Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitta en Fiat Bravo 1,6mjt diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Aj, det såg inte roligt ut. Rost är en av de sakerna jag fruktar mest. Men du säger att det, i ditt fall i alla fall, är lätt fixat? Men är det inte dyrt? Är det värt att kosta på bilen en extra rostskyddsbehandling efter köp (jag kommer ju köpa en beg -08) eller är det effektlöst om det redan finns lite rost?

    Comment


    • #17
      Henrik B, kan du berätta vad din Bravos bränsleförbrukning låg på? Enligt Fiat själva drar den 0,38 på landsväg och 0,58 i stadstrafik (0,45blandad). Kan det verkligen stämma, för det låter mycket bra?


      Och en helt otippad fråga, vid vilka intervaller ska man byta kamrem på en Bravo?
      Last edited by AnimalFarm; 4 June 2011, 08:02.

      Comment


      • #18
        Originally posted by AnimalFarm
        Henrik B, kan du berätta vad din Bravos bränsleförbrukning låg på? Enligt Fiat själva drar den 0,38 på landsväg och 0,58 i stadstrafik (0,45blandad). Kan det verkligen stämma, för det låter mycket bra?


        Och en helt otippad fråga, vid vilka intervaller ska man byta kamrem på en Bravo?

        Jag vet att du inte frågade mej, men ändå:

        Min 1.6 Multijet har inte presterat de där 0.38 ännu, utom på färddatorn som oftast visar ungefär en deciliter per mil för snålt.

        Snålast går min på vanlig landsväg runt 80 km/h på femman (sexan är lite för hög för att användas under 90). Jämn lugn fart runt 80-strecket så ligger min på 0.40 ungefär.

        På motorväg, sexans växel och farthållaren låst på 120 - då vill den ha drygt 0.5 liter/mil.

        Blandad körning - mest åka till jobbet (drygt en mil) och enstaka lite längre svängar - då snittar min bil 0.52 ungefär. Sammanfattningsvis - inte riktigt så bra som utlovat (förstås) men ändå klart godkänt.

        Kamremmen byts vid 14000 mil eller 4 år (vilket som inträffar först).

        /Magnus
        Last edited by enor; 5 June 2011, 09:45.

        Comment


        • #19
          Tack för svaret! Är din Bravo kanske fortfarande väldigt ny? För då kommer ju dess förbrukning att sjunka lite med tiden. Hur tycker du att bilen är att köra/äga annars? Hur är kvalitén på ljudanläggningen i bilen? Udda fråga kanske men med tanke på att den är integrerad, och jag inte vill pilla runt med sådan, så är jag rätt nyfiken på det.

          Comment


          • #20
            Min bil är en 08:a med ungefär 3200 mil på mätaren, så den har nog "släppt" i motorn redan vid detta laget. Men jag klagar absolut inte på förbrukningen, visst, jag kommer inte ner i de siffror som instruktionsboken påstår men jag vågar säga att det finns inte en bil på marknaden som gör det - tillverkarna överdriver kraftigt i bränsledeklarationerna, som regel.

            Dessutom tycker jag ändå det är fantastiskt att det går att åka på så lite bränsle, speciellt med tanke på att bilen är såpass o-slö. Jag vill inte säga att den är "pigg", för det är den absolut inte, men den är klart dräglig även vid omkörningar. Dock upplever jag att max vridmoment kommer väsentligt senare än de 1500 rpm som FIAT anger - det är snarare så att vid 1500 börjar det hända saker, och orken känns som bäst nånstans vid 1900-2000 ungefär. 1500 är dock helt idealiskt som varvtal att ligga och marscha på landsväg vid - då går det snålt och tyst och behagligt.

            Stereon är - okej. Den orkar inte riktigt med ner i basen, och den har två irriterande egenheter:
            1. Den tar VÄLDIGT lång tid på sig när den hoppar mellan olika frekvenser för samma kanal via RDS. Det kan bli tyst i 4-5 sekunder ibland medan den växlar och det känns inte så sofistikerat.
            2. Det är lite för långt mellan stegen på volymkontrollen! Alltså, det är svårt att höja ljudet bara lite grann... det händer ofta att exempelvis volymen på 4 är för svag, men höjer man till 5 blir det istället alldeles för starkt.

            Den andra saken i bilen som jag irriterar mig på (det finns två, varav stereon är den första) är intervalltorkarna. I intervalläge är tiden mellan torkarnas svep över rutan ställbar i fyra olika snäpp. Problemet är att redan den långsammaste inställningen är alldeles för snabb - så man får ändå sitta och köra torkarna manuellt när det duggregnar. Jag antar att så glest duggregn som vi har i Sverige inte existerar i Italien.

