Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har du gjort för din Fiat idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Qubo View Post
    Nu vet jag inte om det var mig du svarade
    Hej, jo det var dig jag svarade. Då missförstod jag att det var ett missförstånd mellan er.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Originally posted by Alf View Post
      Rätt så dyr med motor till en Qubo!!
      https://www.atp-autoteile.de/product...00/list-1-20-0

      Affe
      Jo jag vet, vi skulle få betala ungefär en tretusing för alltihopa, först var jag inställd på ett betydligt högre pris än så och blev nästan lite överraskad när jag fick förslag på tretusen

      - - - Updated - - -

      Originally posted by Fredriksda View Post
      Hej, jo det var dig jag svarade. Då missförstod jag att det var ett missförstånd mellan er.
      Det är ingen fara, det kan hända även den bästa

      Comment


      • Är du säker att det behövs ny motor??
        Om den ena sidan funkar så tycker jag det mer låter som länkaget är kajko ..
        Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
        Alfa romeo 146Ti -96
        Alfa romeo 147GTA -04
        Peugeot 206Gti -02
        Volvo V90 D3 -17

        Comment


        • Originally posted by Bonna View Post
          Är du säker att det behövs ny motor??
          Om den ena sidan funkar så tycker jag det mer låter som länkaget är kajko ..
          Och där vet jag att Per hittade ett billigt fix till sin Punto, typ 50 spänn, i form av ett clips som löste problemet...

          ( jag med: http://www.ebay.com/itm/FIAT-PUNTO-M...kAAOSwNSxVZE0X )

          Sök: clips wiper fiat

          G.
          Last edited by greger; 7 July 2016, 21:00.
          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • Jag är faktiskt inte helt säker, pappa sa förvisso att bara ena armen skulle bytas och att dom behövde gå in i motorn för att koppla samman grejerna sen och att det kunde ta ett par timmar. Tretusen kanske han bara drog till med för att jag inte ska få en jävla chock sen när jag ska betala. Eller så är dom bara väldigt jävla välbetalda

            Comment


            • Idag var jag inne ett ärende på Jula i Skara. Jag passade då på att även köpa några LED-lampor till bakljuset på Pandan. Tvåpoliga 5/21W, enpoliga orange 21W och enkla enpoliga 5w till bakljuset. (jag hade alltså inte ens kollat vad det SKULLE vara, utan jag gissade lite.)

              Det blev inte alls bra!

              Blinkerslampan drar för lite ström, så blink-frekvensen blir alldeles för snabb. (Systemet tror alltså att lampan helt enkelt är trasig) Detta var dock inte ett helt oväntat resultat.

              Den vanliga 5/21 W lampan fungerade inte alls. Bilens styrsystem kände av som att lampan var defekt och bröt strömmen. I med gamla originallampan och tändning av/på - så fungerade ljuset åter!

              5W-lampan gick inte att använda alls, för att på den platsen satt det åxå en tvåpolig 5/21, men där används bara 5W-delen.

              OM man skall prova att byta till LED-lampor på Pandan måste de antagligen vara av så kallad "CANbus error-free" -typ. Dvs bilens dator skall inte känna av att man bytt lampa till en annan typ (LED)

              Det var inget fel på någon originallampa, men jag var lite nyfiken och så tänkte jag att det skulle vara fördel till vintern att spara lite på strömförbrukningen och att få längre livslängd...

              Detta byte var således inget jag rekommenderar.
              Last edited by Bambu; 8 July 2016, 21:08.
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • Igår var jag och tvättade Qubon, inte ybernoga men det dög. Och som vanligt så hittar jag nya stenskott/lackskador varje gång. Några skador jag hittade blev jag orolig över då det inte bör vara där. Tänk om lacken börjar bli dålig så den börjar släppa?
                Någon som vet vad för material det är på trösklarna precis bakom främre hjulhus? Det är där ett av lackskadorna sitter, det känns inte realistiskt att det ska hamna där då vi har stänkskärmar.

                Comment


                • Äntligen har jag med hjälp, fått min Tipo 16 V besiktad.
                  Den har ju inte körts sen i höst, efter min sjukdom.
                  Men nu har den rullat genom nålsögagat, MED BERÖM GÖDKÄND. Besiktningsmannen var impad över den fina bromsarna, och det rostfria underredet och bilens skick för övrigt - fast att det var en Fiat.

                  Så nu har jag en bruksbil i trafik igen. Återstår den andra Tipo´n, där bromsarna låter illa efter stillastående sen länge. Plus att sommardäcken skall på, varav två visade sig vara dåliga - typiskt .......

                  //R//
                  Last edited by Rolando; 6 August 2016, 16:16.
                  //R//

                  Comment


                  • Bessade bravan med blankt papper idag. Men jag fick kämpa som ett svin för det denna gång. Förra helgen bytte jag avgaskröken efter grenröret pga läckande flexrör. Tog sen och bytte servopump och styrväxel. När man var färdig med allt så läckte den nya servopumpen som ett såll, avgaskröken läckte uppe vid grenröret och där de två rören går inte ihop till ett rör. Bara (eller det var inte bara) att plocka ner skiten. Trångt som as. Monterade sen en ny packning och svetsade det nya röret. En servopump i nyskick hittades snuskbilligt på Svensk Bilåtervinning i Odensbacken, rekommenderas varmt för oss som har lite äldre bilar, väldigt humana priser.

