Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremsbyte tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremsbyte tips?

    Så nu är fan i mej våren här (de där vita krafset som ligger kvar här och där på backen skiter vi i...) och Coupen ska fram. Tänkte börja säsongen med en rolig utgift direkt nämligen kamremsbyte...

    Någon som har något bra tips på ett ställe som är att lita på och inte tar runt 10-12 papp för bytet på en 20V turbo???
    På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
    http://www.garaget.org/?car=63213

  • #2
    Om du har vägarna förbi Gbg kan du lämna bilen till AutoAlfa, där har jag fått prel. prisuppgift på ca 5000kr.
    Och de har jag största förtroende för! :-)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Per: Jo du det var inte lite skillnad det... Gratis semester i Göteborg blir det då i sådan fall. Värt en tanke... :-) Tack för tipset!
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        Se även.
        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...5&pagenumber=2
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          dan> om du bor i uppsala så är väl MT Motor helt ok?
          /Peter

          Comment


          • #6
            Jupp, jag använder MT Motor fastän det är 7 mil dit.... ingen annan verkstad får ta i min Coupé. Det blir även dom som får byta kamrem när det är dags - fast det dröjer, bilen har bara gått 2200 mil.

            /Janne

            Comment


            • #7
              Jo jag brukar alltid anlita MT-motor åt mina saliga Alfaracers under årens lopp men när jag förut frågade vad ett kamremsbyte kostade så var det just 10-12 papp hos MT-motor. De var iofs för över ett år sedan jag frågade detta inför köpet av min Coupe så de kanske också har sänkt priset på detta till en något mer rimlig nivå nu?'

              MT motor är ju grymt duktiga och gör alltid ett bra jobb men om de kostar typ 12 papp istället för 6 så tycker jag då inte att det är värt det för ett sketet kamremsbyte...
              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
              http://www.garaget.org/?car=63213

              Comment


              • #8
                blueprint> app app app .. det är väl ändå 4 år ELLER 8000 mil som gäller?

                dan> Jag har inte kollat vad det kostar, lär väl dock bli dags för mig i sommar oxo.. hur långt har din gått?

                /Peter
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Det är 4år eller 8000 mil och inget annat.
                  Fiat 500
                  Fordson Super Dexta -64
                  Kawasaki Z1A
                  Kawasak GPz1100A2
                  Suzuki Grand Vitara -11
                  Suzuki T500R

                  Comment


                  • #10
                    Mja, har för mig att det är 5 år, men ska kolla i serviceboken nästa gång.

                    /Janne

                    Comment


                    • #11
                      Chorus: 8200 mil har den gått så det är verkligen dags...
                      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                      http://www.garaget.org/?car=63213

                      Comment


                      • #12
                        Har den gått 8200 mil så är det bara att hålla tummarna o INTE varva för mycket..... Jag vet att det är svårt,, men men en ny motor är ju inte så kul det heller !

                        Bara för att det finns ett OTAL bilar av liknande konstruktion som havererat, betyder inte det att det händer ... inte minst Fiats 1.6 har råkat ut för en del haverier av detta slag,,, mest beroende på slarv med serviceintervaller ! ... men inte mer än tex GM's bilar !

                        lycka till,,,, kuggade själv en rem vid 6500 RPM ett snäpp.
                        O Det var på en Ritmomotor men det klarade sig utmärkt bra !

                        2 timmar på parkeringen och 140: kronor för rem + Haynes mekbok !
                        Sen var den bytt o OK igen, kul med servicevänliga motorer ! ;-)
                        På eftermiddagen sjöng motorn på 7000 härliga varv igen !
                        + nya (större)munstycken + free flow filter på Webern ....underbart !
                        Fiat for FUN

                        Comment


                        • #13
                          Blueprint> i serviceboken står det nog 5 år och 10000 mil, men det stämmer inte, du ska ha tur om den håller så länge
                          /Peter

                          Comment

                          Working...
                          X