Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd efterfrågas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd efterfrågas

    Hej!

    Jag är ny på det här forumet och jag hade faktiskt inte hört talas om Fiat Coupén förrän förra veckan, men blev genast väldigt intresserad. Efter att ha tittat runt lite har jag lyckats lokaliserat en hos en bilfirma här i Växjö (en 16v utan turbo, 95, 10900 mil, 75000:-). Den är med bå bytbil.com. Dessutom några stycken hos privatpersoner på Blocket.se.

    Kamremmen är förstås ett problem, eftersom bilen är importerad kan jag ju inte veta om den är bytt. Är det något annat som jag ska tänka på? Hur är det med rost, är bilen galvad?

    Tack så mycket!
    /Lars

  • #2
    sök med sök funktionen o du kommer att hitta massor om coupeerna...

    Comment


    • #3
      Jag avråder från en utan turbo....!
      Då blir du frånkörd av en Hyuindai (på nåt sätt stavar de)
      Sen finns det lika många åsikter om 16v eller 20v som ägare. Om inte fler.
      //Martin
      Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
      Åker - Cheva Transsport -01
      Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
      Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
      Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
      Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

      Comment


      • #4
        Tack för svaren.

        Ja, jag vill också ha turbo iofs. Men jag tänkte att jag sparar rätt mycket försäkringspengar på utan turbo. Och bränsle. Och min ekonomi tillåter inte riktigt en 20v, så det får bli en 16v.
        Jag tänkte mig mer en trevlig sportbil att ha i sommar, och jag behöver inte någon grym prestanda (fast det är kul ).

        /L

        Comment


        • #5
          Kamremmen är ingen stor kostnad på 16V, inte bensin eller försäkringar heller ;-), rost kan faktiskt finnas (trots galv) i främst trösklarna bakom framhjulen (inga stänkskydd) och dolt under tröskellisterna, i plåtskarven mellan övre plåten och b-stolpen. Vad jag har sett. Absolut inte mer än andra bilar.

          Kolla bara att skicket verkar bra i allmänhet, som på vilken bil som helst. Det enda speciella brukar väl vara kamremmen (dyrt) och spruckna grenrör på 20V + 20VT.

          Kolla in en bra sajt: www.coupe-sport.co.uk
          Där finns info och tips om de olika modellerna.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tack för svaret Per!

            Låter lovande, ska titta närmare på bilen någon dag.

            /L

            Comment


            • #7
              Gjord en priskoll på Länsförsäkringar genom deras hemsida. En 1995 Fiat Coupé 16v skulle kosta ca. 9000 kr för mig, det skiljde bara någon hundralapp uppåt för turbon. Stämmer detta ungefär? Jag har haft bil i 4,5 år utan skador.

              Tack,
              /L

              Comment


              • #8
                9000:- + turbohundringar stämmer nog rätt bra. Varierar mellan bolagen och vem du råkar prata med.

                Jag har kommit på att det billigaste för mig är Trygg-Hansa eftersom barnen är försäkrade där.

                Den extra bensinen en turbo kanske drar har du igen i leende-återbäring.
                //Martin
                Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                Åker - Cheva Transsport -01
                Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                Comment


                • #9
                  Kan tänka mig att det blir mycket leenden i turbon...
                  Är turbon känslig förresten? Något att oroa sig för?

                  Tack
                  /Lars

                  Comment


                  • #10
                    inte va ja ha märkt har kört 4000 ( hårda ) mil med min den har gått 11k nu utan problem med turbon .... turbo måste du bara ha kör man lungt så drar de nog inte mycke mer soppa än en utan ... iof ere jäkla svårt o låta bli o gasa men men
                    Fiat Coupé Turbo
                    Fiat Uno Turbo
                    Lancia Delta Evoluzione 1

                    Comment


                    • #11
                      Bara man är lite försiktig och kollar att turbon inte ryker när man köper bilen så är det inga problem... det är inte bilen som är problemet, det är ägaren... Men oj vilken underbar bil! Och underhåller man bilen rätt så underhåller bilen dig :-D
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Turbo eller inte..

                        Det beror ju helt på vad du vill ha bilen till, vill du glida omkring i en snygg bil som går skapligt så duger en 16V nog mycket bra.
                        Det lite tråkiga med en billig gammal Turbo är att det är så svårt att hitta en som inte är/har varit tokchippad/ eller rätt sliten/hårt körd i övrigt. Men är du typen som vill skruva o mixa lite osv. så kan det kanske ändå vara värt med en 16VT.
                        Eller så hostar du upp ännu mer pengar och köper en fin lågmilar 20VT..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Tack för era svar. Får väl försöka hitta en turbo verkar det som, alternativt importera nån från Tyskland genom någon firma.

                          Tack
                          /Lars

                          Comment

                          Working...
                          X