Announcement

Collapse
No announcement yet.

Barnstol i Fiat Punto -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Barnstol i Fiat Punto -00

    Hej, vi har precis skaffat en Fiat Punto 60 5D -00 som liten andrabil och funderar nu på hur jag ska montera min bakåtvända barnstol i denna bil.

    Enligt instruktionsboken bör man montera stolen i baksätet, men av praktiska skäl vill jag nog helst ha den i framsätet vilket aktualiserar följande frågeställningar.

    Passagerarairbag?
    Enligt den info jag har snappat upp genom att surfa på bl.a. detta forum så ska det sitta en låscylinder för avstängning i handskfacket om det finns en airbag monterat på passagerarsidan.
    Jag har ingen sådan, ser däremot att det sitter en liten plastlucka där man troligtvis ska montera detta lås. Det finns heller inga dekaler på ut eller insida som indikerar att det finns någon airbag på passagerarsidan. På förarsidan däremot finns det klistermärken.

    Vad tror ni? Kan jag vara helt säker på att jag inte har någon airbag på passagerarsidan?

    Nästa fråga är ju hur själva monteringen ska gå till.
    I vår andra bil som är en Volvo v70 så finns det krokar/öglor i golvet på passagerarplatsen som jag fäster mina band i stolen i och spänner åt samtidigt som bältet låser fast den av stolen som är närmast ryggstödet/sittdynan på bilens stol.

    I min Fiat Punto så finns det inga krokar/öglor i golvet så jag har lite svårt att fästa stolen.

    Några smarta tips?

  • #2
    Vad står det i instruktionsboken?

    Du ser lätt om du har airbag där, det är liksom en egen del med skarvar i panelen. Tror även det står "Airbag" i plasten. Syns det inget har du ingen!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Enligt instruktionsboken är passagerarairbag ett tillval. Det står dock ingenting om hur man säkerställer att den faktiskt inte finns där.

      Jag har letat efter "delningar" i plasten för att kunna klura ut var airbagen skulle kunna komma ut någonstans och kan inte finna några sådana så jag känner mig 99.9% säker på att det inte finns något där.

      Hade det handlat om något annat än små barn så hade jag nog inte tvekat men nu blir man ju väldigt osäker. Vi hade liknande fundering på min Volvo och där var faktiskt även Volvoverkstaden osäker när jag ringde så det blev ett verkstadsbesök för att bekräfta att det inte fanns någon där.

      När det gäller Fiat så har jag tyvärr ingen verkstad i närheten, bor i Timrå/Sundsvall.

      Tack för svaret iaf.

      Comment


      • #4
        Ta en bild o lägg upp så ser vi!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hej, här kommer två bilder.

          Bakom den lilla plastluckan på den andra bilden finns ingenting, det är där jag tror att låset ska monteras.

          /Tomas
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Lyckades inte klistra in två bilder i samma post av någon anledning, så nummer två kommer här.

            /Tomas
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Precis som på min, ingen airbag. Garanterat!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Aha, det låter ju perfekt. Det är ju precis vad jag trott också så nu känns det säkrare.

                Har du eller någon annan koll på hur man lämpligtvis monterar en barnstol när det inte finns något att spänna fast spännbanden i?

                Alternativet är att förankra dom på något sätt i framkant under bilens stol.

                Tack för hjälpen!

                /Tomas

                Comment


                • #9
                  kolla instruktionsmanualen för stolen (kolla tillverkarens hemsida, de har nog PDF-er med manual). Annars skall du förmodligen dra spännbanden under passagerarstolens baksida och sedan göra en ögla runt ryggstödet.... om du förstår hur jag menar...... bäst att leta manual dock.

                  edit:
                  t.ex.

                  http://media.gracobaby.eu/manuals/Duo%20XTP.pdf

                  sidan 10 för framsäte, om det är bakåtvänd stol, tog det för givet.....
                  Last edited by per; 5 July 2010, 17:47.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Ja just det ja nu ramlar polletten ner, det följde ju med extra band till stolen och nu förstår jag vad de är till :-).

                    Jag läste nog inte hela instruktionsboken när vi monterade den i Volvon eftersom det fanns förberett där redan.


                    Tack för påminnelsen om instruktionsboken och allt!


                    /Tomas

                    Comment


                    • #11
                      Det är bara i Sverige vi envisas med dessa jävla band. Resten av världen kör Isofix.
                      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                      Comment


                      • #12
                        Hej,
                        Angående airbag på passargerarsidan. Kolla i regbeviset, där står det alltid om bilen är utrustad med airbag. Nu ser man iofs att din bil inte har airbagen men bra att veta ändå.

                        På min Marea fäste jag banden runt stolskenans bakre bultar under själva stolen. Står beskrivet i manualen precis som någon nämde här.
                        Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
                        Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

                        Comment


                        • #13
                          Samma här. Om du ändå behöver hjälp, så berätta vilken modell du har. Jag har satt min på åsamma sätt som Vresa dvs under skenorna till stolen.

                          Comment

                          Working...
                          X