Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ville byta ut en Grand Picasso - det som hände sen var fantastiskt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ville byta ut en Grand Picasso - det som hände sen var fantastiskt

    Hej på er! Efter ett par år i karantän med diverse sidospår såsom Chevy Astro, Ford windstar (wtf?!) alfa 33, Rover 45 och några Cittror består bilparken numer inte bara av 100% fiat, utan till 100% av fiat pandor! De senaste åren har mitt fiatnörderi begränsat sig till en stackars liten ur-panda 45 från 84. familjetransporterna har skötts med bravur av en C4 Grand Picasso. (En cittra som f.ö är precis så stolligt briljant som en cittra ska vara, i mitt tycke). Behovet av alla säten försvann dock när vi flyttade till stan. Istället skenade försäkringspremien fullständigt och det enda rimliga blev att downsiza.

    Kollade lite på Suzuki Swift och var hyfsat nära att byta, när det i förra veckan dök upp en vit drömpanda på blocketbevakningen. Drygt 2000 mil, 4x4/Twinairmotorn, aux och dessutom navigator och takbox.
    Av en ren tillfällighet kände jag igen payoffen "den vänliga bilfirman i Ystad" från en nyckelring till cittran, och mycket riktigt visdade sig att just vår cittra, köpt i Borlänge 2013 var levererad ny av exakt samma säljare som nu sålde denna panda!
    Bytet gick supersmidigt och har just landat i Stockholm igen med lite drygt 70 pandamil i ryggen och en ruggigt rolig krabat parkerad längs vägen (givetvis med enahjulparet i vägrenen för att manifestera terrängdugligheten)



    skönt att vara tillbaka
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Gratulerar, ännu en Panda 4x4 twinair med på forumet! Visst är den lilla motorn överraskande dragvillig?
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #3
      Ja! Väldigt skoj och kräver en aktiv körstil verkar det som. Med takbox märktes verkligen hur känslig motorn är för belastning för att gå snålt. Det var det en lögn att få den över 120 i eco-läge tex. Med fria tyglar öser den på bra men drar lika mycket soppa som 4.3-literssexan som satt i chevan
      Testade även att lägga mig i baksuget efter långtradare. Momentanförbrukningen på färddatorn vid 90km/h sjönk från 0,75 till 0,35!
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Haha ja snålheten är relativ på våra minsta vänner... Grattis!!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack per! Med tanke på hur mycket billigare pandan är i skatt, försäkring och parkeringsböter jmf GP'n får den sörpla i sig nästan hur mycket den vill innan det blir en dålig affär
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Grattis!
            Du behöver inte bekymra dig om förbrukningen, det är så med alla märken!
            En jobbarkompis har en Ford Fonus eller vad den nu heter med ecoboost motorn, den skulle dra 0,5 i blandad körning men han får den omöjligt under 0,75 hur han än kör, dom har väl mätt upp förbrukningen i gocart ram i stället för bilen om man kan kalla en Ford för det!

            Affe
            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

            Punto 80 ELX 16v -01
            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
            Ducato 2,5TD -92 flak
            Tel 070-5512431

            Comment


            • #7
              Jamen såå mycket drar den inte. Om du tar av takboxen och lastbågarna och börjar behandla motorn som om den vore en diesel, dvs utnyttja bottendraget mellan 1900-3000 varv/min lite mer, så skall du se att den går billigare. Eco-funktionen har jag själv alltid avstängd och försöker "behärska gasfoten" istället... (man skall ju inte lägga "lakrisremmar" på asfalten i onödan!!)

              Alltsedan jag köpte min bil har jag låtit bli att nolla den ena trippmätaren. Den visar nu på 6,4 liter per 100km efter 1500 mil. Jag kör mestadeles korta sträckor på 70-80-vägar med många kallstarter, det är även backigt och mindre grusvägar. Ibland har jag takräcke (när jag hämtar brädor) och vid några tillfällen har jag även haft kärra efter bilen.

              Nu drar den nog något lite mer än vad trippmätaren anger, men ändå...

              Kallstarter (på vintern) och motorvägsfarter (speciellt i motvind) verkar vara något som påtagligt ökar förbrukningen.

              Man kan inte heller jämföra bränsleförbrukningen för Panda 4x4 med "småbilar i allmänhet", ty "småbilar i allmänhet" är ju INTE 4-hjulsdrivna.
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #8
                Kul att du blir en del av Panda klubben igen =) Casumo bonus Välkommen hem...
                Last edited by Racer; 26 October 2015, 10:52.
                // Alla vägar leder till Rom...
                Bloggar om livet

                Comment


                • #9
                  Tack! Har hunnit köra några hundra mil, och börjar få kläm på hur motorn är funtad. Problemet är ju snarare att den är så rackarns rolig att gasa med än att den är törstig.
                  Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                  Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                  Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                  http://fiatpanda.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Visst är den rolig! Jag är otroligt nöjd med min. Den drar fruktansvärt mer än angiven förbrukning men det visste jag ju om. Längtar verkligen efter snökaos nu...
                    Christian

                    Kör nu:


                    I garaget:

                    Comment

                    Working...
                    X