Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiecuscan aka Fiat ECU Scan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Mikke
    Hej, jag köpte en kabel av en kille på Alfaklubben (Henrik) och har använt den till min 147:a. Den har fungerat klockrent med just multiscan.
    För moderna bilar är det likadan kontakt tror jag för de flesta bilar.

/M
    Lyckades släcka airbaglampan på Marean idag med en sån kabel och multieceuscan, mkt nöjd!
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

Comment

Originally posted by Ante View Post
      Jo kontakten är ju lika, men det finns ju ett tiotal olika styrdon att koppla upp sig mot. Verkar som om dte är lite olika pinout beroende på vilken, därav frågan. Verkar som den där multiplex-grejjen ställer om sig automatiskt.
      Hej, nu börjar jag förstå problemen. Jag har bytt olja i våran 159:a. Jag skulle vilja nollställa service intervallet, så att det inte står "change engine oil" varje gång man startar den.

Jag har programvaran multiecuscan och en obd-kabel från Henrik. Det fungerar fint att koppla in sig på bilens "motordator", läsa och nollställa felkoder, men när jag ska in på "servicedatorn" så får jag felmeddelandet: "CONNECTION FAILED, You need ELM 327/OBDKey interface to connect to this module! Check your cable and serial port settings".

Är det någon som vet vad det kan vara för fel, behöver jag en annan kabel för service?

Och var får kan man få tag på en sådan i sådant fall?

Känns ju lite larvigt att behöva lämna in bilen för oljebyten.. speciellt om man vill byta olja oftare än service intervallet.
      Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
      Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
      Piaggio Ciao 0.05 0v -94

Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
      Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
      Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
      Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
      Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
      Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
      Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

Comment

Originally posted by Mikke View Post
        Hej, nu börjar jag förstå problemen. Jag har bytt olja i våran 159:a. Jag skulle vilja nollställa service intervallet, så att det inte står "change engine oil" varje gång man startar den.

Jag har programvaran multiecuscan och en obd-kabel från Henrik. Det fungerar fint att koppla in sig på bilens "motordator", läsa och nollställa felkoder, men när jag ska in på "servicedatorn" så får jag felmeddelandet: "CONNECTION FAILED, You need ELM 327/OBDKey interface to connect to this module! Check your cable and serial port settings".

Är det någon som vet vad det kan vara för fel, behöver jag en annan kabel för service?

Och var får kan man få tag på en sådan i sådant fall?

Känns ju lite larvigt att behöva lämna in bilen för oljebyten.. speciellt om man vill byta olja oftare än service intervallet.
        Vad har du för sladd, finns flertal olika varianter. Misstänker att du har en vanlig VAGCom sladd och den funkar inte för att nollställa service indikatorn, du behöver du ELM eller OBDKey sladd.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0 View Post
          Vad har du för sladd, finns flertal olika varianter. Misstänker att du har en vanlig VAGCom sladd och den funkar inte för att nollställa service indikatorn, du behöver du ELM eller OBDKey sladd.
          ..ja, det var en bra fråga, det står obdII på den. Den har fungerat bra för att läsa felkoder och nolla. Men då är det kanske så att det är fel modell av sladd.

Var köper man en sådan för vettigt pris?
          Piaggio Ciao 0.05 0v -94

Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD

Comment

Jag köpte alla möjliga sladdkombinationer till Multiecuscan på Ebay.

http://m.ebay.com/sch/i.html?kw=mult....TRC0.Xmultiec

var noga med ELM sladden att den passar Fiat/Alfa, mer info: http://forum.multiecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1493

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

OK, verkar detta vara rätt?
              http://www.ebay.co.uk/itm/MULTIECUSC...item3f311be81e
              Behöver man något mer tro?
              Eller klarar man av att göra "allt" med denna uppsättning?
              MVH
              Mikael
              Piaggio Ciao 0.05 0v -94

Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD

Comment

Originally posted by Mikke View Post
                OK, verkar detta vara rätt?
                http://www.ebay.co.uk/itm/MULTIECUSC...item3f311be81e
                Behöver man något mer tro?
                Eller klarar man av att göra "allt" med denna uppsättning?
                MVH
                Mikael
                Det där ska räcka om du inte behöver 3-pin kontakt för äldre italienare som inte har OBD... Coupén är en av bilarna som har 3-pin diagnoskontakt.

Comment

Spinner vidare på detta;
                  Vad mer behöver man mer, eller vad finns till en gammal Tipo, som har tre pinnar?
                  Bilen går som en kratta på lågfart, märker ingenting vid start, tomgång, eller landsvägskörning.
                  Och föregående ägare har kostat på den många verkstadsbesök, med just detta problem = stora pengar, men till inget resultat.
                  Tänkte försöka åtgärda problemet på egen hand, men som sagt, vad behöver man?
                  //R//

Comment

Originally posted by Rolando View Post
                    Spinner vidare på detta;
                    Vad mer behöver man mer, eller vad finns till en gammal Tipo, som har tre pinnar?
                    Bilen går som en kratta på lågfart, märker ingenting vid start, tomgång, eller landsvägskörning.
                    Och föregående ägare har kostat på den många verkstadsbesök, med just detta problem = stora pengar, men till inget resultat.
                    Tänkte försöka åtgärda problemet på egen hand, men som sagt, vad behöver man?
                    Vad är det för årsmodell på Tipon? Om den är '93 eller senare ska det funka med VAGCom kabel och 3-pins adapter eller ELM kabel och 3-pins kontakt.

