Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljebyte Fiat Marea Weekend 1,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljebyte Fiat Marea Weekend 1,6

    Hej, jag har fått bra svar här förut så jag hoppas på det igen.

    Jag funderar på att försöka mig på ett oljebyte på en gör-det-själv-mack. Jag har hört att oljebyte inte ska vara så svårt, men det kan säkert bli något problem ...

    Ska man ut och köra en sväng först så att oljan värms upp?

    Själva oljebytet är det bökigt, eller är det något man borde kunna fixa själv? Sitter grejerna jobbigt till? Något speciellt att tänka på?

    Som ni märker har jag en massa frågor. Jag har inte gjort det förut, men fått för mig att det i princip är att öppna en plugg och släppa ut motoroljan, byta filter och hälla på ny fräsch olja. Jag kanske är naiv?

    Tack på förhand för hjälpen.

    Om någon har en bild på var plugg och sånt sitter så blir jag mer än oerhört tacksam. Glad Påsk på er!

  • #2
    Varm motor är bra!
    Öppna oljelocket på toppen så rinner oljan ur lättare
    Byt oljefilter samtidigt.
    Fyll gärna på med olja i filtret innan du skruvar dit så går det fortare att få upp trycket.
    Fyll på föreskriven mängd och dubbelkolla med oljestickan
    Koppla helst bort tändning så att du kör ett tag med bara startmotorn tills du har oljetryck igen, innan du startar.
    Nästan lika bra: starta motorn utan att röra gasen för minimal belastning, tills oljetryckslampan slutat lysa/du har oljetryck igen.
    Släng gamla oljan/filtret på föreskriven plats. Drick inte spillolja.

    Ja det var väl det jag kommer på nu..

    Bild på Marea har jag ingen men du hittar nog den insexpluggen, mitt i tråget.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag hittade följande på Q8:as sida.

      Byte av motorolja och filter

      1. Innan du byter olja bör motorn vara varmkörd. Detta gör oljan smidigare och
      underlättar bytet. Ställ ett uppsamlingskärl under motorn. Lossa på oljepluggen med en ringnyckel eller hylsnyckel. Använd aldrig skiftnyckel, pluggen kan bli förstörd. Förväxla inte motorns avtappningsplugg med växellådans. Kontrollera i bilens instruktionsbok om du är osäker. Montera en ny packning och dra åt pluggen. OKQ8s Gör-Det-Själv-hallar är utrustade för att ta hand om din gamla
      olja. Häll aldrig ut oljan i naturen!

      2. Motorns oljefilter lossar du lämpligen med en stor polygrip. Filtrets placering kan ibland göra att man inte kommer åt med tången. Specialverktyg för att lossa filtret kan du hyra i OKQ8-butiken. En del olja rinner oftast ut när du skruvar loss filtret. Ha ett uppsamlingskärl i beredskap. Smörj in packningen med lite olja och skruva fast det nya filtret. Filtret skall dras åt kraftigt för hand. Verktyg får inte användas.

      3. Kontrollera i bilens instruktionsbok vilken oljekvalitet och oljemängd du behöver. Höst och vintertid är en syntetolja att föredra. Den underlättar kallstarter och bibehåller smörjegenskaperna även vid extremt låga temperaturer. Tänk på att en kallstart kan slita lika mycket på motorn som 1000 mils körning. Fyll på rätt oljemängd, starta motorn. Kontrollera oljetrycket och att läckage inte förekommer. Tänk på ventilationen.
      Använd avgasutsug.

      4. I samband med ett oljebyte kan det vara på sin plats att kontrollera bilens uftfilter. Ett igensatt luftfilter kan höjabilens bränsleförbrukning med flera deciliter per mil. Detta ger en oekonomisk körning och ogynnsamma avgasutsläpp. Byt filtret genom att demontera locket till luftrenaren. Reservdelar, verktyg och reparationshandböcker hittar du i OKQ8-butiken.


      Mina frågor i anslutning till detta:

      1 Är det lätt att förväxla motorns avtappningsplugg med växellådans på Marea Weekend? Behövs specialverktyg?

      2 Är oljefiltret svårt att komma åt?

      3 I instruktionsboken hittar jag att det ska vara Oljetråg + filter 3.8 liter. Motorolja SAE 10W40, syntetisk olja av multigrade-typ, API SH eller bättre. Är det stor skillnad i pris och kvalitet på inköpsställe, typ Biltema Mekonomen annan? Något speciellt att tänka på när det gäller oljefiltret?

