkert, skroten ger väl typ noll kronor numera?

                  En ny ägare + begad topp, litet elbow grease, och sedan är det bara att tuta o köra igen.

                  Hoppas ådin ger mindre gråa hår.
                  Last edited by tempra33; 25 March 2009, 19:10.

                  Comment


                  • #10
                    vill inte ge dej falska förhoppningar men... om det nu är skroten som analkas så skulle man kunan köpa den av dej.

                    ...om jag nu har råd man är inte milljonär som student...

                    då skulle det tyvärr innebära att motor och drivning byts ut mot nått billigt lättmekatt ( volvo turbo, uno turbo, vw turbo, audi turbo) och ändra rejält.. men dessa är bara ider kan inte lova attt jag har plats/ekonomin till att ta emot den.. : (
                    Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fiat_youngsteer


                      då skulle det tyvärr innebära att motor och drivning byts ut mot nått billigt lättmekatt ( volvo turbo, uno turbo, vw turbo, audi turbo) och ändra rejält..
                      Att byta till någon av de motorer som du kallar billigt och lättmekat kan jag nästan lova blir både dyrare och mer tidskrävande än att renovera den motor som sitter i eller byta till en ny coupe motor.

                      Om det bara är skrotpremien du är ute efter är det bara att skicka ett PM så kanske det löser sig..
                      Turbo é livet

                      Torx måste vara djävulens påfund...

                      Comment


                      • #12
                        Sälj den i delar - då får du mest stålar tillbaka.

                        Comment


                        • #13
                          Ring Nabil! Hand är specialisten nummer 1 på Coupéer, han fixar t o m det omöjliga.

                          Han har sin verkstad i Fjärås ett par mil söder om Göteborg.

                          Nabil har tagit hand om både min Coupé och Tempra. Han fixar grejerna UTAN att det kostar skjortan. Att han dessutom har tillgång till flera skrotade Coupeer och motorer gör att han kan få fram delar också.

                          Rekommenderas varmt!

                          Ring honom på tel 0768-505075.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lars
                            Ring Nabil! Hand är specialisten nummer 1 på Coupéer, han fixar t o m det omöjliga.

                            Han har sin verkstad i Fjärås ett par mil söder om Göteborg.

                            Nabil har tagit hand om både min Coupé och Tempra. Han fixar grejerna UTAN att det kostar skjortan. Att han dessutom har tillgång till flera skrotade Coupeer och motorer gör att han kan få fram delar också.

                            Rekommenderas varmt!

                            Ring honom på tel 0768-505075.
                            är han duktig på coupe jag har ett kryptiskt fel på min och skulle gärna vilja prata med en riktig vetare som kan sin sak.... undrar om du vet om han kan coupes... isåfall skulle man kanske ringt honom och prata med han..? mvh bergmark
                            Fiat coupe 16VT

                            Comment


                            • #15
                              Eftersom jag nämnde den nya bilen här, tänkte jag att jag slänger upp en bild också

                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X