Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyskt skit i min Fiat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyskt skit i min Fiat

    Besiktigade Stilon..
    Original avgassystem gick igenom än en gång , det är nu snart 10 år.....!

    Däremot är det dags att byta bromsok vänster bak, bytte det högra förra året.
    Fabrikat..Bosch..made in germany..sikket skit!!!
    captainmorgan

  • #2
    Re: Tyskt skit i min Fiat

    Originally posted by captainmorgan
    Besiktigade Stilon..
    Original avgassystem gick igenom än en gång , det är nu snart 10 år.....!

    Däremot är det dags att byta bromsok vänster bak, bytte det högra förra året.
    Fabrikat..Bosch..made in germany..sikket skit!!!
    Det beror bara på din körstil-Du gasar för lite och bromsar för mycket

    Comment


    • #3
      Och glöm för all del inte handbromsen i böjarna!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Re: Re: Tyskt skit i min Fiat

        Originally posted by stooges
        Det beror bara på din körstil-Du gasar för lite och bromsar för mycket
        Kan säga att det finns andra åsikter om det..javascript:smilie('')
        captainmorgan

        Comment


        • #5
          Har samma problem med min Stilo... de är inte billiga dessa ok.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Min mening är att bromsok är dumma klumpar som alltid går att få igång. Om klumparna är gjutna söder eller norr om alperna spelar roll gummiboll. En gång har jag misslyckats och det var när jag var lite väl nyfiken på handbromsfunktionen på Tipons ok där bak. Jag vet sen dess att det är smått omöjligt att få ihop handbromsmekanismen utan specialverktyg. I övrigt är det väldigt enkelt, se till att glidytorna är fina och att packningarna är hela. Några bromsok har jag aldrig bytt och kommer troligtvis aldrig att göra.
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Man blir rätt trött på att smörja upp dom två gånger i veckan bara.. Tipo 2.0 funkar bra men Stilons ok har gnisslat och gnekat sen bilen var ny. Enda problemet med bilen egentligen. Brembo hade löst det bättre!!!!
              captainmorgan

              Comment


              • #8
                kolvar eller hanbroms meckaniken som tjärvar?
                En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                Comment


                • #9
                  Både och..! Sitter en fjäder som ska dra tillbaka vajern så att handbromsen släpper men den tappar spänsten och bromsen blir anliggande. Gummit runt kolven är väldigt osmidigt och släpper taget om golven och ligger i vägen när kolven sedan ska tillbaka. Kolven blir skitig och börjar kärva när den ska tillbaka i oket efter bromsning och cirkusen är igång...
                  captainmorgan

                  Comment


                  • #10
                    allt det går att fixa,,,,,man borrar ett hål in till mekanisman till handbromsen i oket och sätter i en smörj nippel,,,,i med fett tills det kommer ut,,,,handbromsen typ fixad för alltid,,,,kärvar den i med fett*L*

                    om kolvarna rostar så gör dom rostfria genom att,,,,,svarva ner orginal kolvarna så mycket man vågar,,,svarva till ett rostfritt rör några tusendelar mindre än den svarvade kolven,kyl kolven och värm röret,trä det utan på kolven låt svalna,,,sitter som berget sen,,,sen svarvar du ner röret på kolven till rätt mått för oket,,,,,vipps så har du rostfria kolvar,,,,,,

                    lite jobb men det ska funka,,,,
                    En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jonns
                      allt det går att fixa,,,,,man borrar ett hål in till mekanisman till handbromsen i oket och sätter i en smörj nippel,,,,i med fett tills det kommer ut,,,,handbromsen typ fixad för alltid,,,,kärvar den i med fett*L*

                      om kolvarna rostar så gör dom rostfria genom att,,,,,svarva ner orginal kolvarna så mycket man vågar,,,svarva till ett rostfritt rör några tusendelar mindre än den svarvade kolven,kyl kolven och värm röret,trä det utan på kolven låt svalna,,,sitter som berget sen,,,sen svarvar du ner röret på kolven till rätt mått för oket,,,,,vipps så har du rostfria kolvar,,,,,,

                      lite jobb men det ska funka,,,,
                      Perfekt enkelt, fram med svarven bara!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        mjaäe...! Egen företagare i byggbranschen,bygger nytt hus till mig själv, nånstans runt 15-20 hobbybilar att börja meka med,älgjakt,skog som ska sågas ner,ved ska huggas till kakelugn....blir inget svarvat här inte!!!!javascript:smilie('')
                        captainmorgan

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by captainmorgan
                          mjaäe...! Egen företagare i byggbranschen,bygger nytt hus till mig själv, nånstans runt 15-20 hobbybilar att börja meka med,älgjakt,skog som ska sågas ner,ved ska huggas till kakelugn....blir inget svarvat här inte!!!!javascript:smilie('')

                          du får ta bilarna som pensionär*L*
                          En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                          Comment


                          • #14
                            Istället för svarv, rostfria rör o.s.v så brukar det funka fint med lite smärgelduk och ett renoveringskit för typ 143:-.

                            Comment

                            Working...
                            X