Announcement

Collapse
No announcement yet.

service på Befra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • service på Befra

    Så var det då gjort, kamremsbytet och oljebyte. 8800 kronor, puuust.

    Men det positiva var Befra. Kunniga, trevliga och allmänt proffsiga. Till de av er som inte varit där, låt er inte skrämmas av det yttre, de kan sina saker.
    Nicklas
    Fiat Coupé 20VT-LE -1999, No 922

  • #2
    Gläds med dig!

    Hade av alla remmar utom kamremmen i helgen och blev lite skrämd - på ett ställe var bara korden kvar på servoremmen (som driver remmen till generator + AC).. Så nu är en ny beställd.

    Har annars fått preliminär prisuppgift på kamremsbyte hos AutoAlfa Väst - 4-5000:- M.A.O. trodde de att det skulle ta max en dag.
    Mkt lovande, men det återstår att se vad det blir till slut. Nån gång i vår.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per

      Har annars fått preliminär prisuppgift på kamremsbyte hos AutoAlfa Väst - 4-5000:- M.A.O. trodde de att det skulle ta max en dag.
      Grattis till ett bra pris. Det gäller och byta i tid.
      Nicklas
      Fiat Coupé 20VT-LE -1999, No 922

      Comment


      • #4
        Nicklas

        Gjorde du det som en 8000mils service eller ingick itne servicen i bytet?
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          går det att se servoremmen på något sätt?
          /Peter

          Comment


          • #6
            Re: Nicklas

            Originally posted by mojo
            Gjorde du det som en 8000mils service eller ingick itne servicen i bytet?
            Ursprungspriset var 8 000 papp för kammen. Sen ´la jag till servicen och då landade det på 8 800. Fast du rensade de bromsskivorna fram (var igensatta), fixa en bromsslan bak som tog in vatten.

            8 000 var ändå 4 - 6 000 billigare än andr jämförelser i Malmö.
            Nicklas
            Fiat Coupé 20VT-LE -1999, No 922

            Comment


            • #7
              försökte skicka Pm

              Men det funkar inte.


              Har du någon aning om dom bytte några andra remmar?

              eller var det endast kamremmen som byttes?



              ursäkta alla frågor.
              före detta coupe trimmare
              pimpig cadilacc deville
              Sv1000s C-Ö

              Comment


              • #8
                Dum konstruktion,kanske!

                Hej allihopa!
                Angående era klagomål på Fiat,så kan man tycka att det är en korkad konstruktion,men vissa saker måste ju klarläggas,så att folk som läser detta forum inte blir skrämda av Fiats "konstigheter".
                1.Vad jag vet så konstruerades både Coupen och Bravo o Marea från början med 4-cylindriga motorer, vilket innebär att vi egentligen ska vara glada över att Fiat har "skohornat" in en 5a.Detta innebär att det naturligtvis blir lite trängre med plats vid kamremsbyte.Nu vet jag inte om det även finns balansaxlar på femman,men om det finns så ska detta oxo bytas(om man inte snålar).Är man smart byter man även vattenpump när man har av allt,då detta är en förhållandevis liten kostnad.Detta gäller 5an.
                2.Då kontrar dom flesta med att säga,att det inte är så mycket billigare med samma jobb på Integralemotorn.Sant,men där finns balansaxlar som gör att man byter alla remmar.Jämför gärna med samma jobb till en Mitsubishi med balansaxlar så ser ni att priset är normalt.

                Angående kamremmsbyte på en Alfa för 1800,så är jag skeptisk(om vi pratar om 156).Bytar man allt som ska bytas så går det på ca 3000 och då är det billigt.
                Har själv haft många Alfor,och känner igen klagomålen som att bilarna e dåliga osv,men det är varken alfas eller Fiats motorer som inte tåler kyla(läs VAG)eller börjar brinna(läs Citroen) eller bromsar dåligt(vissa BMW 745).Nä skillnaden är att dom har en bättre återförsäljare som ordnar det på goodwill.Tror ni verkligen att BMW eller Mercedes är 100-200 000 kr i vissa fall bättre än andra "billigare" bilar?Naturligtvis inte utan det är garantiåtagandena som man betalar för när det eventuellt strular med bilen.Fixas det fort,så uppfattar kunden det som att det inte är så farligt...Jag vågar påstå att ALLA biltillverkare kan göra en bra, rolig,snygg bil som är DYR!Men hur många tillverkare,kan göra det Fiat o Alfa gör.Roliga bilar oavsett om det är en Panda 4x4 eller den fantastiska o tidlösa coupen.Vad ni än säger så säg inte BMW,för dom är skamlöst tråkiga i "folkversion".
                Lite curiosa är ju att BMW "skryter" om att dom tar ut över 100 literhästar i sin m3,och att deras vanos är fantastiskt revolusionerande, men Alfa plockade 1964 ut 164 hk ur 1,6 liter i sin GTA..Mekaniskt omställbera kammar hade redan den gamla ts motorn...Chrysler skröt om sina Hemimotorer på det glada 70-talet,men Alfa har haft det sen 1956 utan att skryta om det..
                Alfa hade en fungerande sekventiell låda 1968,men satte den inte i produktion pga "att folk hellre ville ha 5-växlad för det visste dom vad det var"MEN det byggdes serietillverkade giulior som hade uttag för detta...Så har man en sådan kan man bara kolla om det finns en 3-polig kontakt på lådhuset och vips kan man köpa en liten microswitch så har man en hydraulisk förvisso inte så snabb sekventiell låda men dock..
                SÅ VAR STOLTA ÖVER ATT FIAT FORTFARANDE VÅGAR BYGGA ANNORLUNDA.Men tar dom äckliga amerikanarna över dör Fiats själ.HE....E.Hoppas att dom backar ur!!
                Tack för ordet grabbar,tycker att detta är ett bra forum!
                MAY THE BOOST BE WITH YOU!
                Mvh Alex

                Comment


                • #9
                  Vadå "kanske Coupé"? Du är helsåld.
                  "Måste ha Coupé" kan du byta till!


                  //Martin
                  Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                  Åker - Cheva Transsport -01
                  Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                  Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                  Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                  Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                  Comment


                  • #10
                    Balansaxlarna i femman drivs med drev direkt från vevaxeln, en helt annan konstruktion än fyran.

                    Servoremmen + remmen för generatorn o AC:n kan man syna/byta genom att ta bort dem. Inte alltför svårt, bara man kapar en 8:ans insexnyckel.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dum konstruktion,kanske!

                      [QUOTE]Originally posted by kanskecoupe
                      [B]Hej allihopa!
                      Angående era klagomål på Fiat,så kan man tycka att det är en korkad konstruktion,men vissa saker måste ju klarläggas,så att folk som läser detta forum inte blir skrämda av Fiats "konstigheter".

                      Hade jag VERKLIGEN TYCKT illa om FIAT så hade jag ej ÄGT 2 st nu.
                      Har haft detta märke sen 1984 o INTE haft någrasomhelst driftsstopp på grund av "elfel" "mekaniska fel" eller "konstigheter"
                      Sammanlagt 7 bilar, känner folk som kan intyga liknande story.

                      Lite skötsel skadar ej, men så är det för ALLA bilmärken.
                      (service i tid, tändkablar, diverse)
                      Det fina är att man inte heller behövt betala en FÖRMÖGENHET för sitt (ROLIGA) bilägande.
                      Last edited by Håkan; 9 August 2006, 22:19.
                      Fiat for FUN

                      Comment

                      Working...
                      X