Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Nya organisationen"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Nya organisationen"

    Hoho alla här skall ni få höra. 28/12-09 beställde jag en fiorino van av Bilopalen i Falkenberg för leverans i Fredags.
    Tror ni den dök upp??? Nej naturligtvis inte, tror ni dom ringde mig och informerade mig??? Nej naturligvis inte, dom skyller på att det är bekymmer nu i övergångsperioden mellan den gamla (väldigt struliga) importören och den nya braiga organisationen.

    Det gick inte på en hel arbetsdag att få fram information om var bilen befinner sig. Ingen säljare i Falkenberg kunde, ingen på Fiat Automotive kunde. De skulle återkomma sa dom...Gjorde dom det, nej naturligtvis inte. Dom skyller på att dom håller på att inventera det gamla företagets lager och inventarier. Är det inte bättre dom levererar beställda bilar så slipper dom räkna dom.

    Jag varnar er för att beställa eller köpa något från dessa oseriösa handlare. De vill uppenbarligen inte ha några kunder.

    Är det någon här som har ett bra telefonnummer till Italien, där kanske dom vill sälja bilar iaf.

  • #2
    Re: "Nya organisationen"

    Originally posted by Kirren
    ...Jag varnar er för att beställa eller köpa något från dessa oseriösa handlare. De vill uppenbarligen inte ha några kunder....
    Det kanske är den nya organisationen "in action". Bilopalen kanske redan har mist sitt avtal som ÅF?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Mmmm det vore logiskt.
      Men det är ju synd om lilla mig som blir lidande. I värsta fall får jag väl köpa mig en Peugot Bipper eller en Citroen Nemo, men dom finns ju inte i den fina gröna färgen.

      Comment


      • #4
        Det är ju inte så långt till Autolounge i Kungsbacka.
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment


        • #5
          Tyvärr verkar det som om problemet inte enbart finns i Falkenberg utan även hos dom nya höjdarna i Malmö, dom visste nämligen inte heller var bilen fanns, och den kanske t.o.m står på deras gård.

          Men ja jag ångrar mig lite att jag inte åkte till Kungsbacka istället.

          Comment


          • #6
            Självfallet är det tråkigt när kunder drabbas av en omorganisation, men att kalla företag för oseriösa och påstå att de inte viill sälja sina produkter, tycker jag är lite väl magstarkt.

            Arbetet med att flytta över information från en organisation till en ny, det tar tid. Och det måste göras noggrant så att ingen information tappas bort på vägen.

            Det är inte så lätt att genomföra leveranser när den nya organisation inte vet hur den tidigare organisationen var organisrerad. Det handlar om att läsa den tidigare organisationens papper och gå igenom alla pärmar och lära sig systemet. Man kan inte bara lämna ut en bil hursomhelst, även fast man skulle önska att det gick.

            Bilen tillhör fortfarande den gamla organisationen och måste införlivas i den nya organisationen, komma in i den nya organisationens pärmar för att den ska kunna levereras. Detta har även att göra med betalningen, därför att pengarna för den ska ju gå in i den nya organisationen och inte till den tidigare organisationen, och då måste den nya organisationen först äga bilen för att de ska kunna sälja den och få betalt för den.

            Detta arbete innebär att leveranser på bilar blir försenade under övergångsperioden, för bilarna måste flyttas från den tidigare organisationens pärmar till den nya organisationen.

            Den nya organisationen är inte helt igång än, arbete pågår. Det är från maj i år som den nya organisationen kommer att gå ut officiellt med premiär. Fram till maj pågår flytten från den gamla till den nya.

            Så just nu är det extra struligt och man får tyvärr räkna med att det är struligt ett par veckor till och sen ska det förhoppningsvis flyta på bättre.

            Comment


            • #7
              Frågan är ju hur svårt det är att lämna besked till kunderna, dessutom så kan ju postens gula bilar levereras utan bekymmer, men det är ju klart en sådan kund kan man ju inte strula med.

              Nu är det ju faktiskt så att just min bil och några andras fakturerats till det nya bolaget. Detta borde göra det lite lättare att leverera bilen.

              Trodde dom att jag snällt skulle sitta och vänta till i Juni och inte undra varför bilen aldrig dyker upp. Det kallar jag oseriöst.

              Det är inte främst Fiat jag flamar, utan Bilopalen i Falkenberg, jag har i dagarna två gjort deras jobb och ringt hamnen där bilen står och fått förklarat för mig hur det ligger till, jag har ring till Fiat och pratat med dom och fått besked om vad som händer där.

              Inget av detta kunde tydligen säljaren av bilen klara av...

              Comment


              • #8
                Olle Olsson ville stänga ner Fiat fullständigt i Sverige i september förra året, för då gick avtalet ut. Fiat i Italien bad Olle att hålla ut några månader till för Fiat skulle inte hinna bygga upp en organisation innan denna vår. Olle Olsson bolagen gick mycket motvilligt med på detta. Under dessa månader har Olle avvecklat verksamheten gradvis och endast en liten flamma har varit i gång.

                Din återförsäljare borde ha meddelat dig vid beställning att Fiat byter organisation i Sverige och på grund av detta så är leveranstider osäkra tills den nya organisationen har hunnit komma igång ordentligt.

