Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fundera på att köpa Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fundera på att köpa Marea

    Hej

    Funderar på att köpa en marea 2,0 sedan/kombi. Om jag får min volvo 960 såld.
    Saknar min gamla croma. så man söker sig tillbaka till fiat

    Skulle vilja ha lite tips på vad man ska kolla efter.

    Och hur är dom kvalite.
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

  • #2
    Jag har en Marea Weekend 1,6 -02 sen i höstas. Mycket nöjd, det är en bra och praktisk bil helt enkelt. Dock långt ifrån en sportbil. En 2,0 lär vara betydligt piggare.

    Att kolla efter är väl det vanliga på gamla bilar, de nyaste börjar ju bli 10 år vid det här laget. Rost, vattenläckage in i kupén, glapp i undre bärarmar fram, funkar AC, bromsrör, osv osv osv

    Visst har du koll på att ett kamremsbyte på 2,0 kostar nästan 10 000:- ?
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

    Comment


    • #3
      Köpte en ny Marea 1.8 weekend i Danmark -97. Känner dom som har bilen nu och sist jag pratade med dom hade den passerat 20000 mil och dom har aldrig haft några problem och det hade inte jag heller. Har kollat lite på en själv sedan mossan tog över Stilon men Tipo 2.0 16v är en rätt kul bil det också..så det blir den ett år till..
      captainmorgan

      Comment


      • #4
        Hej!
        Jag tycker marean är en jättebra bil,det jag tycker är halvbra är bagageluckans handtag,man får göra som Henrik beskrivet så bra med att smörja det så funkar det nog,sen torkarmotorn till bakrutan funkar inte på min i alla fall,men den behövs inte heller!
        Min är en 1,8 -00 den har gått 19000mil o känns fortfarande färsk, drar 0,75 blandat när jag kör på hög växel o 0,6 på långkörning, det är bra.
        Dom delarna som slits kan köpas billigt, se tråd reservdels priser, avgas komplett 1050kr med montsats o frakt!
        En bil jag kan rekomendera att köpa!
        Mvh Affe
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #5
          Originally posted by hbp98001

          Visst har du koll på att ett kamremsbyte på 2,0 kostar nästan 10 000:- ?
          /Henrik
          Tjo
          Tack för tipsen.
          Kamrem brukar jag byta själv och lite oftare en vad det står. Har haft kamrems ras på min croma förut. En bra bit innan den skulle bytas.

          Ska nog åka å titta på en i dag. Står en på en bilfirma här i stan.

          Dock måste min 960 bli såld först. Ingen som vill ha ;-)
          Fiat Croma 16v -95 (såld)
          Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
          Ford Mustang cab -71

          Comment


          • #6
            Originally posted by hbp98001
            Visst har du koll på att ett kamremsbyte på 2,0 kostar nästan 10 000:- ?
            /Henrik
            Njaaa... Beror på var man gör det.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Så sant, priset 10 000:- fick jag av aukt Fiatverkstad här i Västerås när jag var i köpartagen. Motorn måste tydligen lossas från fästena för att komma åt enligt verkstaden.

              Kolla även alfapower.nu och forumet övriga italienska märken. Där startade jag en tråd och fick många råd när jag förberedde mitt köp.
              /Henrik
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment


              • #8
                Är det den gröna Marea Weekend du ska titta på? Återkom gärna med en recension om vad du tyckte.

                Du kommer att få leta efter både regnsensor och antisladdsystem men annars ser den fin ut på bilderna.
                /Henrik
                Henrik
                Fiat 500e -15
                *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                Comment


                • #9
                  Kolla länkarmar och avgassystem!
                  Fiatlös

                  ___________________

                  Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                  Comment


                  • #10
                    Marea är en bra bil, en av de bättre Fiatarna på senare år?
                    Jag köpte en 98 1,8 på en auktion, bytte kamrem och ett bakhjulslager sedan bara rullade den, den gick billigt, rätt skön att köra, praktisk, tålig, rymlig..Drag hade jag på min också, allt funkade dessultom hela tiden tom ac,n kylde bra.

