Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad händer med Fiat/Chrysler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad händer med Fiat/Chrysler?

    Lite teorier om framtiden med tanke på senare dagars uttalanden.
    http://www.allpar.com/corporate/chry.../2012-FGA.html

    Kul med företagsledare som inte är helt diplomatiska:
    Ralph Gilles (Chrysler Design/CEO SRT) twittrar officiellt att Donald Trump är "full av skit".
    https://twitter.com/RalphGilles/stat...33382076407808

    Marchionne som slänger käft med Mitt Romneys och därmed hoppar på Obama-tåget officiellt.
    http://www.corriere.it/International...rchionne.shtml
    Last edited by Johan Gunverth; 4 November 2012, 22:29.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Ja man blir ju grymt orolig för Fiatbilarnas framtid för att inte tala om Lancia. Men det är iaf kul att Panda 4x4 blir tokhyllad överallt nu. Idag läste jag i nyaste Autocar att den fick 4,5 av 5 - de hittade inget fel på bilen överhuvudtaget..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det är riktiga långpassningar han gör Marchionne. Inga fega dribblingar.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Fiats lyxigare bilar har väl inte varit någon hit hittills, förstår inte varför dom lämnar (iaf i Europa) småbilssegmentet?! Gissar att Brasilen osv får producera? Fast jag vill ha en Italientillverkad Fiat, det är ju själva poängen, eller hur?

        Riktigt tråkigt om Lancia försvinner. Var och tittade på Ypsilon för nån helg sedan. Broschyren man fick måste kostat 100:- bara i papper. Snacka om att dom känns annorlunda i småbilsklassen! Kan tänka mig att det inte är så många, speciellt i sverige, som köper en sån bil. Och dom där Chrysler Voyager och 300 med Lanciaemblem är ju bara sorgliga.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ante
          Fiats lyxigare bilar har väl inte varit någon hit hittills
          Nej fast å andra sidan, när försökte de ens senast? 1977! (130 - som faktiskt har fått lite upprättelse på senare år med ökande priser osv.)

          Ypsilon är väl den enda kvarvarande modellen utom alla rebadgade Chryslers men Deltan läggs ned. Liksom Punto och Bravo, utan ersättare. Kuuuuuul.
          Last edited by per; 6 November 2012, 09:09.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            http://www.automotorsport.se/artikla...7-nya-modeller
            ---

            Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

            Comment


            • #7
              Helt klart känns det lite tråkigt just nu, om de enda modeller som ska finnas är olika varianter av panda och 500..Hur många varianter av 500 kan man göra utan att folk tröttnar? Även 500 börjar ju att bli till åren.

              Jag tycker att de kunde väl i alla fall ha en vettig bil i Bravo/Golfklass, som även borde finnas som kombi, känns som att de utelämnar en stor potentiell kundgrupp när de bara ska göra mikrobilar? Fiat blir en bil för ungdomar, som andra bil, alt för pensionärer, folk därimellan med behov av utrymme etc får välja ett annat märke helt enkelt..

              Trodde det skulle komma nått nytt som gör att man skulle välja en Fiat igen som familjebil men tydligen inte.

              /H

              Comment


              • #8
                Tror nog att det kommer något i Golfklassen ändå men det är Dodge som ska utveckla den vad jag förstår. Lite oroväckande..!
                Kanske kommer Viaggio hit och den är ju baserad på Dart/Guiletta.
                En uppdaterad Freemont om ett par år kan ju vara ett alternativ, speciellt om det blir lönt att sätta dit en dragkrok, vilket det knappt är idag..
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Originally posted by captainmorgan
                  En uppdaterad Freemont om ett par år kan ju vara ett alternativ,
                  För vem..? Inte mig iaf. Gillar inte Dodge.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    För vem..? Inte mig iaf. Gillar inte Dodge.
                    Den uppdaterade kommer garanterat inte att vara samma Dodge Journey som du ser idag.
                    Dodge Dart, då. Gillar du inte Alfa Giulietta?
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment


                    • #11
                      Frågan är: ska man ha skinnväst när man kör Fiat framledes?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by captainmorgan
                        ...
                        En uppdaterad Freemont om ett par år kan ju vara ett alternativ, speciellt om det blir lönt att sätta dit en dragkrok, vilket det knappt är idag..
                        Håller med. Futtigt med 1100kg på kroken. Jag drar 1600 på Croman. Egentligen 1450 med B-körkort.
                        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Schuckert
                          Den uppdaterade kommer garanterat inte att vara samma Dodge Journey som du ser idag.
                          Dodge Dart, då. Gillar du inte Alfa Giulietta?
                          Det är en Alfa.
                          Originally posted by Schuckert
                          Håller med. Futtigt med 1100kg på kroken.
                          Typiskt klenbyggda jänkare, håller med jag med. Min gamla Argenta får dra 1550kg. Och har RWD.
                          Last edited by per; 8 November 2012, 00:12.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            För vem..? Inte mig iaf. Gillar inte Dodge.
                            Du förstår..jag bor uppe på Hallandsåsen och här kommer det otroligt mycket snö varje vinter sen jag hamnade här så jag tänkte om jag köper en SUV så får vi tillbaka de vanliga Skånska vintrarna..

                            Freemont hade nog varit ett alternativ för rätt många med en högre släpvagnsvikt och att den är så låg är egentligen obegripligt!!
                            Jag får ta 1500 efter min Tipo 2.0....och inte känns den karossen så särskilt stadig..!
                            Vi får hoppas att Fiat ställer krav på Dodge vid utvecklingen av nya bilar alternativt sätter dit folk som vet vad dom sysslar med för inte har Dodge vari en ledande tillverkare i utvecklingen innan om man säger så..
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #15
                              Snackade med en gammal designer på Volvo idag om Fiats framtid.. Vi var helt överens om att de borde tänka retro-500 en gång till: en ny 125. Tänk en kompakt, bakhjulsdriven sedan med fina proportioner och kul teknik, den hade liksom haft helt fritt spelrum på marknaden under BMW och Lexus! Det finns ju faktiskt inget liknande på marknaden, en bakhjulsdriven modern sedan i sub-premiumklassen. Blir Alfas Giulia RWD har de dessutom redan plattformen klar..
                              Men det kan man väl bara drömma om att Fiat skulle göra nåt smart i dagens läge.
                              Last edited by per; 12 November 2012, 17:51.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X