Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Racing, you bet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Racing, you bet!

    Tänkte bara belysa det faktum att man numera kan tävla med alla italienska bilar i Club Alfa Romeo Challenge.

    Så om ni vill komma och tävla mot andra likasinnade så finns det numera ett väldigt prisvärt och enkelt alternativ.
    Alfaklubbens sida är ganska svår att navigera när det gäller just Challenge men det finns en sida som handlar bara om Tävlingarna, http://carchallenge.se/

    Så kom igen nu och fyll upp startfältet med lite heta (eller inte så heta om man vill det) Fiatar!
    /Mats Strandberg

    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
    Alfa Romeo 75 Turbo -87
    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

  • #2
    Old news! Men det kanske tål att upprepas.. Det verkar iaf som en 128 är på gång (rejsa.nu), hoppas den hittar till CAR serien.

    Ännu roligare om nån börjar köra Coupe..
    http://www.youtube.com/watch?v=fwFcP9wxMB0

    Last edited by per; 20 August 2010, 13:18.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Visst är det old news men det finns ju fortfarande ingen Fiat i serien...
      /Mats Strandberg

      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
      Alfa Romeo 75 Turbo -87
      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

      Comment


      • #4
        Visst kittlar tanken på att köra med en Coupé i CAR. Klass 3 bilar har ju lättnad på burkravet, men man hamnar inte i klass 3 (instegsklassen) med en Coupé då den har alldeles för mkt effekt

        En standard Coupé 20vt hamnar på 1380/220= 6,27 kg/hk. Och då har man inte ens börjat hacka av onödiga grejer.

        Saxat från Challenge:
        KLASSTILLHÖRIGHET
        Klassningen består av klass I till III och bygger på förhållande vikt/effekt. Vilken klass bilen tillhör räknas ut genom att dividera bilens tävlingsvikt med beräknad tävlingseffekt.
        Klass I 2,15 – 4,24 kg/hk
        Klass II 4,25 – 6,49 kg/hk
        Klass III 6,50 kg/hk och uppåt

        Har jag fattat det rätt att man enbart kan gatregga bilar med en klass 3 bur? Eller går det att gatregga en bil med fullbur?
        Last edited by Freddan72; 20 August 2010, 15:35.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by MaZ
          Visst är det old news men det finns ju fortfarande ingen Fiat i serien...
          Hur fort hade du tänkt att nån skulle göra i ordning en bil..? Det blev officiellt i våras vad jag vet.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Visst kittlar tanken på att köra med en Coupé i CAR. Klass 3 bilar har ju lättnad på burkravet, men man hamnar inte i klass 3 (instegsklassen) med en Coupé då den har alldeles för mkt effekt

            En standard Coupé 20vt hamnar på 1380/220= 6,27 kg/hk. Och då har man inte ens börjat hacka av onödiga grejer.

            Saxat från Challenge:
            KLASSTILLHÖRIGHET
            Klassningen består av klass I till III och bygger på förhållande vikt/effekt. Vilken klass bilen tillhör räknas ut genom att dividera bilens tävlingsvikt med beräknad tävlingseffekt.
            Klass I 2,15 – 4,24 kg/hk
            Klass II 4,25 – 6,49 kg/hk
            Klass III 6,50 kg/hk och uppåt

            Har jag fattat det rätt att man enbart kan gatregga bilar med en klass 3 bur? Eller går det att gatregga en bil med fullbur?
            Du kan väl köra med smalare däck?
            Vikt/effekt siffran är en beräknad siffra, INTE en reell siffra. Du måste alltså fylla i Excelbladet för att få fram din siffra och det finns lite parametrar man kan trixa lite med, däckbredd bland annat.

            Du kan köra med gatreggad bil i alla klasser, vagnbok krävs dock i alla klasser så vill du ha gatreggat så får du se till att du tillgodoser både kraven för vagnbok och bilprovningens krav (eller så byter du t ex bälten och stol när du kör race).

