Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya Fiat-Alfa Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya Fiat-Alfa Sverige

    Pressmeddelande, 2010-04-15

    Fiat Group Automobiles hårdsatsar i Sverige

    Fiat Group Automobiles bygger en egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation i Sverige och satsar på kraftigt ökade marknadsandelar. Återförsäljarnätverket byggs ut och ett speciellt nordiskt erbjudande har tagits fram. Den nya organisationen får huvudkontor i Kista och presenteras på ett pressmöte om ett par veckor.

    En egen försäljnings- och eftermarknadsorganisation och ett kraftigt förbättrat återförsäljarnät – det är vapnen när Fiat Group Automobiles gör en hårdsatsning på den svenska marknaden. Efter flera års framgångar i övriga Europa är det dags att satsa på Sverige.

    - Vi gör en stor satsning med en helt ny svensk organisation och ett radikalt förbättrat återförsäljarnät. Vi har också gått igenom vårt erbjudande och förnyat det för att det ska passa svenska förhållanden och svensk smak. Jag är säker på att det kommer att göra att vår marknadsandel ökar kraftigt för båda varumärkena. Vi kommer också att få draghjälp av ett antal viktiga lanseringar under året, bland annat Fiat 500C och Alfa Romeo Giulietta, säger Martin Rada, chef för Fiat Group Automobiles i Sverige och Danmark.

    Satsningen omfattar både Fiat och Alfa Romeo personbilar samt Fiat Professional Transportbilar. Fiat fick 2009 en stor framgång på den svenska marknaden då Posten skrev under ett ramavtal om 3 000 Fiat Fiorino för att modernisera bilflottan.

    - Vi har ett starkt erbjudande till både privatpersoner och företag. Alla Fiat-modeller går att få som miljöbil eftersom vi har en lång tradition av låga koldioxidutsläpp och biogas-motorer inom företaget. För den svenska marknaden gör vi också en särskild lansering av vårt ecoDrive-erbjudande. Och Alfa Romeos långa tradition inom design och körgläjde kan knappast någon bilintresserad ha missat, säger Martin Rada.

    Fiat Group Automobiles svenska organisation kommer att ha sitt huvudkontor i Kista. De första medarbetarna börjar i dagarna och ett antal ytterligare rekryteringar är planerade eller nyligen slutförda. Återförsäljarnätverket byggs ut kraftigt för att öka antalet försäljnings- och serviceställen.

    Den nya organisationen presenteras vid ett pressmöte i Stockholm som planeras hållas i maj. Exakt datum och ytterligare detaljer kring mötet meddelas i en pressinbjudan inom kort. Under pressmötet presenteras två modellversioner som har tagits fram speciellt för den svenska marknaden. Dessutom presenteras strategi och prissättning för den svenska marknaden samt ytterligare detaljer kring den svenska portföljen för Fiat och Alfa Romeo.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Fiat/Alfa i Sverige

    Får nu hoppas att det fler återförsäljare.

    Som det nu varit ett tag (jo jag vet att det har varit svårt just nu, nu när allt hängt i luften) så har det bara funnits en handfull säljare.
    Man köper ju inte gärna en bil på "postorder" utan man vill ju gärna känna/klämma, och provköra.

    Plus att de "nya" är intresserade av att byta in den bil man redan kör. Har förgäves försökt byta in både en Fiat, och en Alfa, hos min närmaste återförsäljare. Så det fick bli en VW-produkt.

    Har även erbjudit dom, att få "låna" en av mina veteraner, för att ställa ut i försäljningshallen, eller att användas i samband med nåt försäljningsjippo. Inget intresse.

    Så nu får vi hålla tummarna, och hoppas på bättring. Sämre kan det nu inte bli.
    //R//

    Comment


    • #3
      Re: Fiat/Alfa i Sverige

      Originally posted by Rolando
      ,

      Har även erbjudit dom, att få "låna" en av mina veteraner, för att ställa ut i försäljningshallen, eller att användas i samband med nåt försäljningsjippo. Inget intresse.

      Antar att den nya adm. gör allt för att distansera sig från gamla synder :-)

      Comment


      • #4
        Jag undrar vad som kommer att hända med Chrysler och Lancia. Fiat slår ju samman märkena så de kommer dela plattformar. De mindre bilarna blir nog konstruerade i Europa och sålda som Lancia här och Chrysler i USA, och de större bilarna konstruerade i USA av Chrysler och sålda som Lancia här. Jag är inte helt tillfreds med detta. Lancia är ju ett premiummärke, medan Chrysler är ett budgetmärke med slafsiga inredningar "mesta möjliga bil till lägsta möjliga pris".
        Chrysler behöver bli mer premium för att gå ihop med Lancia.
        Kommer Fiat att börja sälja Jeep hos sina återförsäljare?
        Framtiden blir intressant.

        Jag tycker det är bra att Fiat tog över i Sverige igen. Olle Olssons engagemang i Fiat har minskat över åren och de har inte riktigt vetat vad de skulle satsa på har det känts som.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Raphaelm
          ...medan Chrysler är ett budgetmärke med slafsiga inredningar "mesta möjliga bil till lägsta möjliga pris".
          Chrysler behöver bli mer premium för att gå ihop med Lancia....
          Du tänker, precis som alla kritiker, på det Chrysler som fanns innan krisen och som Marchionne gick in och storstädade i.

          Rostar Fiat fortfarande bort och har dåligt andrahandsvärde?
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment

          Working...
          X