Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd mm ang Panda 4x4, 1988

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd mm ang Panda 4x4, 1988

    Hej!

    Tänker skaffa en liten fyrhjulsdriven Panda då jag bor på landet och grusvägar, lera massor av snö gör att jag inte står ut längre. 1987 var jag på semester i Spanien och körde i två veckor en röd Panda med jättesoltak. Minns inte mycket mer än att jag ännu inte glömt den lilla roliga bilen så nu är det dags att skaffa en.
    Mina frågor är bland annat:

    *Är det stor skillnad att köra vanlig Panda mot 4x4?

    *Drar den varianten mycket mer bensin?

    *Hur får man tag i reservdelar. (Har tittat i bildelsbasen och lite annonser och hittar nästan aldrig delar till Panda.)

    *Vilka standardfel ska man se upp med när man letar. (Är ej mek-kunnig.)

    *Hur ofta brukar de finnas på annons. (Har tittat drygt ett halvår och bara sett ett par stycken men sett desto fler köpes annonser.)

    *Vad ska man ge för en 4x4 årsmodell 1988 som är besiktigad och inte är "fallfärdig"?

    *Om det är lite rost i nederkant dörrar finns det plåtar eller måste man leta efter ny dörr och var hittar man såna?

    *Är rost värre än motor som går dåligt? (Avs kostnad samt svårighetsnivå att fixa.)

    *Har googlat och hittat diverse sidor och påfallande ofta verkar det som folk som har en panda också har en extra panda som reservdelsbil. Är det vanligt när man lyckas hitta en bil att det liksom följer med en sån eller är det bara entusiasternas sidor, inlägg mm man stött på?

    *Finns det någon förening som man kan vända sig till för tips ang inköp, reservdelar osv?

    Dyker säkert upp fler frågor. Men jag hoppas någon har lust att svara.

    Tack på förhand
    Caroline

  • #2
    Finns en del att läsa på Klassikers hemsida, under projekt "Att rädda en panda".

    http://www.klassiker.nu/projektbilar

    Comment


    • #3
      befra i hbg hade en 26 tusenmilad panda 4x4 som lånebil när jag lämnade in alfan. gick som ett skott. såg dessvärre ut som ett as ;-) frugan cyklade hellre än att köra den. men hon har å andra sidan aldrig hajat det här :-9
      mvh filip
      Last edited by bellafiat; 11 March 2011, 20:49.
      Filip Wennergren
      070-7707711

      Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

      Comment


      • #4
        Panda 4x4

        Mina frågor är bland annat:

        *Är det stor skillnad att köra vanlig Panda mot 4x4?
        SVAR
        -Den är mycket stötig p.ga. av bladfjädrarna bak. Den "nickar" sig fram. Ett högt motorljud får man stå ut med, eftersom utväxlingen är annorlunda mot en icke 4x4 men det är jobbigt på längre resor.
        Men du har mycket - mycket bra värme i bilen. Och friskluften sommartid, är verkligen väl tillgodosedd. Vet ingen annan bil i modern tid, som slår Pandan´s värme och ventilation. Behöver nästan aldrig använda kupéfläkten. + öppningsbara sidorutor bak.

        *Drar den varianten mycket mer bensin?
        SVAR
        - Eftersom den varvar mycket mer, så dricker den betydligt mer bensin, än en vanlig Panda. Ungefär 0,8 - 0,9 tar min Panda på långfärd.

        *Hur får man tag i reservdelar. (Har tittat i bildelsbasen och lite annonser och hittar nästan aldrig delar till Panda.)
        SVAR
        - Se frågan nedan, VARFÖR HAR EN PANADAÄGARE OFTA FLER PANDOR. Det beror på att det är mycket svårt att finna reservdelar, särskilt delar som inte är lika den vanliga Pandan.

        *Vilka standardfel ska man se upp med när man letar. (Är ej mek-kunnig.)
        SVAR
        - Inget speciellt. Bara man ser till att alla oljor och vätskor finns i tillräcklig mängd. Bilen är lättmekad. Firemotorn är mycket driftsäker (bara den har olja i sig) Bromsoken kräver tillsyn ett par tre gånger om året - kärvar ofta, men lätt åtgärdat. Använd dock inte kopparpasta, utan aluminiumpasta, eller metallfri pasta. Men viktigast är att man tar isär, och rengör glidytorna.