                Problemet är att eftersom Olle redan började så mycket avveckling innan den nya organisationen ens hade börjat skapas, så har kunderna blivit extremt lidande på grund av detta. Det har saknats ett bra system för att överföra från den gamla till den nya organisationen.

                Nya organisationen har fått försöka bringa reda i ett totalt kaos.

                Hade man kunnat lämna besked hade man givetvis gjort det också.

                Återförsäljare har avtal. När man byter en organisation så gör man nya avtal vilket gör att återförsäljarna under en övergångsperiod blir "hängande i luften" mellan den gamla och nya organisationen.

                Det drabbade inte Posten för de inte hade en återförsäljare som mellanhand. Därför var det också lättare att leverera till dem för de fastnade inte i pappersadministrationen som händer med fordon som hanteras via återförsäljare - fordon sålda av ÅF med avtal till den gamla och vars avtal upphör att gälla vid ny organisation så man behöver nya avtal, nya regler, nya rutiner, nya förhandlingar.

                Tyvärr tar detta tid.
                Det hade varit bättre om Fiat hade kunnat starta tidigare så de inte drabbades av Olles långtgågna avveckling av verksamheten. Nu var detta inte möjligt.

                Det hade varit ännu värre om Olle hade släckt ner verksamheten i September förra året som de ville. Då hade Fiat stått utan återförsäljare och utan försäljning i flera månader vilket hade drabbat kunderna ännu mer.

                Comment


                • #9
                  Ny info om detta ärende

                  Nu en månad senare har jag fortfarande inte fått min bil...

                  Bilopalen har betalt i förskott till Fiat (detta brukar man inte göra)
                  för att försöka få loss bilen. Men icke, den står fortfarande i Wallhamn oförtullad.
                  Fiats nya lastvagnsansvarige Peter Gran hade inte mycket att säga när jag ringde honom. Det verkar dessutom som att han vägrar ringa bilopalen, fast han lovat dom det.
                  En sådan start, med sådan kundpolicy som fiat har fått så kommer det nog åt skogen med deras bilaffärer.
                  Fiat måste väl varit medvetna om att det fanns kunder som väntade på
                  bilar, och då får man ju se till att informera dessa och ge dom ett alternativ. Vänta eller köp en annan bil.

                  Men att försöka tysta och ljuga sig förbi är det värsta dom kan göra.
                  Det skapar bara en massa badwill.

                  Enda felet Bilopalen gjort i detta ärende är att inte informera mig löpande om vad som händer, även om inget händer.
                  Dom är också förda bakom ljuset av Fiat.
                  Det måste kännas surt att ha en sådant märke i garaget. Det är nog lite lättare att visa kunderna till Opel eller i värsta fall Saab-hallen.

                  Sista ordet är nog inte sagt här.

                  Comment


                  • #10
                    Du har givetvis helt rätt.

                    Det är en väl genomtänkt plan från Fiats sida för att trakassera sina kunder som de uttryckligen bad Olle Olsson bolagen att börja avveckla verksamheten långt innan Fiat hann ta över.

                    För att ytterligare trakassera sina kunder så bad Fiat att Olle skulle lämna ifrån sig ett kaos.

                    "Nu ska vi göra våra kunder riktigt sura" sa chefen och skrattade så han ringde Olle. "Ordna ett kaos så våra kunder blir sura, det är vår nya kundpolicy!".

                    "Javisst", svarade Olle och skrattade.

                    Åh vad roligt de har haft det nu.

                    Sedan var det någon på Fiat som kom på den briljanta idén att utlysa tjänster utan att tillsätta dem! Givetivs var detta den självklara fortsättningen på Fiats nya kundpolicy.

                    "Vi utlyser bara tjänster, men vi anställer inte" sa chefen. "Då tar det ännu längre för oss att komma igång, och våra kunder blir ännu mer förbannade vilket precis är vad vi vill. För det är ju ändå vår kundpolicy".

                    Givetvis visste Fiat redan innan att Olle hade kaos. Givetvis la Olle alla papper på bordet till Fiat och sa "Vi har ett kaos, det är total härva här som vi lämnar över till er".

                    Självfallet visste Fiat detta innan.
                    Så jag håller med dig, det var dumt av Fiat att inte förbereda sig för kaoset som Olle lämnade över särskilt eftersom de redan visste om det. Och det var dåligt av dem att föra sina återförsäljare bakom ljuset om detta när de visste att de övertog ett kaos och de visste att inget var i ordning.

                    Självfallet har Olle erbjudit all hjälp till Fiat i detta men Fiat har tackat nej och de tackade nej för de ville trakassera sina kunder.

                    Så jag håller helt med dig.
                    Nya organisationen är en bluff!

                    Du köpte bilen medan Olle Olsson var distributör på papperet. Olle Olsson har inte skött sina åtaganden och har inte haft papperen i ordning och på grund av detta sitter nya organisationen i trubbel. Dessutom avvecklade Olle sin verksamhet innan den nya var igång!

                    Vad Olle Olssons bristande åtagande och svårigheter har med Fiats kundpolicy att göra är en koppling som jag inte förstår, men jag antar att du är mycket visare än jag här.
                    Last edited by Raphaelm; 26 May 2010, 12:40.

                    Comment


                    • #11
                      Mer om den nya organisationen:

                      http://www.automotorsport.se/news/20...sar-i-sverige/

                      Skulle vara intressant att se filmen som det nämns om i början.


                      /H

                      Comment

                      Working...
                      X