Announcement

Collapse
No announcement yet.

Film på Bravon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Film på Bravon

    Hallo!

    Då har jag haft bilen i några dagar och vant mig med sugmotor..
    Köpte min Bravo HGT av EmiliO här på Fiatklubben och ångrar mig inte en sekund!! Måste bara säga att Emil har gjort ett enormt fint jobb med motorn i denna HGT, går väldigt jämt å vibbrations-fritt och inte en uns till missljud i motorn.

    Visst saknar jag "trycket" från Coupén, det är ju inte samma klös i denna motor på det sättet.. Men ojoj vad vass den är trots allt, och det där motorljudet... Det kompenserar ALLT!
    Var ute och filmade lite igår, inte tänkt som en "titta vad fort min bil går" - film, utan bara för att visa folk hur grymt härligt en Italiensk rak 5a kan låta!

    Tyvärr så ger inte filmen motorljudet riktig rättvisa men men..

    http://www.youtube.com/watch?v=GlpqpKZ5RmQ

    EDIT: Förlåt för att jag lånade lite av din film EmiliO.. :P
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Har alltid gillat denna bravo men varför byta coupen mot den med tanke på att coupen är vassare bil
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      Har alltid gillat denna bravo men varför byta coupen mot den med tanke på att coupen är vassare bil
      Behöver en bruksbil då jag är i behov av att åka bil till jobbet och pendla mellan Eskilstuna-Borlänge ca 2 ggr/månad bland annat.
      Visst hade Coupén fungerat bra för det också men med all den kärlek som jag la ner på Coupén så kändes det helt fel att ha den som transportmedel..

      Ett annat "problem" med Coupén var att jag drabbades av den berömda sjukdomen "mycket vill ha mer" och ville bara ha mer effekt och coilovers och ny lack och 6-vxl låda och... well, jag började bli lite manisk Så bestämde mig för att sälja och köpa en lite busigare bruksbil och fyfan vad nöjd jag är med Bravon..

      Men jag kan garantera att det blir en Coupé igen, kanske redan till nästa år, förutsatt att jag får fast anställning där jag jobbar just nu!
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        Grattis till en trevlig kärra

        Jag såg att du lagt upp bilen på garaget. Fina bilder!

        Tyvärr har du skrivit fel i effekt. Motorn lämnar 157.5hk @ 6559rpm på veven. Omräknat till hjulen blir det 132 hk (om man använder Puma Racings formula).
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Som Freddan skriver, och det mest exakta värdet man kan få (utan att ta ur motorn o sätta den i en bänk) är drivhjulseffekten. Så det är egentligen lite fångt att skriva 157.5hk när det lika gärna kan vara 150 eller 165hk på motorn..
          (många faktorer spelar in, som hjulvinklar, däckstryck, däck, växellådsolja, växellåda osv osv)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Grattis till en trevlig kärra

            Jag såg att du lagt upp bilen på garaget. Fina bilder!

            Tyvärr har du skrivit fel i effekt. Motorn lämnar 157.5hk @ 6559rpm på veven. Omräknat till hjulen blir det 132 hk (om man använder Puma Racings formula).
            Tackar!
            Lite saker på G med bilen nu, har sprayburk med lack-färg hemma och ska plocka isär sido-listerna för att lackas samt fylla i repor/stenskott på bilen och lämna in pärlan på in/ut-vändig hel-rekond i slutet på månaden!
            Har även beställt hem ett APEXi öppet luftfilter då det som satt i var väldigt smutsigt och slitet. Sen har jag för mig att Fiat's 5or inte bör ha oljefilter utan det ska vara torrluft's, eller gäller detta endast 20vT?

            Aha, missade det men har ändrat till rätt nu! Önsketänkande möjligtvis..
            Last edited by FloRic; 9 June 2011, 12:11.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • #7
              Din Bravo har samma typ av luftmassemätare som Coupen (Bosch alltså).
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Som Freddan skriver, och det mest exakta värdet man kan få (utan att ta ur motorn o sätta den i en bänk) är drivhjulseffekten. Så det är egentligen lite fångt att skriva 157.5hk när det lika gärna kan vara 150 eller 165hk på motorn..
                (många faktorer spelar in, som hjulvinklar, däckstryck, däck, växellådsolja, växellåda osv osv)
                Trollspeed har ju kört bilen så de borde rätt enkelt kunna säga vad bilen har på drivhjulen. Ska bli kul att se om deras formel stämmer med Puma Racings formel.

                Precis som du säger per så är det en drös med faktorer som påverkar resultatet. Det man kan göra själv innan är att kolla däckstryck och hjulvinklar samt att man kör på samma set hjul vid varje körning så att man kan jämföra sina resultat något så när. Inget kan bli hundra procent exakt men man kan ju komma rätt nära.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Originally posted by FloRic
                  Har även beställt hem ett APEXi öppet luftfilter då det som satt i var väldigt smutsigt och slitet.
                  Vart sitter filtret på en HGT? Är det samma placering som 20vt (uppe vid skärmen)?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan72
                    Vart sitter filtret på en HGT? Är det samma placering som 20vt (uppe vid skärmen)?
                    Det stämmer!
                    Lite bättre luft-flöde än på 20vT'n då de går gummislang från frontgrillen till luftfiltret också, annars i stort sett samma..
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, nja Coupen har annars helt öppet framför luftfiltret.. (stora glipan mellan huven o stötfångaren)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Hehe, nja Coupen har annars helt öppet framför luftfiltret.. (stora glipan mellan huven o stötfångaren)
                        Anser endå att lösningen på Bravon ger bättre luftflöde än på Coupén.. Åtminstonde med den modifikation Emil gjort.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • #13
                          Du får la visa vad han gjort så vi kan jämföra med Coupén.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment

                          Working...
                          X