            Per: Du menar att det inte finns en enda racefiat i hela sverige? Tragiskt...
            /Mats Strandberg

            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
            Alfa Romeo 75 Turbo -87
            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

            Comment


            • #7
              Det finns nog en hel del (vet ett par), men inte som stämmer just till CARs reglemente kan jag tänka mig.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Givetvis kan man få ändra lite, men det är ju inte som att börja med en tom kaross.

                Är det ingen här på forumet som är ens lite intresserad av att köra tävling? Jag svarar gärna på alla möjliga frågor.
                /Mats Strandberg

                Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                Alfa Romeo 75 Turbo -87
                Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MaZ
                  Är det ingen här på forumet som är ens lite intresserad av att köra tävling? Jag svarar gärna på alla möjliga frågor.
                  Jag vill börja tävla
                  Vet du nån som vill sälja sin gammal race Alfa?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Det säljs annars en Supermirafiori på Köp&Sälj.. Bra material!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Jag vill börja tävla
                      Vet du nån som vill sälja sin gammal race Alfa?
                      Står två i mitt garage, en 75 TS (TSR) och en 75 V6, sen har du Berras 155 TS och Rickards 75 TS. Finns säkert fler, tycker det dräller av bilar i alla prisklasser.

                      Tipset är väl att börja köra med en otrimmad bil, alla som inte kört race tror att det är tråkigt om man inte har 350Hk som dom har i sin gatbil men det stämmer inte. Är större skillnad att gå från gatbilsklassen till Race än att gå från att busa på gatan till att köra bana.
                      Börjar man i en "mesig" bil så har man chans att lära sig att köra tillsammans med folk utan att behöva tänka på bilen öht, det är bra för utvecklingen. Att bygga en "optimal" tävlingsbil från start är en fälla som många ramlat i och det brukar innebära att man aldrig kommer till start för att pressen på att prestera och/eller pengainvesteringen blivit för stor.

                      Så mitt råd är att köpa en färdig bil för småpengar och köra-köra-köra! SEN kan man börja pumpa in pengar eller byta till en fet kärra.
                      /Mats Strandberg

                      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                      Alfa Romeo 75 Turbo -87
                      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MaZ
                        Att bygga en "optimal" tävlingsbil från start är en fälla som många ramlat i och det brukar innebära att man aldrig kommer till start för att pressen på att prestera och/eller pengainvesteringen blivit för stor.
                        Men jag har hopp för dig ändå! Nästa år!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MaZ
                          Står två i mitt garage, en 75 TS (TSR) och en 75 V6
                          Finns de ute på annons?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Ja, nånstans.

                            Per: Tack. :P
                            /Mats Strandberg

                            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                            Alfa Romeo 75 Turbo -87
                            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                            Comment


                            • #15
                              Då var det dags för Final i Club Alfa Romeo Challenge 2010!

                              Hittils är 10 ekipage anmälda enligt www.alfaromeo.org men jag är ganska säker på att den listan inte är up to date då jag bevittnade en provkörning av en ilsken bil igår som skall vara med...
                              Värt att notera är att Claes Hoffsten är anmäld med en 156 TS #89, låter väldigt diskret men jag antar att det är samma bil som han kör STCC med...

                              I klass I verkar Niclas Rosengren gå mot en klar seger, det finns några jokerpoäng (Hej knekt!) som jag inte riktigt hänger med på hur man räknar ut men jag tror inte att det går att knuffa Niclas av tronen.
                              Nu när Kristoffer Edstrand fått ordning på vagnen så är det laddat för ett tight race mellan Kristoffer (20p), Joakim Rosell (24p) och Hans Bjurman (30p). Kristoffer och Joakim finns inte med i anmälningslistan än men vi får hoppas att dom dyker upp till start.

                              Klass III är inte avgjord och det står här mellan Richard Eliasson (20p), Jonas Klang (28p) och Dan-Erik Hansson (36p). Upplagt för fight! Här saknas Richard i anmälningslistan men vi hoppas på en come-back efter de båda vinsterna på Gelleråsen även om bilen står till salu.

                              Mantorp är en effektbana och har nästan bara snabba kurvor, skall bli intressant att se vilka som har matchande väghållning och effekt.
                              /Mats Strandberg

                              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                              Alfa Romeo 75 Turbo -87
                              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                              Comment

                              Working...
                              X