Pressmeddelande, 2010-04-15
Fiat Group Automobiles hårdsatsar i Sverige
Fiat Group Automobiles bygger en egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation i Sverige och satsar på kraftigt ökade marknadsandelar. Återförsäljarnätverket byggs ut och ett speciellt nordiskt erbjudande har tagits fram. Den nya organisationen får huvudkontor i Kista och presenteras på ett pressmöte om ett par veckor.
En egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation och ett kraftigt förbättrat återförsäljarnät – det är vapnen när Fiat Group Automobiles gör en hårdsatsning på den svenska marknaden. Efter flera års framgångar i övriga Europa är det dags att satsa på Sverige.
- Vi gör en stor satsning med en helt ny svensk organisation och ett radikalt förbättrat återförsäljarnät. Vi har också gått igenom vårt erbjudande och förnyat det för att det ska passa svenska förhållanden och svensk smak. Jag är säker på att det kommer att göra att vår marknadsandel ökar kraftigt för båda varumärkena. Vi kommer också att få draghjälp av ett antal viktiga lanseringar under året, bland annat Fiat 500C och Alfa Romeo Giulietta, säger Martin Rada, chef för Fiat Group Automobiles i Sverige och Danmark.
Satsningen omfattar både Fiat och Alfa Romeo personbilar samt Fiat Professional Transportbilar. Fiat fick 2009 en stor framgång på den svenska marknaden då Posten skrev under ett ramavtal om 3 000 Fiat Fiorino för att modernisera bilflottan.
- Vi har ett starkt erbjudande till både privatpersoner och företag. Alla Fiat-modeller går att få som miljöbil eftersom vi har en lång tradition av låga koldioxidutsläpp och biogas-motorer inom företaget. För den svenska marknaden gör vi också en särskild lansering av vårt ecoDrive-erbjudande. Och Alfa Romeos långa tradition inom design och körgläjde kan knappast någon bilintresserad ha missat, säger Martin Rada.
Fiat Group Automobiles svenska organisation kommer att ha sitt huvudkontor i Kista. De första medarbetarna börjar i dagarna och ett antal ytterligare rekryteringar är planerade eller nyligen slutförda. Återförsäljarnätverket byggs ut kraftigt för att öka antalet försäljnings- och serviceställen.
Den nya organisationen presenteras vid ett pressmöte i Stockholm som planeras hållas i maj. Exakt datum och ytterligare detaljer kring mötet meddelas i en pressinbjudan inom kort. Under pressmötet presenteras två modellversioner som har tagits fram speciellt för den svenska marknaden. Dessutom presenteras strategi och prissättning för den svenska marknaden samt ytterligare detaljer kring den svenska portföljen för Fiat och Alfa Romeo.
Fiat Group Automobiles hårdsatsar i Sverige
Fiat Group Automobiles bygger en egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation i Sverige och satsar på kraftigt ökade marknadsandelar. Återförsäljarnätverket byggs ut och ett speciellt nordiskt erbjudande har tagits fram. Den nya organisationen får huvudkontor i Kista och presenteras på ett pressmöte om ett par veckor.
En egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation och ett kraftigt förbättrat återförsäljarnät – det är vapnen när Fiat Group Automobiles gör en hårdsatsning på den svenska marknaden. Efter flera års framgångar i övriga Europa är det dags att satsa på Sverige.
- Vi gör en stor satsning med en helt ny svensk organisation och ett radikalt förbättrat återförsäljarnät. Vi har också gått igenom vårt erbjudande och förnyat det för att det ska passa svenska förhållanden och svensk smak. Jag är säker på att det kommer att göra att vår marknadsandel ökar kraftigt för båda varumärkena. Vi kommer också att få draghjälp av ett antal viktiga lanseringar under året, bland annat Fiat 500C och Alfa Romeo Giulietta, säger Martin Rada, chef för Fiat Group Automobiles i Sverige och Danmark.
Satsningen omfattar både Fiat och Alfa Romeo personbilar samt Fiat Professional Transportbilar. Fiat fick 2009 en stor framgång på den svenska marknaden då Posten skrev under ett ramavtal om 3 000 Fiat Fiorino för att modernisera bilflottan.
- Vi har ett starkt erbjudande till både privatpersoner och företag. Alla Fiat-modeller går att få som miljöbil eftersom vi har en lång tradition av låga koldioxidutsläpp och biogas-motorer inom företaget. För den svenska marknaden gör vi också en särskild lansering av vårt ecoDrive-erbjudande. Och Alfa Romeos långa tradition inom design och körgläjde kan knappast någon bilintresserad ha missat, säger Martin Rada.
Fiat Group Automobiles svenska organisation kommer att ha sitt huvudkontor i Kista. De första medarbetarna börjar i dagarna och ett antal ytterligare rekryteringar är planerade eller nyligen slutförda. Återförsäljarnätverket byggs ut kraftigt för att öka antalet försäljnings- och serviceställen.
Den nya organisationen presenteras vid ett pressmöte i Stockholm som planeras hållas i maj. Exakt datum och ytterligare detaljer kring mötet meddelas i en pressinbjudan inom kort. Under pressmötet presenteras två modellversioner som har tagits fram speciellt för den svenska marknaden. Dessutom presenteras strategi och prissättning för den svenska marknaden samt ytterligare detaljer kring den svenska portföljen för Fiat och Alfa Romeo.
Comment