Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vintertvätt av bruksbilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vintertvätt av bruksbilen

    Våren är här?????
    Första gången jag tvättar min bruks-TIPO ute, när det varit så mycket snö kvar ute. 85 cm
    Jag fick gräva fram trädgårdsslangarna (hängde kvar ute som vanligt)
    Men det var 6 plusgrader, och bilen var så nersaltad efter 80 mil på blöta vägar, den var gråvit. Jag var tvungen att tvätta hemma, för jag har 4 mil t/r till macken, annars hade den blivit lika igen.
    Med högtryckstvätten, och en massa skrubbande med Supertvätt, så blev den riktigt ren.
    Attached Files
    //R//

  • #2
    Fler bilder

    mera.....
    Attached Files
    //R//

    Comment


    • #3
      Fler bilder

      Man blir kall om händerna.......
      Attached Files
      //R//

      Comment


      • #4
        Fler bilder

        ............
        Attached Files
        Last edited by Rolando; 13 March 2010, 15:21.
        //R//

        Comment


        • #5
          Fler bilder

          ..... .......
          Attached Files
          //R//

          Comment


          • #6
            Den blev fin
            Ja det är ett trevligt vårtecken när man kan börja svabba av bilen ute. Vad betyder "topclass" på en tipo då? vet inte att jag sett den loggan förut..

            /
            H

            Comment


            • #7
              Top Class

              Jag tror det är, för att den har skinnklädsel, läderratt, AC, eltaklucka (men det har ju många) + allt det andra med servo, elhissar ställbar ratt mm, men det är ju i princip standard.
              Sen sitter det en 2,0 motor i den, men ingen 16V.

              Den har inte rullat så mycket, drygt 18.000 mil. Fick ärva den efter min far, som gick bort för tre år sedan. Och han körde inte så mycket per år. Är en 92:a
              //R//

              Comment


              • #8
                Tipo

                Glömde säga att det suttit CARELLO extraljus på den.
                Men de har på något konstigt sätt, försvunnit, och jag vet inte vart. Men jag vet när de försvann! Men fästena är kvar........
                De var rektangulära, något mindre än Hella 220. Fina lampor, som jag inte tror sålts nya i Sverige. Och jag vet inte hur man får tag på nya/beg.
                //R//

                Comment


                • #9
                  Kul, är lite avis.. En Tipo GT (som den hette här i Sverige) hade inte varit fel. Den måste varit importerad? Svenska bilar hade strålkastartorkare och elvärme i stolarna (i din?). Även texten Granturismo på bakluckehandtaget.
                  Import kan ju även förklara namnet "topclass", verkar vara en regional variant.. Tysk kanske?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Tipo

                    Nog är den importerad alltid (men det är ju alla) *

                    Den har ursprungligen sålts ny i Tyskland ( 1 rätt)
                    Sen har den blivit flyttgods. En krögare tog den med när han flyttade, och då hamnade den i Finland.
                    Därefter tog han med bilen, och flyttade till Sverige. Och den hamnade i Jönköping. Han behövde en större bil, helst en fiat. Och det blev en ny Marea Weekend (tror jag)
                    Sen blev bilen till salu, och då köpte min far bilen i början på 2000-talet. Tror det var 2002....

                    Bilen har haft strålkastartorkare. (1 fel) Men i samband med en rådjurskrock, så försvann de.
                    Stötfångaren fick bytas ut, liksom grill, höger strålkastare och blinkers, och vä. dimljus. Dessutom fick höger framskärm och huv, lackas om.
                    Bilen har inte rumpvärmare (1 rätt.. igen)
                    Annars så är den i ett mycket bra bruksskick, och så länge den inte är rostig, så får den rulla som bruksvinterbil. På sommaren är den avställd för det mesta. Då rullar två Alfor, och en del gamla Fiatveteraner.
                    En mycket trevlig bil att köra..... och vilken värme det är i den!
                    Men jag saknar det delbara baksätet, som brukar finnas, eller? Vet inte varför det inte är delbart?
                    //R//

                    Comment


                    • #11
                      Tycker att den ser väldigt välvårdad ut av bilder att dömma.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Snygg Tipo!
                        För några år sedan funderade jag på att om jag skulle ersätta min Uno skulle det bli en Tipo. En väldigt rymlig småbil enl. alla tester. Hade jag då hittat denna hade jag nog valt den...

