Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värt att veta vid Coupe Import?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Värt att veta vid Coupe Import?

Hej, första inlägget börjar jag med en fråga.
    Jag har tittat runt lite på Fiat Coupe, 96-97 och ser att de inte finns i överflöd här i Sverige. Då jag har vänner i Tyskland och bor i Skåne så överväger jag att importera en Coupe.
    Vad ska man ge för en fulldokumenterad Coupe i Tyskland? Har ju hittat väldigt billiga 45.000.- Är det något med de Tyska Coupeerna som kan ställa till det vid en Svensk besiktning? Sidoblinkers ska väl finnas på modeller från -95 och framåt? Någon som importerat en Coupe från Tyskland?
    Original när det är som snyggast

Sidoblinkers är standard på alla Coops, däremot verkar det finnas en hel drös jävligt saggiga bilar därnere, vet inte hur vanligt det är med skruvade mätare, däremot krockade.
    Kolla efter misspassningar mellan huv - dörr, baklucka - skärm, dörr - bakskärm, + färgskillnader.
    Svårt oxå att avgöra om kamremmen är bytt (5-cyl) men har bilen gått 11kkm eller mer kan du nog vara säker på att den är bytt, annars skulle den gått.
    Lita inte på nån bilförsäljare! Privat säljare kan man nog lita på (att remmen är bytt tex.) en aning mer, sannolikt.

Tickande på tomgång, lite dålig kraft eller avgaslukt under huven kan betyda att grenröret är sprucket, ganska dyrt att byta liksom kamremmen. (5-cyl)

Annars är det väl inget jättespeciellt jämfört med andra bilar.

good luck broder
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

Då är det bara att åka ner och fynda. De är ju svindyra här i Sverige.

Comment

De är ju svindyra här i Sverige.

Du får det att låta som nåt negativt? :-D
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Dom har en i HBG för 79000 kr

fast de e bara en 16 v utan turbo

Fiat Coupe
          Årsmodell: 1995
          Mätarställning: 17.500 mil
          Färg: Röd
          Karosseri: Sportkupé
          Pris: 79.900 kr
          Försäljare: Hedin Bil AB, Helsingborg
          Tel: 042-25 09 00.
          E-post: stefan.jonsson@hedinbil.se

Coupé 16v Turbo -96
          Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

Comment

Ja jag har tittat på den som står på Hedin bil i Hbg. Har ju ingen direkt erfarenhet på dessa bilar. 17000 mil är gansak många mil. Tror de satt ner den till 59.00.- nu.

Comment

jag har inte sett den ... men såg bara annonsen

Du kan få köpa min .... säljer den för 129 000 kr nyservad o allt fin gul liten sak
              Coupé 16v Turbo -96
              Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

Comment

JD78

Hej
                Köpte min Coupé i Tyskland & det funkade utmärkt. Trevligare bemötande har jag aldrig fått på en bilfirma förut, i jämförelse mot Sverige.
                Tittade runt en hel del innan jag bestämde mig & enligt mig, köp en hos en "stor" handlare. Köpte min hos en Alfa/Jaguar handlare & där fixade de allt som behövdes för export till Sverige.
                Hör av dig om du undrar över något.
                /Pär
                Coupé 20VT -LE -99
                Maserati Merak -73

Comment

Pär-
                  Blev det stor skillnad i priset efter registrering och avgifter i Sverige? Jag tittar efter 140 hästars från 95 och framåt nu och hittar en hel del intressanta objekt på faircar.de och mobile.de
                  Exportskyltar med försäkring kostar ca: €130. Stämmer det? I sådana fall är det endast skrot och registreringsavgift som sak betalas i Sverge. Skatt och försäkring också självfallet.

Comment

JD78

Stämmer bra med dina prisuppgifter, endast skrot & reg.avgift tilllkommer i Sverige. Tror att det kostade c:a 3000:- när jag tog in bilen.
                    /Pär
                    Coupé 20VT -LE -99
                    Maserati Merak -73

Comment

Får man fråga varför du kollar efter "icketurbo" -bilar? Bara för att det är intressant att höra vad du prioriterar.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

Comment

Johannes,
                        Ja det låter konstigt, inte sant? Saken är den jag behöver en kul bil som inte kostar skjortan i inköp och ägandeskap. Jag har faktiskt inte provat turbon. Svårt att hitta någon firma som har Coupen och ännu svårare att hitta någon som har turbon. Kör jag turbon så lär jag väl fastna för den?
                        Jag har inte låst mig på någon modell utan är intresserad av någon som är i så gott skick som möjligt.

Comment

Låter som ett vettigt resonemang. Både vanliga 16V och speciellt 20V utan turbo fick dessutom mkt bra kritik där de såldes.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

Comment

JD78

Ett tips, kolla handlarens övriga bilar, via webben. Detta för att få en uppfattning om skicket på bilarna.
                            Enligt mig, håll dig i från "vimpel" firmorna.
                            /Pär
                            Coupé 20VT -LE -99
                            Maserati Merak -73

Comment

Jag har blivit varnad att gå till "vimpel" firmorna förrut och kommer att undvika detta. Nu är det så att min sambo är Tyska och vi har vänner i Erfurt, mitt i landet. En av mina tyska vänner har precis köpt en Coupe ´16v -96 och därifrån kommer mitt "begär" efter en. Man behöver ju inte leta efter en Fiat hos en Fiat återförsäljare då risken är att de är dyrast hos dem. Om jag söker på tex Mercedez, Toyota eller någon annan märkesåterförsäljare så har jag nog chans att få ett bättre pris. Jag har inget riktpris så jag skulle gärna vilja ha det. Låt oss säga en Coupe -96:a 16v med max 11000 mil på mätaren. Vad ska jag ge för en sådan?

Comment

Working...
                              X