Announcement

Collapse
No announcement yet.

era uno turbo prestanda/effekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • era uno turbo prestanda/effekt

    vad har ni gjort med era unos samt vilken prestanda och effekt har ni?
    våga vägra varvstopp!!!

  • #2
    Hej hopp!

    Öppet filter, 2,5" avgas utan ljuddämpare, 1,3 bars laddtryck och en prog. bränsletrycksregulator för att ge tillräckligt med soppa.

    Resultatet blir ca. 145-150 hk och en slirande koppling...(skall bytas i vinter)

    0-100 går på ca 7-7,5 sek under normala förhållanden, dvs vanlig gatasfalt, vanliga däck osv. Toppfart har jag inte vågat mig på än, nånstans mellan 220-230 km/h ska den väl klara.

    OBS! Ungefärliga siffror!
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Jo visst

      jag har bara bytt till SS från kat o sen ett JR filter...Annars helt orginal! nån måste ju vara det också...tror det är vanligare att Uno Turbos är trimmade än att dom inte är det?
      /HH

      Comment


      • #4
        lättare att säga vad man inte gjort :-)

        laddtryck för tillfället ligger runt 1.8 bar

        drog den mot bmw m5 (400hk) ett antal gånger.. inga problem

        acc med fäste skulle nog bli rätt bra!
        Attached Files
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Originally posted by Putt
          Hej hopp!

          Öppet filter, 2,5" avgas utan ljuddämpare, 1,3 bars laddtryck och en prog. bränsletrycksregulator för att ge tillräckligt med soppa.

          Resultatet blir ca. 145-150 hk och en slirande koppling...(skall bytas i vinter)

          0-100 går på ca 7-7,5 sek under normala förhållanden, dvs vanlig gatasfalt, vanliga däck osv. Toppfart har jag inte vågat mig på än, nånstans mellan 220-230 km/h ska den väl klara.

          OBS! Ungefärliga siffror!

          brillko hade precis dom där modsen och körde 402m på 13,7sek.lite underligt
          våga vägra varvstopp!!!

          Comment


          • #6
            Här är ett intressant papper på min motor inom snar framtid...
            Attached Files
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              ..Med skillnaden att Brillko hade rensad inredning, skyhögt bränsletryck, andra däck samt att han körde på en klistrad stripp. Den gode Brillko har också mer erfarenhet på starter än mig, så jämförelsen går inte riktigt att göra.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                Originally posted by Putt
                ..Med skillnaden att Brillko hade rensad inredning, skyhögt bränsletryck, andra däck samt att han körde på en klistrad stripp. Den gode Brillko har också mer erfarenhet på starter än mig, så jämförelsen går inte riktigt att göra.
                det kanske var fel men bilen går väl inte extremt mycket bättre för man har högre bränsletryck?

                vad är din kapabel till på strippen? 201m samt 402m?
                våga vägra varvstopp!!!

                Comment


                • #9
                  uno_turbon>> min bästa tid på 201 m var vid 1.2 bars laddtryck
                  det är ju klart mycket roligare med 2 bar men för tiden så blir det sämre.. riktiga däck hade gjort extrem skillnad kan jag tänka mig..

                  Edit : det är vid 100km/h och över det är kul för min del.. trycks gott mot sätet även i 200 km/h
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Mja, vad jag har hört så ska det väl ge ganska mycket att feta på rejält med soppa. Strippen vågar jag inte uttala mig om, då jag inte kört något där. Kanske plågade han sin hårdare än min också, vem vet.

                    Förresten Jens, vad gör din Uno i toppfart?
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Putt
                      Mja, vad jag har hört så ska det väl ge ganska mycket att feta på rejält med soppa. Strippen vågar jag inte uttala mig om, då jag inte kört något där. Kanske plågade han sin hårdare än min också, vem vet.

                      Förresten Jens, vad gör din Uno i toppfart?

                      hur har du mätt upp prestandan? kan du jämföra med några bilar du dragit så man vet på ett ungefär
                      våga vägra varvstopp!!!

                      Comment


                      • #12
                        Hehe.. har mätt min bil med den alltid lika omdiskuterade G-techen. Som bäst fick jag 6,8 sek till 100 men 7-7,5 sek är väl lite mer troligt. Bilar jag dragit är mest svensonbilar såsom Saab 9-5, Volvo V70xc (210 hk).

                        Min bror körde 0-100 på 5,5 sek med sin Nissan 300zx TT med samma G-tech, dock är Unon snabbare upp till 70 km/h!

                        Är din Uno orginal uno_turbo?

                        Ps. Jens, är det där ett bromspapper? 233 hk i en Uno? Ojojoj vad häftigt!!!
                        Last edited by Putt; 13 November 2003, 22:30.
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • #13
                          putt: har ingen uno turbo än.har inget körkort än

                          förresten är 300zx original? spinner din uno mycket?
                          våga vägra varvstopp!!!

                          Comment


                          • #14
                            300 zx:n är inte original. Den har chip, höjt laddtryck, öppet filter och annat avgas. Någonstans runt 350 hk är effekten i den.

                            Spinner gör jag inte så mycket, får man till en bra start så spinner det inte alls.
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #15
                              putt>> Jag har aldrig vågat toppa min uno, känns som om den skulle dra till varvstoppet på 5:an, saken är den att jag har "tryckt" dit ett par stötdämpare från en Pontiac Firebird där bak (inget skämt) så den är så hård att den lätt kan släppa med rumpan... Detta gjorde jag enbart för det låg ett par sådana och skräpa i mitt gamla garage.
                              Så nu sätter sig inte bilen så mycket iallafall, dom gamla bottnade vid pågas..

                              pappret är kalkylerat på min motor med en annan kamaxel en vad som sitter i nu, min nuvarande uppsättning ger ca 200hk enligt beräkningsprogrammet, alltså inget bromspapper.
                              enligt beräkningsprogrammet ska jag ha max 67 hk om jag skulle slänga bort turbon :-)
                              ////jens
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment

                              Working...
                              X