                        Men nu bidde det ännu en Uno och håller den lika bra som den förra Unon så ligger ett bilbyte 10 -12 år bort.
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #13
                          Tipo

                          Jag försöker hålla den i bra skick. Vaxar den varje höst, målar i alla stenskott och ev. lackskador.
                          Ser över rostskyddet varje år, balkar, dörrar bottenplatta.
                          De är känsliga i golvet mot innertröskeln, samt höger hörn bak, där bensinpåfyllningsslangen ligger an mot hjulhuset.
                          Så det gäller att spola, och hålla rent där hela tiden. Men där har väldigt många bilar samma problem, Uno´n, Alfa 33, Golf/Jetta mm

                          Det som är slitet på den, är växelspaksknoppen! Den är av läder, men lädret har "försvunnit" på toppen. Förstår inte detta, då ratten är helfin, också i läder. Får måla med läderfärg.....oxblod...
                          Sen är det plasten, tex armstöden på dörrarna, instrument-
                          brädan, mittkonsollen som har börjat bli "kletig"
                          Har aldrig varit med om nåt liknande. Har aldrig använt nåt vinylglans på den, eller liknande medel. Använder alltid grönsåpa.
                          Har alltid använt såpa. Min gamla Alfa 90 från -85 visar inga liknande tendenser. Likaså 128 från -76 är inte "kletig"

                          Så är det någon som råkat ut för liknandade, så är jag nyfiken, om det går att åtgärda.
                          Hur ser era Tempra ut, Ni som har sådana från 90-talets början?
                          //R//

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tipo

                            Originally posted by Rolando
                            Jag försöker hålla den i bra skick. Vaxar den varje höst, målar i alla stenskott och ev. lackskador.
                            Ser över rostskyddet varje år, balkar, dörrar bottenplatta.
                            De är känsliga i golvet mot innertröskeln, samt höger hörn bak, där bensinpåfyllningsslangen ligger an mot hjulhuset.
                            Så det gäller att spola, och hålla rent där hela tiden. Men där har väldigt många bilar samma problem, Uno´n, Alfa 33, Golf/Jetta mm

                            Det som är slitet på den, är växelspaksknoppen! Den är av läder, men lädret har "försvunnit" på toppen. Förstår inte detta, då ratten är helfin, också i läder. Får måla med läderfärg.....oxblod...
                            Sen är det plasten, tex armstöden på dörrarna, instrument-
                            brädan, mittkonsollen som har börjat bli "kletig"
                            Har aldrig varit med om nåt liknande. Har aldrig använt nåt vinylglans på den, eller liknande medel. Använder alltid grönsåpa.
                            Har alltid använt såpa. Min gamla Alfa 90 från -85 visar inga liknande tendenser. Likaså 128 från -76 är inte "kletig"

                            Så är det någon som råkat ut för liknandade, så är jag nyfiken, om det går att åtgärda.
                            Hur ser era Tempra ut, Ni som har sådana från 90-talets början?
                            Kletig plastinteriör känner jag igen :-)

                            Min tes är att det är mjukgörarna i plasten som är boven. Fiat har helt enkelt snålat in vid kravsättningen/inköp. Alfa/Lancia har inte dessa problem som "lite finare/dyrare" i koncernen.

                            2-3 kronor till per detalj så hade de kunnat köpa bättre plastkvalite som exv Volvo/Audi har. Men det är ju ett annat segment prismässigt.

                            Comment


                            • #15
                              Tipo

                              Plasten känns lite "rysk"
                              Hade en bekant som hade en Lada 2105. Den var lite sån, redan efter några år.

                              Föresten Tempra, ett tips;
                              Du var ju på rally i Värmlandsskogarna, runt omkring mig.
                              Har du kollat min kompis hemsida. Han har en väldigt bra sida, som heter www.rallysport.se
                              Där kan man följa allt (nästan) som händer i rallyvärlden.
                              //R//

                              Comment

                              Working...
                              X