Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Stilo kombi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Stilo kombi

    Jag är lite spekulant på en stilo kombi då vi framöver ska ha lite tillökning i familjen.
    Marean var ju en bra bil som jag gillade, men den blev det skrot av.
    Hur är stilon?
    erfarenheter ,svagheter,ekonomi, ordet är fritt!

    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

  • #2
    Stilon är hur skön som helst. Modern, välutrustad och säker.
    Den har det där lilla extra, som t ex dubbellåsning av dörrar, bra stereo, kylt handskfack osv.

    Svagheter är väl de s k klapperstagen som slits ganska fort. Men de är ganska enkla att byta själv.
    1,8 l-motorn kan dricka olja, men det skiljer från exemplar till exemplar. En del bilar fick motorn totalrenoverad på garantin/goodwill - de bilarna är nog att föredra.

    Men hur som helst så ger Stilo otroligt mycket bil för pengarna. Priserna är ju nere i nästan ingenting. Så hur man än räknar så lär Stilo vara ett väldigt bra val.

    Comment


    • #3
      Far har en stilo och är nöjd men den - säger ju inte så mycke kanske (<75 år)
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Ta även en titt på Croman om det finns några till salu. Gärna 16V-dieseln. Har denna den själv och kommer inte att byta bort den mot något annat förrän den är helt slut. Rymmer mer last än en V70.
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment


        • #5
          Jag tror mer på Croman än på Stilon. Vår Stilo har inte varit så spännande genom åren... lacken är enligt mig helt värdelös på den plus lite småelfel som har åtgärdats relativt billigt men ändå.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Köpte min ny -02. Några enkla elfel genom åren samt gnisslande bromsok bak som till slut har bytts ut. Annars en mycket pålitlig bil som ofta har fått agera hjälpgumma åt släkt/familj när alla andra bilar vägrat..

            Jag ser ingen anledning till att sälja då det är omöjligt att hitta något bättre för samma pengar så den blir väl kvar 10 år till...
            captainmorgan

            Comment


            • #7
              Hej o tack för svaren!
              Det som var intressant med Stilon är ju priset o utrymmet, Croman är jätte intressant men den är ju lite dyrare!
              Så det är lacken o 1,8 motorn som har problem på Stilon i stora drag?

              Frågan är den värd det högre priset även om vår budget är stram.
              Gärna mer tankar o erfarenheter tack!

              MVH Alf
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #8
                Nja, jag skulle nog inte säga att lacken och 1.8-motorn är problem, det är väl bara det att lacken inte sitter riktigt lika bra på förzinkad plåt, men det gäller ju i såna fall alla bilar med förzinkade karosser och vattenbaserad (miljövänlig) lack.

                1.8-motorn är inte heller något fel, man ska bara ha koll på om den dricker mycket olja eller inte. De som dricker mycket olja går ju inte "sönder" mer heller, utan nackdelen är bara att man får hålla koll och fylla på oftare - och att oljan kostar...

                De allra bästa bilarna bör väl vara de med garantirenoverad motor utan oljeförbrukning. Hittar du en sån så ska du inte tveka!

                Så summa summarum - Stilo är en bil med väldigt få modellrelaterade brister. Så det som verkligen gör skillnad är hur ägarna tagit hand om sina bilar... som vanligt med andra ord.

                Comment


                • #9
                  Ok,
                  lackproblemen är som alla andra då med andra ord!

                  jag hade ju en Marea 1,8 den fukade jättebra vad jag kan bedöma så borde det vara samma motor fast Stilon har variabla kam axlar som Barchettan har haft på tidigare årsmodeller!

                  Vad kan göra att vissa dricker olja? det har jag inte hört att några 1,8 marea har gjort!
                  Olja finns ju att köpa men för mycket förbrukning är ju tråkigt!

                  Det är synd att det inte finns några Stilo kombi i min närhet så man kunde få titta på en o skaffa sej en uppfattning!

                  MVH Alf
                  4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                  2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                  Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                  Punto 80 ELX 16v -01
                  Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                  Ducato 2,5TD -92 flak
                  Tel 070-5512431

                  Comment


                  • #10
                    Har precis kommit från FCC:s årsmöte i Säterdalen. Körde Stilo och den drog prick 0.7 och då ligger jag ju inte under hastighetsbegränsningarna men kör ju inte som en idiot heller..
                    Min 1.8 02:a kan jag inte påstå drar olja , brukar inte gå en liter mellan servicarna så då har jag väl fått en bra motor från början då den inte reparerats.
                    Den enda nackdel jag upplever är att den är något bullrig. Vägljud framförallt!

                    Croman är ju en riktig Limmo..men är inte bensinmotorn i den en Opelsnurra...då blir jag skeptisk!! En dieselcroma i såfall!!
                    captainmorgan

                    Comment

                    Working...
                    X