Announcement

Collapse
No announcement yet.

I vilka bilar har 8v TC motorerna suttit i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • I vilka bilar har 8v TC motorerna suttit i?

    I vilka bilar har 8v TC motorerna suttit i? Mer än i 124 sport.
    Det är en sån här motor http://home.swipnet.se/nmmkjamtland/motor.jpg i fall det finns flera motorer.
    Eller finns det några 16v motorer som har toppen vänd på samma sätt som 8v? Alltså avgas på höger och insug på vänster.( sätt bakifrån)
    Och vart kan man köpa reservdelar till sådana motorer nu när Norens Karosseri har slutat ha saker på lager…

    Är det någon som har en sån motor till salu 1,8 eller 2 liter.

    ----------------------------------
    AH Sprite med fiatmoter. http://home.swipnet.se/nmmkjamtland/fram.jpg
    När dekaltrimmingen inte räcker till -
    http://www.ajdensgarage.cjb.net/

  • #2
    Jag tar bara ur minnet men några som jag vet är:
    Fiat: 124, 125, 131, 132, Argenta, Regatta, Ritmo, tidiga Croma och säkert nåra till. De flesta har funnits både som OHC och DOHC.
    Lancia har använt dem under lika lång tid men modellerna kommer jag inte ihåg, Beta , Prisma är några iaf.

    16V med gamla layouten har bara Abarth gjort några exempel av och dom är dyra, kolla:
    www.stdperformance.com

    Jag har en 1.8 TC (110hk) med bara 5300 mil kanske till salu om jag får ett godtagbart bud ( det är min 2:a reservmotor)...

    Nya 16V toppen går att slänga på gamla bottendelen, dom har samma bult och cylindermått.

    Reservdelar finns på närmaste OK-mack.

    Comment


    • #3
      Tackar.
      Då vet jag vilka bilmdeller jag ska leta efter.
      Varför jag skulle vilja ha en 16 v topp som är vänd åt samma håll som 8v är för att jag får inte plats med avgasatuneln och förarstolen på samma sida.
      Hittar jag ingen sån motor så hör jag av mig angående pris.

      // Robert
      När dekaltrimmingen inte räcker till -
      http://www.ajdensgarage.cjb.net/

      Comment


      • #4
        Tips.

        Cromamotorn är dock spegelvänd, insug på hö sida bakifrån.
        Den starkaste av dessa du menar är Argenta 2.0i-motorn på 122hk. Pålitlig o bra insprutning (Bosch LE-Jetronic).
        Denna satt även i Morgan Plus 4 1984-86, tills Fiat inte längre kunde leverera växellådor (argenta las ned)

        Utomlands såldes även Argenta VX / 124Spider VX/ Lancia Beta VX som hade kompressor och gav 135 hk. "Ritmo Abarth" här på forumet tror jag har en till salu.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tips.

          Cromamotorn är dock spegelvänd, insug på hö sida bakifrån.
          Den starkaste av dessa du menar är Argenta 2.0i-motorn på 122hk. Pålitlig o bra insprutning (Bosch LE-Jetronic).
          Denna satt även i Morgan Plus 4 1984-86, tills Fiat inte längre kunde leverera växellådor (argenta las ned)

          Utomlands såldes även Argenta VX / 124Spider VX/ Lancia Beta VX som hade kompressor och gav 135 hk. "Ritmo Abarth" här på forumet tror jag har en till salu.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Men fanns det inte en tidig croma med gamla layouten, eller var det bara Regattan som hade både och?

            Comment

            Working...
            X