                    Låset i bakluckan fick även jag plocka ner, bara jag kom hem med bilen så fick jag inte ut vinterhjulen, bara att klättra in där bak och riva. Jag satte även som en extra ring att dra ner handtaget med ifall det fastnade inne, det funkade bra.

                    Dessutom är bilen bland det mest lättsålda jag haft! Sålde den hösten 10, vet inte hur många som ringde, i princip såld bara annonsen kom ut..

                    Skulle lätt kunna köpa en igen om jag stod inför det valet.

                    /H

                    Comment


                    • #11
                      Kan ju fylla på lite eftersom mitt inlägg inte var det längsta.

                      Kolla:

                      Länkarmar (mkt vanligt fel)
                      Avgassystem (vanligt fel)
                      Bromsrör, framförallt de bakre
                      Vattenläckage in i kupén har jag hört talats om

                      Eftersom länkarmarna är en klassisk punkt så bör du också kolla så däcken inte är sneslitna pga felaktiga hjulvinklar.

                      Rost är inget stort problem men bilarna börjar bli gamla - kolla hjulhus och bakom den nedfällbara delen av bakre stötfångaren.

                      Bakluckelåset är ett klassiskt bekymmer, jag har skrivit en liten guide på hur man kan lösa det (sök i mina tidigare poster). Fel på bakluckelåset kan få hela låssystemet på bilen att balla ur, bra grej att pruta på om du känner för att mecka lite själv.

                      Torkarmotorn bak lägger ofta av, rost och smuts får armen att gå segt och sen lägger motorn av.

                      Om du köper en så smörj alla lås och lister en gång på våren och en gång på hösten - du undviker många bekymmer då.

                      I övrigt är det väl bara att kolla så det vanliga funkar, bromsar, elprylar mm. Motor och växellåda brukar inte strula men det finns alltid folk som inte servar bilen ordentligt och då får man se upp.

                      Finns ett stort utbud av bilar så satsa på en 01-02 (sista årsmodellerna i Sverige) som är välservad och har AC. Dragkrok är ju också ett plus.

                      1,6 eller 1,8 spelar tydligen ingen större roll vad jag hört, 20v ska vara skön men då är det högre förbrukning och servicekostnader.

                      Sedanen är ovanlig, typ 9 av 10 Mareor är kombis.

                      Reservdelar köper du från www.atp-autoteile.de (tack Alf för tipset!) som säljer kvalitetsprylar till 1/3 av Mekonomens pris.
                      Last edited by Putt; 23 April 2011, 16:31.
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • #12
                        Tänkte på att om du har bestämt dig för en bil med krångliga och dyra kamremsbyten kan du ju kolla en Alfa 156:a också. gärna med V6:a

                        Lite mindre praktisk men mycket roligare att köra.
                        /Henrik
                        Henrik
                        Fiat 500e -15
                        *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                        Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                        Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                        *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Alf
                          Hej!
                          Jag tycker marean är en jättebra bil,det jag tycker är halvbra är bagageluckans handtag,man får göra som Henrik beskrivet så bra med att smörja det så funkar det nog,sen torkarmotorn till bakrutan funkar inte på min i alla fall,men den behövs inte heller!
                          Min är en 1,8 -00 den har gått 19000mil o känns fortfarande färsk, drar 0,75 blandat när jag kör på hög växel o 0,6 på långkörning, det är bra.
                          Dom delarna som slits kan köpas billigt, se tråd reservdels priser, avgas komplett 1050kr med montsats o frakt!
                          En bil jag kan rekomendera att köpa!
                          Mvh Affe
                          Tack för det !
                          Det hjälpte lite !
                          Ska mecka lite med nybytt väldigt trög kopplingswire,,
                          Silikonspray avhjälpte detta !
                          Nya sprintar i dörrstopparna,, så var de tysta !
                          Nytt kupefilter / Aahhh frisk luft !
                          Ny olja,,, o luftfilter.. tip top !
                          Last edited by Håkan; 4 July 2011, 21:22.
                          Fiat for FUN

                          Comment

                          Working...
                          X