            Ja, en sak till förresten! Bakrutan är monterad på ett sätt som gör det väldigt svårt att tvätta bilen - det blir alltid lite vatten kvar runt rutans kanter som sipprar fram efter hand... så det är svårt att torka bilen torr med sämskskinn - det är en process kan man säga, för det sipprar fram vatten ganska länge.

            På det stora hela är jag väldigt nöjd med min bil dock! Den går komfortabelt och framför allt väldigt TYST om man jämför med andra miljödieslar, som brukar ha mycket mer traktorkänsla. Sedan tycker jag formgivningen är lyckad, och stolarna passar min kroppsbyggnad mycket bra - ganska hårda sitsar och ryggstöd vilket jag älskar. Stolarna påminner i sittkomfort rätt mycket om min gamla BMW e34 som jag hade ett tag, som är den av mina bilar som jag suttit allra bäst i.

            Sedan är detaljfinishen inte den bästa, men det väntar man sig liksom inte när man köper Fiat! (eller, man väntar sig inte det i en miljöklassad bil, vilken som helst). Jag kommer närmast från en '00 Saab 9-5 och den satt ihop mycket bättre vad gäller knarr i paneler, tröghet/glapp i gångjärn, känsla i materialen och så vidare; plus att den funktionsmässigt kändes mycket mer genomtänkt. Kanske därför saker som stereo och torkare stör mig så mycket i Fiat - allt sådant var otroligt genomarbetat i min 9-5.

            Citystyrningen i Bravo är fantastiskt bra! Elektriska styrservot är lite utskällt för att det tar bort vägkänsla vilket är sant, men jag tycker ändå om det tack vare City-funktionen. Däremot är jag inte alls förtjust i "Hill Holder"-grejen .... jag skulle föredra att kunna stänga av den, men det går inte (vad jag vet). Kurvljusen i dimstrålkastarna är också en bra grej. Ljuset i övrigt är ... okej. Helljuset är bra, men halvljuset känns lite för kort och vekt.

            För övrigt har jag märkt att vissa gånger när jag bländar upp till helljus slocknar halvljuslamporna, andra gånger lyser halv- och helljuslampor tillsammans (som det ska vara). Förmodligen en mjukvarubugg. Tyvärr har jag inte lyckats komma på exakt hur jag ska göra för att framkalla felet på beställning.

            Något mer som förtjänar att nämnas är att jag har ett litet vacuumläckage på "pedalsidan" i bromsservot. Detta ska åtgärdas nu i veckan på min begagnatgaranti - jag får ett nytt bromsservo.

            Oj, detta blev långt! Hoppas du blev lite klokare av det.

            /Magnus

            Comment


            • #21
              I sverige har vi lägre energiinnehåll i vår diesel vilket gör att bilarna drar mer jämfört med om man tankar i tyskland exempelvis. Dessutom är EU-cykeln ganska snäll vilket också ger låga förbrukningssiffror som kan vara svåra att komma ner till i verklig körning.

              Kurvfunktionen i dimljusen tycker jag ser väldigt dumt ut. Det kanske är bra när man kör i mörker men när man ser VAG-bilar som kör omkring med dimljus som tänder och släcker sig hela tiden ser det ju ut som att det är något fel på bilen. Blev besviken när jag såg en bravo och förstod att fiat också lagt sig till med denna halvmesyr till kurvljus.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #22
                Originally posted by Johannes Blev besviken när jag såg en bravo och förstod att fiat också lagt sig till med denna halvmesyr till kurvljus. [/B]
                Det är bara för att du inte provkört det än, det är precis hur bra som helst! Och förresten - om man inte gillar det kan man stänga av det (åtminstone i lite nyare bilar - på min saknas det alternativet, men jag är å andra sidan väldigt fäst vid det och skulle aldrig nånsin stänga av det)

                Comment


                • #23
                  Fanken vad gött, jag klarade uppkörningen nu i morse så nu kan jag på riktigt ge mig ut på jakt efter en lämplig kärra! Har en Bravo som jag hittat nere i Skåne som jag förhoppningsvis kan lägga vantarna på under veckan. Och tack enor, tror jag det var, för ditt långa och informativa inlägg, det uppskattas av en gröngöling som mig.


                  *edit*
                  Ska fiat bravo komma med tre nycklar, en röd och två blå, fortfarande eller gäller det mer de äldre modellerna?
                  Last edited by AnimalFarm; 7 June 2011, 12:50.

                  Comment


                  • #24
                    Tror det beror på årsmodell. Till min -08 finns bara 2 nycklar, en med fjärr och en utan.

                    Comment

                    Working...
                    X