Announcement

Collapse
No announcement yet.

Försökte starta min Coupe igår!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Försökte starta min Coupe igår!

    Japp, nu har jag verkligen problem. HJÄLP!!!

    Motorn går ej att starta ibland, som om immobilisern plötsligt får för sig att strypa strömmen till tändningen/bränslet. Startmotorn funkar som vanligt.
    Efter ett fritt antal startförsök kan den plötsligt gå igång, ofta om man oxå väntat ett tag. Andra gånger går den igång helt normalt, på första försöket.
    Det spelar heller ingen roll om motorn är kall eller varm.

    Fick igår en ide om att "sändaren" i nyckeln pajat på nåt sätt, så jag bytte till den blåa, varefter bilen gick igång direkt! Jippi!!
    MEN: idag återuppstod problemet, med blåa reservnyckeln!!

    AAAARRGHH!!! Någon som har en aning eller känner igen felet?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Känner igen felet. På min punto hade jag nåt liknande fel. Startmotorn gick som den skulle men bilen uppvisade inte det minsta liv. Jag trodde förstås det värsta, insprutningen eller tändningen, men hade inte tid att fixa det själv så jag lämna faktiskt in på verkstad. Naturligtvis var det ett riktigt löjligt fel; Dålig kontakt vid batteripolerna. Felet kom tillbaka ett par gånger men om man bara slängde upp huven och ruckade lite på batteriklamrarna så startade den så snällt sen. Detta måste vara något av bilvärldens "glömt sätta på bensinkranen" ?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      En kompis hade liknande problem på sin Alfa 155. Det visade sig vara ett fel på startspärren. Det tråkiga var att felet satt i styrenheten. Han var tvungen att byta den för X antal tusenlappar.
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        (Tackar för svaren!)

        Aha.. vet du om han fick en direkt diagnos på att det var styrenheten, om det gick att testa?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Verkstaden kunde se att startspärren rapporterat ett fel. Först trodde de att det bara var något glapp som uppstått en enstaka gång. Felloggen tömdes men felkoden kom tillbaka efter en kort tid.

          Edit: Vad jag vill minnas testade de att koda om nycklarna och byta ut allt tills det bara var styrenheten kvar.
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            Fixat?

            Vet att det är farligt att ropa hej innan man korsat bäcken.. Men jag lossade alla säkringar och relän i säkringshållaren igår, och sen dess har den startat direkt 6 ggr.. :-)

            Hoppas hoppas hoppas..!!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              nejnejnej...

              å nej så lätt lagas inte fel på en Fiat! Efter ca 15 lyckosamma starter vägrade han igen, igår.. :-(((
              Den fina CODE-lampan lyser klart o starkt närhelst jag nu vill färdas Coupe. Efter några försök till (3 till 67..) slocknar CODE och bilen startar.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X