                    Sen såg jag att inre drivknutsdamasken läckte olja, bytte ju den för 7 månader sedan!! Passade nu på att byta den andra också. Nu tillverkade jag ett specialverktyg för att pressa dit packboxen på drivaxeln, packboxen sitter intrigerad i damasken. Fick leta 2 städer runt efter ett passande rör, blev ett 30 mm hydraulrör, 3 mm godset som sen slipades ner något invändigt för det skulle gå precis över drivaxeln. Hade varit perfekt med ett 30mm rör med 2,5mm i godset. Men det fanns ju förstås inte att uppbringa. Sen fick det bli storservice med oljor, filter och tändstift.
                    Allt detta under en hysterisk däcksäsong på jobbet också, att man orkar asså. Nu är däcksäsongen i alla fall över och bilen som sagt bessad, jag känner mig som en urlakad sill
                    Last edited by alfamats; 24 April 2017, 19:49.
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Originally posted by alfamats View Post
                      Bessade bravan med blankt papper idag. Men jag fick kämpa som ett svin för det denna gång. Förra helgen bytte jag avgaskröken efter grenröret pga läckande flexrör. Tog sen och bytte servopump och styrväxel. När man var färdig med allt så läckte den nya servopumpen som ett såll, avgaskröken läckte uppe vid grenröret och där de två rören går inte ihop till ett rör. Bara (eller det var inte bara) att plocka ner skiten. Trångt som as. Monterade sen en ny packning och svetsade det nya röret. En servopump i nyskick hittades snuskbilligt på Svensk Bilåtervinning i Odensbacken, rekommenderas varmt för oss som har lite äldre bilar, väldigt humana priser.

                      Sen såg jag att inre drivknutsdamasken läckte olja, bytte ju den för 7 månader sedan!! Passade nu på att byta den andra också. Nu tillverkade jag ett specialverktyg för att pressa dit packboxen på drivaxeln, packboxen sitter intrigerad i damasken. Fick leta 2 städer runt efter ett passande rör, blev ett 30 mm hydraulrör, 3 mm godset som sen slipades ner några mm invändigt för det skulle gå precis över drivaxeln. Hade varit perfekt med ett 30mm rör med 2,5mm i godset. Men det fanns ju förstås inte att uppbringa. Sen fick det bli storservice med oljor, filter och tändstift.
                      Allt detta under en hysterisk däcksäsong på jobbet också, att man orkar asså. Nu är däcksäsongen i alla fall över och bilen som sagt bessad, jag känner mig som en urlakad sill
                      Det måste vara kärlek! (Eller envetenhet/vansinne)

                      Tack för möjligheten att möta en Brava i trafiken.
                      G.
                      Car portfolio;

                      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                      Chrysler: New Yorker salon -63
                      RollsRoyce: Shadow -68

                      Comment


                      • Originally posted by greger View Post
                        Det måste vara kärlek! (Eller envetenhet/vansinne)

                        Tack för möjligheten att möta en Brava i trafiken.
                        G.
                        Man blir ju typ nykär när bilen går i genom med blankt papper
                        Idag var jag till skroten och plockade en fräckare framstötfångare också, den som sitter på senare marea och 20ventilarna.
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Har glömt att man skulle kanske skriva här oxå.
                          Ut ur garaget, motorn spinner som en katt.
                          Besiktigat - Blankt papper
                          Ska nu ner idag och balansera om framdäcken och se om det hjälper vibrationen i ratten
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • Hej på Er alla. Det var länge sen jag skrev här.

                            Efter alla struligheter med mig och min hälsa, så har jag äntligen fått min gamla Tipo 2,0 besiktad, efter 2 ½ års stillastående.
                            Det var ju bromsarna som var värsta problemet med bilen + att jag själv inte orkade köra.

                            Men med nya skivor och belägg fram, ocn nya wires bak, så klarade den besiktningen vid andra försöket.
                            Ville testa första gången, vilket skick den var i för övrigt. För man kan inte kosta på en gammal bil hur myket pengar som helst, eftersom jag jag själv inte längre orkar skruva. Ligger ju inlagd på sjukhus var treje vecka - 10 dagar åt gången.

                            Men nu är den besiktad, och jag är riktigt glad, för köra kan jag fortfarande, bara jag får hjälp in i bilen.

                            Och ett särskilt tack till A. Heinz för att du lyckades finna en hastighetsmätarewire i Polen.

                            /R/
                            //R//

                            Comment


                            • Fantastiskt, kul att läsa..
                              Kör snyggt!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Jag har frågat förut, men inte fått något svar;
                                Hur gör jag med min TIPO som all plast invändigt, som håller på att att "smälta" eller vad jag kan kalla det för

                                Det går inte att ta i någon inredning - instrumentbrädan är som nykokt tjära. T.om. den vita kanten på mina joggingskor, blir svarta av plasten nere vid pedalerna.
                                När man tar i dörrstängningen, så får man ha handskar på. Tur att det är läderratt ..... Får ha svarta skor, och svarta strumpor i sandalerna .......

                                Jag kanske lägger in frågan på fel ställe, så Ni får rätta mig i så fall.
                                Men det är fruktansvärt, det som händer. Har provat olika rengörningsmedel, men trasan fastnar. Det är förmodligen något mjukmedel i plasten som ställer till detta
                                Min syster la av misstag sin plånbok på hyllan vid framrutan - den är nu totalförstörd + att delar av plånboken sitter kvar ....
                                //R//

                                Comment

                                Working...
                                X