Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torquesteer here we go!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Torquesteer here we go!!!

    :-) Ville bara meddela att jag just beställt Novitecs grymma chip till Coupe 20VT (29hk m. tillhörande bränslemappning) för 159eu inkl. frakt... (Rea på ordinarie 299eu..)

    Andra reachips finns till både Punto GT och Coupe 16VT, för 99euro! (typ 900spänn)

    www.novitec.com

    EDIT: Oopss..: Deras sajt verkar inte helt perfekt, det visade sig att frakten blev 16euro :-( dyrare, 25euro.
    Alltså är priset för inkl. frakt 174euro för Coupe 20VT.
    Last edited by per; 26 June 2003, 13:28.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Hur får man dit chippet ? funderar på cippet till 16v kostar inte mycke så man kan juh testa den
    Fiat Coupé Turbo
    Fiat Uno Turbo
    Lancia Delta Evoluzione 1

    Comment


    • #3
      grrrr får inte den där nedrans sidan att funka...
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        Så då var det lite chips beställt till Uppsala också då... :-)
        På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
        http://www.garaget.org/?car=63213

        Comment


        • #5
          FinG: Jag såg en PDF fil med instruktioner, den sidan (Coupe-sport-forumet) är tillfälligt nere nu så jag kan inte hitta den.
          Men det var ganska mycket samma för 16VT o 20VT vad jag förstod, koppla loss batteriet och ta loss styrenheten från instr.panel hö sida, öppna den (med torxmejsel och bänd upp plåtläpparna). Sen sitter chippet i sockel (i vissa bilar är den lödd!) som man kan plocka ur, helst med en speciell chiptång som datakunnigt folk har. Nya chippet trycks dit med tummen, det gäller att hålla emot kortet under så det inte böjs.
          Originalchippet kan läggas i antistat-påse (?) så den förvaras säkert.

          Sen är det ju bra om motorn är i toppskick innan, nytt soppafilter (jobbigt o varmt för motorn om soppan inte räcker på fullgas) och ny o bra olja+filter, luftfilter, plus kanske lite hårdare stift, som NGK BKUR7ET till 20VT.
          En i England fick en slirande koppling efteråt på de högre växlarna, men den var nog sliten innan.

          Dan: :-) Billigt va? (DoctorFrag på engelska forumet köpte sitt när det kostade 380eu och han tycker fortfarande det är de bästa 380eu han lagt på sin bil...)
          Last edited by per; 25 June 2003, 11:41.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Vågar man chippa sin gamla 16VT (-94) som gått 14500 mil? Har bara gått på sydtyska autobahns Inte helt omöjligt att den varit chippad innan heller, den är ju importerad.. Annars låter det ju ruskigt intressant!
            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

            Comment


            • #7
              Tja är den i bra skick så.. har hört att man ska vara noga med insprutarna på 16V, de kan strula och då kan det ju bli hål i kolvar o allt möjligt otäckt..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Har också en 16vT -94 (10k mil). Jag tänker testa iaf, dumt eller?
                Hur gör man när man "ska vara noga med insprutarna"?

                (Har nytt soppafilter, ny olja & nytt sportluftfilter)
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #9
                  Hehe, ja alltså, det är bara som jag läst att de inte är alltför tillförlitliga, jag antar att det betyder att nån slutat funka. Eller att strålbilden blir kass (dålig blandning). Det kan kanske va bra att ta loss dem o kolla isf.
                  Men som sagt det är en gissning från vad jag hört.. :-/
                  Lägg ut en fråga på forumet på coupe-sport.co.uk där finns riktiga 16VT-hajar..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Ska köpa ett sånt om ja har Motronic måste ta reda på de för har för mig de fanns 2 olika, nån som har koll ?
                    Fiat Coupé Turbo
                    Fiat Uno Turbo
                    Lancia Delta Evoluzione 1

                    Comment


                    • #11
                      Kolla

                      Den sitter väl över passagerarfötterna tror jag?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        fing, eler nån annan, jag kom på att jag har ett chip(från turbo center) o eftersom jag har bytt turbo o sånt så kör jag med pys ventil, alltså har jag ingen andvändnig av chippet(jag måste mappa om bilen igen)


                        chippet höjer ladtryck från 0´8bar på ettan o sucsetivt upp till 1,2
                        bar på fyran o femman(allt för att undvika hjulspinn) o så soppa trycket förstås ,,, osv,,,
                        jag gav 5000:- för den mappningen, nån intereserad att köpa den???

                        Comment


                        • #13
                          jag väntar på att mitt BSR-chip ska komma på posten..

                          (... och på att bilen ska bli lagad)
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Ja kan inte ha sånt chip ja har magneti marelli i min inte motronic.
                            Fiat Coupé Turbo
                            Fiat Uno Turbo
                            Lancia Delta Evoluzione 1

                            Comment


                            • #15
                              UPS var just och dumpade av chipen från Novitec hos mig. :-)
                              Är det någon här som fått sitt och redan hunnit prova det än?

                              Jag tror jag ska vänta lite med det tills jag fått mitt sprukna grenrör utbytt (italienska lagertider är låååånga). Man vill ju testa nya chipen med full kareka på gaspedalen så att säga... ;-)
                              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                              http://www.garaget.org/?car=63213

                              Comment

                              Working...
                              X