        *Hur ofta brukar de finnas på annons. (Har tittat drygt ett halvår och bara sett ett par stycken men sett desto fler köpes annonser.
        SVAR
        - Inte så ofta, eftersom de inte såldes mer än en årsmodell i Sverige. Annonseras någon ut, så blir den såld direkt, om den inte är ett vrak. Men duger också då, som donatorbil.

        *Vad ska man ge för en 4x4 årsmodell 1988 som är besiktigad och inte är "fallfärdig"?
        SVAR
        - Om man överhuvudtaget får tag på en, så är den inte billig, om den är körbart skick, och inte riktigt upprostad. Från 12.000 - 15.000:- och uppåt.

        *Om det är lite rost i nederkant dörrar finns det plåtar eller måste man leta efter ny dörr och var hittar man såna?
        SVAR
        - Man måste nog leta efter en "ny" dörr. Rostar i bak och
        nederkant. Svårlagat eftersom dörinnersidan inte har klädsel ända ner, som man kan ta bort. Utan det är plåt halva dörrinnersidan, man kommer inte åt innifrån, hur gärna man än vill.. Men också vid backspegelfastsättningen rostar det friskt - dubbelplåt. Fram i golvet där hjulhuset möter golvet.
        Jag har aldrig kollat den italienska marknaden. Men det borde finnas ekonomiplåt att köpa i bilens hemland.

        *Är rost värre än motor som går dåligt? (Avs kostnad samt svårighetsnivå att fixa.)
        SVAR
        - Rosten är mycket värre.

        *Har googlat och hittat diverse sidor och påfallande ofta verkar det som folk som har en panda också har en extra panda som reservdelsbil. Är det vanligt när man lyckas hitta en bil att det liksom följer med en sån eller är det bara entusiasternas sidor, inlägg mm man stött på?
        SVAR
        - Se ovan

        *Finns det någon förening som man kan vända sig till för tips ang inköp, reservdelar osv?
        SVAR
        - Inte i Sverige - - - än så länge. Men intresset för dessa bilar har blivit väldigt stort de sista åren, så det kanske ........
        I Italien är det väldigt höga priser på välskötta exemplar. Då för att den anses vara mycket bättre och tåligare bil, än nya Pandan.
        De sista årsmodellerna av den gamla är ofta dyrare än den nya modellen.

        Nämner ovan om värmen. Den har värmeutsläpp i mittgallren, det har inte den vanliga Pandan, eller UNO 45:an. Har inte tänkt på, men den har nog ett större kylsystem verkar det som.
        Den har klocka. Varningslampa för handbroms. Tjockare golvmattor.
        Den är suverän att ta sig fram överallt, MEN MARKFRIGÅNGEN är dålig fram, på något konstigt sätt

        Hoppas dessa svar har gett dig någon vägledning.
        //R//

        Comment


        • #5
          Tack för svaren.

          Mycket intressant med det sista uttömmande svaret.

          Artikelserien har jag självfallet följt, roligt att dom valde en lite udda bil.

          Då får vi hålla tummarna för att det bildas en förening

          MVH
          Caroline

          Comment


          • #6
            Panda

            Fast jag skrev en massa negativt, så tycker jag om min bil ändå.
            Det har en personlighet på något sätt.
            Den är inte vacker - den är fulsnygg.
            Man blir ofta uppmärksammad när man t.ex. tankar bilen. eller vid affären. Folk kommer fram och vill prata - kommentera bilen. Många har varit utomlands, och sett massor av sådana bilar. Många har också hyrt Pandor, men få vet att de fanns fyrhjulsdrivna. Men många har sett, eller hyrt den med stora soltaket - cabriocoatch. Fanns ju även riktiga cabbar, ja de fanns i väldigt många varianter, som vi inte är vana vid..