      4 Är det svårt att komma åt utfiltret? Byter man det, eller gör man rent det?

      Tack på förhand.

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Varm motor är bra!
        Öppna oljelocket på toppen så rinner oljan ur lättare
        Byt oljefilter samtidigt.
        Fyll gärna på med olja i filtret innan du skruvar dit så går det fortare att få upp trycket.
        Fyll på föreskriven mängd och dubbelkolla med oljestickan
        Koppla helst bort tändning så att du kör ett tag med bara startmotorn tills du har oljetryck igen, innan du startar.
        Nästan lika bra: starta motorn utan att röra gasen för minimal belastning, tills oljetryckslampan slutat lysa/du har oljetryck igen.
        Släng gamla oljan/filtret på föreskriven plats. Drick inte spillolja.

        Ja det var väl det jag kommer på nu..

        Bild på Marea har jag ingen men du hittar nog den insexpluggen, mitt i tråget.
        Tack för svar per och många bra synpunkter. Jag ska försöka låta bli att dricka spilloljan, hålla mig en bit bort med oömma kläder. Tack igen!

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          ,
          Koppla helst bort tändning så att du kör ett tag med bara startmotorn tills du har oljetryck igen, innan du startar.,
          Är det så bra med tanke på tändmoduler/boxar och att katalysatorn inte mår bra av oförbränd bensin?

          Nä - bara dra runt startmotorn som vanligt efter oljebytet. Det finns kvar tillräckligt med olja i lagren för den korta tid det tar att bygga upp tryck.

          Comment


          • #6
            Re: Oljebyte Fiat Marea Weekend 1,6

            [QUOTE]Originally posted by Thalia
            [B]Hej, jag har fått bra svar här förut så jag hoppas på det igen. :

            svårt och svårt..
            Olje pluggen har jag för mej lossas med en STOR insex-nyckel, 12/14 mm, och den är väl inte helt vanlig? oljefiltret sitter något tight åt så polygrip lär inte heller duga och under motorn sitter ett stort plastskydd som måste tas bort för att nå oljefiltret,den sitter med också med insexskruv (vanlig storlek dock, ca:6mm)
            pluggen sitter i ett plåttråg, växellådan är av aluminium...

            ps. en vällagrad motorolja som åldrats i plåtfat,har både rökighet och syra, med en karaktäristisk smak som sitter i länge...
            (men drick för allt i världen inte eländet.
            Last edited by greger; 1 April 2010, 22:04.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Originally posted by tempra33
              Är det så bra med tanke på tändmoduler/boxar och att katalysatorn inte mår bra av oförbränd bensin?

              Nä - bara dra runt startmotorn som vanligt efter oljebytet. Det finns kvar tillräckligt med olja i lagren för den korta tid det tar att bygga upp tryck.
              Det där med tändstiften lät lite för komplicerat för en nybörjare som jag så jag tänkte nog gå på det andra alternativet. Dra igång, inte röra gasen förrän oljelampan slocknat.

              Tack för kommentaren, som gör mig ännu mer viss i att det blir det alternativet.

              Comment


              • #8
                Re: Re: Oljebyte Fiat Marea Weekend 1,6

                Originally posted by greger


                svårt och svårt..
                Olje pluggen har jag för mej lossas med en STOR insex-nyckel, 12mm, och den är väl inte helt vanlig? oljefiltret sitter något tight åt så polygrip lär inte heller duga och under motorn sitter ett stort plastskydd som måste tas bort för att nå oljefiltret,den sitter med också med insexskruv (vanlig storlek dock, ca:6mm)
                pluggen sitter i ett plåttråg, växellådan är av aluminium...

                ps. en vällagrad motorolja som åldrats i plåtfat,har både rökighet och syra, med en karaktäristisk smak som sitter i länge...
                (men drick för allt i världen inte eländet. [/B]
                Jag har en hel knippe med insex-nycklar så det blir nog det minsta problemet. Ska kolla att jag verkligen har 12:an.

                Det där med oljefiltret kanske kan bli ett problem, men när jag läste Q8:as sida verkade det som om man kunde hyra lite specialverktyg där?

                Tack för all den övriga infon också. Jag ska dra med sambon och åka och testa någon dag. Han är tyvärr lika dålig på bilar som jag, men sällskap och fler (och starkare) händer är ju ofta bra.

