Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takbox till Fiat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Takbox till Fiat

Hej!

Liten gubbvarning innan jag börjar.

Jag vinterrustar Stilon ordentligt så kan man ta den lite överallt. Nu kollar jag lite på takbox eftersom skidhållare håller inte i längden.

Har aldrig ägt en takbox i mitt liv så lite tips uppskattas.

Vad ska man ha för material på boxen? Har inte instruktionsboken till hands men tror att Stilon fixar 80kg taklast, då undrar jag hur stor box man kan ha?

Den måste rymma skidor så minst 1.90m lång, men vågar man ha längre?

Tack på förhand!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Planerar för en sån jag med..
    Så länge den passar på räckena ska det inte vara några större hinder tror jag, man får lasta bra fullt med skidor för att komma upp till 80kg?

Glöm för all del inte att lacka den i bilens kulör + att applicera FIAT-emblem på lämplig yta.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per
      Planerar för en sån jag med..
      Så länge den passar på räckena ska det inte vara några större hinder tror jag, man får lasta bra fullt med skidor för att komma upp till 80kg?

Glöm för all del inte att lacka den i bilens kulör + att applicera FIAT-emblem på lämplig yta.
      Man ska ha lite pjäxor också, kanske en platta bira kanske en väska så visst kommer man upp till 80kg.

Du vet inte vad du ska ha för box än eller?

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Nej, kanske börjar med att hyra en.. Bara några veckor kvar till själva trippen.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Hyr eller låna box om du bara skall ha den en vecka om året. Om du behöver den ofta och överväger köp är en glasfiberbox ett säkert kort. Framför allt håller den fantastiskt mycket bättre än en plastbox.
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

Comment

Originally posted by Schuckert
            Hyr eller låna box om du bara skall ha den en vecka om året. Om du behöver den ofta och överväger köp är en glasfiberbox ett säkert kort. Framför allt håller den fantastiskt mycket bättre än en plastbox.
            Stilon har så lite bagage utrymme men den är trevlig om flera ska åka med för man sitter bra så var än man åker så behöver man takbox. Jag räknar med att den kommer användas mer än en vecka per år. Jag kollar efter en begagnad för par tusenlappar kanske.

Men glasfiber kollar jag efter då

Comment

Originally posted by 84jr0
              ...Men glasfiber kollar jag efter då
              Det tycker jag. De är också lättare att lacka om. Oftast är de byggda som ett båtskrov.
              Plastboxarna kan vara gjorda av PP och då är det kört vad gäller färg.
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

Comment

Tjo

Skulle rekomendera en full stor eller vad man ska säga. Då får man plats med lite extra.
                Har en gammal i glasfiber den har funkat över 15år och den hade ett par år på nacken redan då. den sitter på från första gången man åker i väg och åker skidor tills snön försvinner
                Har lackat den 2 gånger efter fiaterna jag haft
                Fiat Croma 16v -95 (såld)
                Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                Ford Mustang cab -71

Comment

Working...
                X