Tänkte eftersom jag har en liten stund över ta upp ett ämne som kasnke inte intresserar alla men några säkert tycker är kul läsning.
Finns nån tråd på coupe avdelningen som handlar om detta.
Men är ju kul om man kunde få en tråd med samlad fakta på varandras bilar om vad som skett och skall ske med den.
Allt från äldre bilar till nyaste stilos
Tänkte jag börjar med historien om min bil.
Fiat Coupe 20v turbo 1999 köptes 2002 in av mig från augsburg i tyskland. Då hade den rullat 5870mil.
Jag var glad och nöjd och lekte med den på malmös gator och var hur nöjd som helst med den förutom ett konstigt ljud (grenrör).
I vilket fall som helst så älskade jag rejs mer än nått annat och polarna höll på med lite bonntrim här o var o rejsade o hade sig så följde ju man automatiskt efter deras exempel.
Körde min första g-tech repa med orignal bil våren -02 och då fick jag en siffra på 6.77 vilket jag var ganska så nöjd med. Och jämförtmedmånga andra framhjulsdrivna bilar så var det ganska bra.
Första rejset med min bil blev mot en nissan 200sx som jag nästan körde jämt med. Detta var en s13 modell med bpu kit och höjt ladd.
Så ända sen dess har man haft lite "rejskänsla" mot dom bilarna eftersom man kan ha nått o jämföra med.
Mitt första "trim" blev ett stort filter som jag fick av en polare för en billig peng. Testade o köra g-tech igen samma vår. Och fick samma tid ungefär som innan. Men bilen var lite annorlunda rent körmässigt. Innan filtret var den "inget inget ALLT" medans den med filtret blev lite stabilare och starkare på dom höga varven tyckte jag. OCH LJUDET MUMS!.
Nästa steg i min process var att köpa sänkfjädrar från h&r och montera dom. Sagt o gjort bilen blev lite lägre och lite stabilare i rondeller.
Sommaren gick och glad som man var så körde man omkring o njöt. 100-150km/h avverkades på 5.7-5.8 sek.
slutet av augusti så hade jag nårra kronor över (student). Och beslöt mig för att ordna ett avgassystem. Det blev ett system av simons universal delar och ett fint blankt 4" slutrör. Detta gjorde mig EXTREMT glad. Mullret nu var obeskrivligt.
Då märkte jag att min bil började blåryka på tomgång. MASSA RÖK. Att köra i rusningstrafik var så pinsamt att jag var tvungen att stänga av motorn vid trafikljusen. Då kom massa spekulationer osv från alla eftersom alla var specialister (ironi).
Helgen efter det åkte jag upp till Uråsa för att testa o köra 402m på tid för första gången i mitt liv. Efter en 5-6 körningar så blev slutresultat 14.57. (SKUMT LADDTRYCK) ebv ventilen hade fått fnatt.
Vintern kom och jag körde med min rykande bil ända till våren (här ställs det inte av.
Våren kom och jag bestämde mig för o köpa en laddtryckstyrnings ventil. Sagt och gjort med lite tips från togge här på forumet så köpte jag en sådan. Bilen blev ENORMT rolig att köra igen helt plötsligt. Anledningen till att jag bytte till denna var att min vanliga ebv var knasig tyckte jag. tyckte inte om att laddtrycket hade ett eget liv.
Nu hade jag ett ladd som gick upp till 1.1 ungefär i mellan registret och sjönk successivt ju högre upp i ladd jag kom. Bilen gick riktigt bra. Körde g-tech igen och hade nu en bästa tid av 5.8 till 100km/h och tror att 100-150 gick på ungefär 4.8sek.(om jag minns rätt)
maj månd kom och emmaboda närmade sig. Ville först upp o köra. Men sen så bestämde jag mig för att byta ut min turbo eftersom den var lite skum. Hade möjlighet antingen att få en inbytes från gik tex för massa pengar. Eller testa göra nått som ingen gjort förut. Togge var inne på samma sak men han hade planerat grenrör. Jag gick en annan väg och fixade en adapter platta som monterades mellan grenrör och turbo som gjorde det möjligt för mig att använda turbo med t3 fläns.
Ja jag känner nu att jag valde rätt. Jag har aldrig meckat i hela mitt liv och detta var mitt första försök att pilla på en bil. Hade bytt filter innan och monterat sänkningssats. Nu var det dags för byte till en annan turbo som inte är menad att passa där. Fixade allt efter nån tid och alla slangar o rör var dragna och den nya donwpipen till turbon var gjord.
grundladdtrycket var på 0.4. Bilen kändes ändå förhållandevis kvick. Ingen turbo knuff utan ett sugdrag som aldrig tog slut. 0.4 bar hade jag till det röda sträcket. Dagarna gick och tänkte inte mer på bilen. Ordnade en malpassi bränsletrycksregulator som monterad för att få lite mer soppa.
Trycket höjdes till 0.7-.8 bar och bilen blev helt plötsligt snabb. Inte knuff i ryggen känsla som innan men den pinnade på minst lika snabbt som innan med 1.1 ladd med gamla turbon.
Saken var den att med den gamle turbon hade jag problemet som var att turbon ladda 1.1 vid mellanregistret och gick neråt hela tiden när man närmade sig det röda.
nu var den på 0.7-0.8 men var så hela vägen till det röda.
Säve närmade sig och jag tänkte först inte åka upp. Bilen var itne klar och kände faktiskt inte för det. Men dagen innan så med lite övertalning av polarna så begav vi oss i väg till Säve.