                Jag känner att det inte kan bli sämre än förra våren i alla fall. Då hade jag ställt av bilen över vintern och när den skulle dras igång så funkade det inte. Vi trodde först det bara var batteriet så det laddades (vilket också behövdes), men det ville helt enkelt inte tända. Annars lät det väl rätt bra tyckte vi. Vi fick tips om startgas och det blev roligt vill jag lova. Haha, en rejäl smäll och massor av rök. Grannarna trodde tredje världskriget hade börjat. Det blev bärgning till verkstaden för vi vågade verkligen inte köra den även om vi nu fick igång den. Det lät inte bra kan man säga. På verkstaden frågade de var vi hade gjort av plastlocket som skulle sitta över motorn. Haha, det hittade vi i en buske några meter bort från "olycksplatsen". Går detta galet får jag väl göra samma sak i år, bärgning till verkstaden så får proffsen ta över. Något lär man sig alltid.

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Re: Oljebyte Fiat Marea Weekend 1,6

                  Originally posted by Thalia
                  Jag har en hel knippe med insex-nycklar så det blir nog det minsta problemet. Ska kolla att jag verkligen har 12:an.

                  Det där med oljefiltret kanske kan bli ett problem, men när jag läste Q8:as sida verkade det som om man kunde hyra lite specialverktyg där?

                  Tack för all den övriga infon också. Jag ska dra med sambon och åka och testa någon dag. Han är tyvärr lika dålig på bilar som jag, men sällskap och fler (och starkare) händer är ju ofta bra.

                  Jag känner att det inte kan bli sämre än förra våren i alla fall. Då hade jag ställt av bilen över vintern och när den skulle dras igång så funkade det inte. Vi trodde först det bara var batteriet så det laddades (vilket också behövdes), men det ville helt enkelt inte tända. Annars lät det väl rätt bra tyckte vi. Vi fick tips om startgas och det blev roligt vill jag lova. Haha, en rejäl smäll och massor av rök. Grannarna trodde tredje världskriget hade börjat. Det blev bärgning till verkstaden för vi vågade verkligen inte köra den även om vi nu fick igång den. Det lät inte bra kan man säga. På verkstaden frågade de var vi hade gjort av plastlocket som skulle sitta över motorn. Haha, det hittade vi i en buske några meter bort från "olycksplatsen". Går detta galet får jag väl göra samma sak i år, bärgning till verkstaden så får proffsen ta över. Något lär man sig alltid.

                  Hehe, vilken jävla smäll asså.

                  Sväng förbi biltema o köp en oljefilteravdragare för några tjugor.

                  Comment


                  • #10
                    Annars funkar det att hamra in en större mejsel i filtret o vrida runt. Kladdigt, ok..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Oljefilteravdragare är bra! Finns på varje mack.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Oljefilteravdragare alltså. Det kan säkert vara bra att ha. Jag ska kolla efter det på Biltema när jag ändå ska köpa filter och olja. Tack för alla synpunkter.

                        Jo, det blev en j***a smäll. Jag var den som stod och sprutade in en massa gas samtidigt som min sambo vred om nyckeln ... Ringde rejält i öronen! Men lite roligt var det, också.
                        Last edited by Thalia; 2 April 2010, 09:49.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Annars funkar det att hamra in en större mejsel i filtret o vrida runt. Kladdigt, ok..
                          Det där avråder jag ifrån. Skulle filtret sitta rätt rejält så är risken att man tar i som fan och man sabbar filtret. Plåten är ju rätt tunn.

                          Nä ta med handen och vrid. Det brukar funka bra. Är det lite kladdigt så torka av och använd handskar. Sitter det så hårt att du inte får av det med handkraft så ta en avdragare+spärrhandtag.

                          Ja just det, glöm inte att ta lite olja på gummiringen som sitter på filtret innan du monterar det.

                          Lycka till!
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            brukar vara lugnt, det ska ju ändå kastas. Det är just för att plåten är tunn som man kan köra en större mejsel rakt igenom.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Freddan72
                              Det där avråder jag ifrån. Skulle filtret sitta rätt rejält så är risken att man tar i som fan och man sabbar filtret. Plåten är ju rätt tunn.

                              Nä ta med handen och vrid. Det brukar funka bra. Är det lite kladdigt så torka av och använd handskar. Sitter det så hårt att du inte får av det med handkraft så ta en avdragare+spärrhandtag.

                              Ja just det, glöm inte att ta lite olja på gummiringen som sitter på filtret innan du monterar det.

                              Lycka till!
                              En stor polygrip funkar också bra. Att köra en mejsel genom filtret funkar men det blir kladdigt så in i...
                              Fiatlös

                              ___________________

                              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                              Comment

                              Working...
                              X