Comment

Jag har ju två Tipo´s i trafik.
                      Den som beter sig värst, och som jag MÅSTE åtgärda, är en 1991 2,0 16 V. Och den har ju rullat få mil, starx under 10.000 mil. Den är riktigt besvärlig i stadstrafik. Annars så går den perfekt, alla avgasvärden är mycket bra.

92:an 2,0 är inte riktigt lika besvärlig, men skulle behöva en åtgärd den också. Den har rullat en bit över 20.000 mil, och klarar avgasvärdena mycket bra, men måste vara mycket varm när den testas vid besiktning.

Och nu måste jag ta tag i detta - får tänka själv, eftersom det inte finns någon "gammal" Fiat - verkstad kvar här i Värmland, som har utrustning kvar.
                      //R//

Comment

Svårt att säga om det funkar på dina Tipos, 2.0 finns inte ens med på listan på supportade fordon.

Comment

Coupe 16v som har samma setup finns inte heller med. Man kan nå Airbagdonet men det är allt. Den mycket udda Croma 16v ie som man skulle tro hade samma ECU har istället en Boschinsprutning.
                          Det lutar åt en dagstur till VIA Bil på Grindsgatan i Stockholm. Dom har gamla diagnosutrustningen.

Här börjar det bli O.T. ...
                          På din beskrivning skulle jag säga att på 92an börjar katten ta slut.
                          - På 91an skulle jag ta bort fördelardosan och bara kolla så att det är rent runt magnetgivaren och ingen verkar ha varit inne och pillat så avståndet är för stort, vilket kanske kan göra att den inte triggar på signalen på låga varv. Hela huset går också att vrida vilket påverkar timingen och innebär att det kan vara feljusterat sen tidigare mek-försök.
                          - Eftersom du säger att dom bytt mycket kan dom ha bytt gasspjällspotietiometer. Är inte den korrekt justerad blir det felaktiga värden särskilt precis när spjället har liten öppning och små avvikelser i värdet ger katastrofala köregenskaper. Om den inte är bytt är det en trolig bov. Oxiderad eller utsliten kontaktbana i potetiometern.

P.S. jag är spekulant på en av dom om du skulle få för dig att minska bilflottan.
                          Last edited by TurboB; 23 March 2014, 11:00.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

92:an har alltid varit så att den ska va väldigt varm, för att klara testet. Så då skulle katten har varit på slut-tampen länge ......
                            Den har funnits i familjen länge, min far hade den före mig, och jag har nu haft den i 7 år.

Skall kolla fördelaren 91:an, när den skall tas i trafik i maj, eller juni. Och den skall inte säljas än på länge ....
                            På den är bl.a. gasspjällspotentiometern byt - två gånger -skall kolla den igen - själv - när jag blir vid bättre hälsa.

Sen har jag fått reda på att en Fiat-sevice i Arvika hade detta instrument då det begav sig.
                            Kanske någon annan här vet, vilken som hade service på Fiat i Arvika på 90 -talet

Det är ju konstigt att inte 2 litern finns med. Jag har också en Tempra med 2,0 motor (-95) men den går bra, än så länge ...

De är besvärliga dessa bilar i början på 90 -talet. Grannens SAAB 9000 -92 är billig nu ..... men jag vill inte ha den gratis ens .... *
                            //R//

Comment

Dom hade ju problem att klara avgaskraven på den nya 16 ventilaren. Men Fiat fick ordning på det till slut och jag skulle gissa att det huvudsakligen rörde sig om mappning eftersom de flesta andra komponenter är bestämda. Både Fiat Coupe, Lancia Delta2 och Tempran är nertrimmad till 138-139 hk jämfört med Tipo 16v som ligger en bit över 140.
                              Har du provat att flytta chipet eller hela ECUn från Tempran till Tipo 92?
                              91an är det kanske ingen mening att testa detta på eftersom den uppenbarligen har nånot som är fel eller trasigt.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Fel eller trasigt - jo nog är det så ...
                                Tipo 92:an är ju en 8-ventilare, likaså Tempran. (113 hk)

Jag har ju inte exprimenterat, eftersom 91:an 16 V nästan aldrig körs i stadstrafik, den används för långkörning. Och då märker man ingenting.
                                Men nu, när andra körde 91:an 16 V i somras/höstas, så tyckte de att det var jobbigt. Jag kör ju inte bil i dagsläget p.ga. av sjukdom, så andra har fått köra.
                                92:an 8 V är som sagt bättre, men kunde bli ännu bättre. Men går som "ny" annars, är mycket mer "tight" än 91:an. Tyst och otroligt stark redan från start.
                                Men det är ju stor skillnad på dom när man accelererar. 149 hk mot 113 ....

Tipo´n är ingen vacker bil, men så praktisk, och i mitt fall, väldigt slitstark bil, med väldigt få problem.

Skall ta kontakt med före detta ägare till Lyréns i Karlstad. De hade ju försäljning och service på dessa bilar då.
                                Det löser sig säkert - men det är bra att bolla problemet så här på Forumet ....
                                //R//

Comment

Working...
                                X