Announcement

Collapse
No announcement yet.

GM skänker bort allt mot aktier i Fiat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GM skänker bort allt mot aktier i Fiat

    Kanske inte riktigt så, men historien verkar upprepa sig.
    Ligger hemma med sträckning i ryggen och har inget annat för mig än att läsa nyheter på webbön.

    Det är mycket Fiat överallt just nu. Även i Sverige, trots att journalisterna kämpar emot. Fiat är hett i USA och vad får man inte läsa om ett hett rykte att GM kanske har för avsikt att ge Fiat alla sina tillgångar i Europa och Latinamerika mot utbyte av aktier i Fiat Spa. Vi vill ha 30% av aktierna, säger GM. Max 10%, säger Fiat

    http://www.nytimes.com/2009/05/07/bu...fiat&st=Search
    Last edited by Johan Gunverth; 7 May 2009, 13:06.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Re: GM skänker bort allt mot aktier i Fiat

    GM har insett som vi redan viste att fiat är ett bra bil märke.
    Även om svenska motor skribenter bojkottar allt vad fiat heter.


    //Anders

    Comment


    • #3
      Re: Re: GM skänker bort allt mot aktier i Fiat

      Originally posted by peddie
      GM har insett som vi redan viste att fiat är ett bra bil märke.
      Även om svenska motor skribenter bojkottar allt vad fiat heter.


      //Anders
      Lite ironiskt att GM betalade 16 miljarder för att bli av med Fiat för ett par år sedan...
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #4
        -Ja,, ve o fasa...
        det hade många gjort här i landet.

        Eller som de sa i Rix morgonzoo

        -Jag tycker att FIAT är en fånig bil..
        -Jag med !

        ???



        -Andra märken då ?
        -Jag kanske inte älskar Citroen,, men jag har respekt för de som gör det. o jag pratar inte skit om de bilarna efter som jag aldrig ägt en,, bara klrt.
        O bekvämare fjädring än Citroen har,,, har jag aldrig upplevt i en tysk bil !
        provning i 120 mil !
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Rix Morgonzoo befolkas av idioter så vem är förvånad.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Rix Morgonzoo befolkas av idioter så vem är förvånad.
            Nej, nej! Det befolkas av apor. Det är ju ett zoo!
            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment


            • #7
              Sikken sanslös soppa ! Undras om ens Marchionne kan reda upp detta...

              Comment


              • #8
                Originally posted by captain
                Sikken sanslös soppa ! Undras om ens Marchionne kan reda upp detta...
                Han har säkert redan planen klar. Bara att vänta på att alla skall säga ja till den.

                Allvarligt talat tror jag att Marchionne har en väl uttalad strategi och en generalplan. Han vet nog betydligt mer om hela branschens tillstånd än vi anar. Just nu när alla andra är fövirrade (J-Å på SAAB för att nämna någon) är det taktik inom ramen för strategin som gäller. Därför kan han ge sig på EUs industrikommisionär med dennes egna argument och därför får han träffa regeringsrepresentanter innan han vidtalar företagsledarna. Det är otroligt starkt.
                Vissa hävdar att hans kvarvarande 1-åriga mandat hos Fiat gör att han tar större risker. Vissa andra inser att hanju blir koncernchef på Chrysler och får fokusera på detta.
                Hur som helst tror jag att allt hänger ihop och att vi inom ett år har Fiat som största tillverkaren i världen. Mest på gott, men lite på ont.

                I Sverige kommer vi om fem år fortfarande att minnas den där rostiga Ritmon från 82 och vara tveksamma till andrahandsvärdet.
                Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                Comment


                • #9
                  Dagens Fiat/GM i The Economist:

                  Marchionne lånar Lee Iaccocas klassiska slogan "If you can find a better car, buy it" och börjar pressa de passiva tyskarna:

                  "I'm offering the German government a car business that will be effectively debt-free and I will take on Opel's liabilities, including pensions. I told them: if you have a better offer, take it."

                  Med detta följer att Tysklands regering skall ge garantilån på 50-70 miljarder. Vi får väl se. Han är duktigt på att spela ut alla mot varandra i alla fall.
                  Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                  Comment


                  • #10
                    Marchionne e en hård kille.. men det är väl därför han får resultat!Hoppas han stannar i Fiat längre än så, det lär behövas mer än ett år för att få ordning på allt..! Många nickedockor att sparka!!

                    Comment

                    Working...
                    X