            Du skrev ju att du ofta hade dålig vägstandard, för då är 4x4 bra.
            Men du kommer förvånansvärt lätt fram i dåligt väglag med den vanliga tvåhjulsdrivna. Den bilen är en hel del lättare, och "gräver inte ner sig" som en större och motorstarkare bil gör.
            Och då finns ju också UNO´n att välja på (lättare att få tag på). Lilla 45:an är en rackare att ta sig fram i djup snö, is eller lera. Har ägt en sån, och kört över 25.000 mil, i ur och skur, på ibland på nästan obefintliga vägar. Men man måste nästan uppgradera hjulstorleken. För 145/13 är alldeles för litet. Rullar mycket bättre på 175/65/13. Jag har t.om. 14" på min Panda.
            Tänk om UNO´n hade funnits i 4x4...............
            Attached Files
            //R//

            Comment


            • #7
              När du har 14" på din bil vad blir det för skillnad rent praktiskt? Vilken däckdimension har du då för att det ska få plats? Vilka andra modellers fälgar kan man använda i sånt fall?

              Uno har min far haft för länge sedan, men jag gillar faktiskt Pandan bättre.

              Mailade lite med trafikverket nyligen och fick reda på att det fanns i trafikregistret registrerat Panda 4x4 -88, 87 st, av dessa är 63 st avställda.

              Comment


              • #8
                får man på 175 breda på original 13 tums plåtfälg?
                mvh filip
                Filip Wennergren
                070-7707711

                Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                Comment


                • #9
                  Topsy
                  Jag har 175/6514 på min Panda. Och fälgarna kommer från en gammal Lancia HPE. Jag tog det jag hade i garaget. Det skrapar i stänskydden fram, vid fullt rattutslag när man backar.
                  Det blir ju ett snyggare utseende, när däcket fyller hjulhuset. Dessutom blir ju markfrigången ett par centimeter högre. Bilen känns lite stadigare med lite bredare hjul. Och 14" är ju lätt att få tag på. Allt ifrån gamla Croma, Regatta, till Tempra/Tipo, Brava/Bravo och Marea. Även Alfa och som sagt Lancia- fälgar passar. Ev. får man ta bort styrpinnarna, som sitter på navet.

                  Filip det går .......
                  Men man kan ju också uppgradera med 13" och 175/65 men då måste man skaffa lite bredare 13" t.ex. från Fiat 131 eller nån Alfa med 13". För annars så ser det väldigt lustigt ut, nästan som ballong-hjul. Och det är dessutom svårt att få gummit att täta. Men 165 går bra. Eller fälgar från 75SXi för de är ½" bredare. Men Filip vill ju ha strikt original, men plåtfälgarna fråm UNO 75 är väl lika som de som sitter på 45:an, med dessa "fyrkantiga" hål....
                  Min far hade 195/70/13 på sin 2000 Panorama. Och det var inte direkt snyggt. Man han ville ha så.

                  Ang. avställda Pandor, så är min en av de 63 avställda nu, då den inte körs vintertid. Den plockas fram på sommaren, och körs då vädret tillåter - alltså helst inte i regn. Jag har kört den en gång i regn under mina snart 12 år jag ägt den. Och det var nu i höstas, när Träffpunkt 80 var. Blev mycket arbete med kupévärmare och hårblåsar, inte jag kände att den var torr överallt.
                  Nu tycker Ni att jag är en riktig "tok" Men det vet jag redan.......
                  //R//

                  Comment


                  • #10
                    tokar gillar vi. normal kan man ju va i nästa liv :-)
                    /filip
                    Filip Wennergren
                    070-7707711

                    Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                    Comment


                    • #11
                      Jag försökte med Uno Turbo-fälgar med 185/60x13, men det tog i både fram och bak.
                      Satte sedan på tipo1400-hjul på min Panda 4x4 sista åren jag hade den. 165/70x13. Plötsligt kändes den mycket större på vägen och betydligt bättre grepp än 145x13 som var original.

                      Tänk bara på att ALDRIG ha olika dimensioner fram och bak när fyrhjulsdriften är inkopplad. Då är det risk att man kör sönder kraftöverföringen.

                      (vis av egen erfarenhet, hann dock byta hjul innan det sket sig, eftersom jag insåg rätt snabbt att nåt var vldigt fel när det inte gick att koppla ur fyrhjulsdriften...)

                      Comment

                      Working...
                      X