Där körde jag lite och träffade även en Coupe ägare (The boss). Blev några repor och bästa tiden blev
14.1"158km/h och 201m på 9.270 och 60" på 2.307
Det var jag ganska nöjd med.
Tiden gick. Åkte på semester.
Kom tillbaka och fick tag i en ic. Snackade lite med togge och vi bokade en liten miniträff hos han som bestod av en helg med formel1 på playstation. Mek i garaget. Streetrace på kvällen och som avslutning en av sveriges bästa pizzor (stor kebab pizza med opmmes på) REKOMMENDERAS!
När ic:n var monterad så åkte vi ut o körde lite. Togges och min bil var helt lika men av helt olika karaktär. tror Togge håller med mig här. Detta var ju kul för mig eftersom togge har kört på 13.78 eller vad det var med hans bil.
En tide efter det så blev det dags för 201m rejs i Rinkaby flygfält på Österlen i Skåne.
Åkte dit med en vän och dagens bästa blev 8.990@135.1km/h detta med ett laddtryck runt 0.9-1.0 bar (jämfort mot säve tiden så var detta en klar förbättring på 201m.)
Nån tid efter det så ordnade jag min kamrem bytte alla vätskor o oljor i bilen och begav mig av till en montering av en box som kalla smt6. Är ungefär som ett unichip.
Monteringen blev klar efter lite strul eftersom två kopplingschema som vi hade. Dom var fel båda två. Av ren tur och slump hitta vi rätt inställning och bilen tände.
Då var det dags för det rolliga mappning. Ut på motorvägarna och leken började. Efter ens tund kände jag att bilen gick som ett skott jämför med innan.
Levde på det den kvällen. Kom hem och sov efter en låång dag.
Tänkte åka ut och köra dagen efter och njuta av min nyfunna power. Men då fick jag fuel cut hela tiden. aj aj aj vad där det nu tänkte jag. Koppla upp laptopen i bilen och tittade lite. Tydligen var det så att min inställning som rörde fuel cuten nollställdes varje gång tändningen stängdes av kom jag på. Men alla andra värden va okej.
Hm efter lite råd så tog jag och drog en konstant plus till boxen och sen dess så funkar det fin fint.
Just nu är jag här. Bilen går bra.
g-tech går på 5.2-5.5 beronde på fäste. 100-150km/h går på 3.6 sek med mig ensam i bilen. 0-200 går på cirka 15 sekunder på mätartavlan.
Men nu är det dags igen känner jag. Problemet jag har nu är min tryckklocka inte orkar hålla uppe det tryck som jag ställer inte den på. Anledningen till detta är att fjädern i klockan är för svag. laddtrycket går upp på 1.4 ungefär och sen ner direkt på 1.0 bar.
Men bilen går som sagt bra.
Men en nya tryckklocka är på G. En 31psi tryckklocka MUMS
Och det skall inhandlas en fin lambdamätare oxå när jag får en peng över.
I fredags fick jag ett par falken azeniz hemskickade och dom skall träs på till våren (förhoppningsvis hjälper det fästet en del)
Men viktigast är då tryckklockan som skall bytas ut. För jag lovar er det är en enorm skillnad på 1.0bar och 1.4 bar. skall bli kul.
Vet att texten är lång och kanske tråkig för vissa men vafan nån kanske tycker det är lite intressant att se vilken skillnad trim gör i tider.
Målet nu är att slå pers i alla grenar när våren kommer
be well and may the force be with you.
MVH
Mujo M
Finns nån tråd på coupe avdelningen som handlar om detta.
Men är ju kul om man kunde få en tråd med samlad fakta på varandras bilar om vad som skett och skall ske med den.
Allt från äldre bilar till nyaste stilos
Tänkte jag börjar med historien om min bil.
Fiat Coupe 20v turbo 1999 köptes 2002 in av mig från augsburg i tyskland. Då hade den rullat 5870mil.
Jag var glad och nöjd och lekte med den på malmös gator och var hur nöjd som helst med den förutom ett konstigt ljud (grenrör).
I vilket fall som helst så älskade jag rejs mer än nått annat och polarna höll på med lite bonntrim här o var o rejsade o hade sig så följde ju man automatiskt efter deras exempel.
Körde min första g-tech repa med orignal bil våren -02 och då fick jag en siffra på 6.77 vilket jag var ganska så nöjd med. Och jämförtmedmånga andra framhjulsdrivna bilar så var det ganska bra.
Första rejset med min bil blev mot en nissan 200sx som jag nästan körde jämt med. Detta var en s13 modell med bpu kit och höjt ladd.
Så ända sen dess har man haft lite "rejskänsla" mot dom bilarna eftersom man kan ha nått o jämföra med.
Mitt första "trim" blev ett stort filter som jag fick av en polare för en billig peng. Testade o köra g-tech igen samma vår. Och fick samma tid ungefär som innan. Men bilen var lite annorlunda rent körmässigt. Innan filtret var den "inget inget ALLT" medans den med filtret blev lite stabilare och starkare på dom höga varven tyckte jag. OCH LJUDET MUMS!.
Nästa steg i min process var att köpa sänkfjädrar från h&r och montera dom. Sagt o gjort bilen blev lite lägre och lite stabilare i rondeller.
Sommaren gick och glad som man var så körde man omkring o njöt. 100-150km/h avverkades på 5.7-5.8 sek.
slutet av augusti så hade jag nårra kronor över (student). Och beslöt mig för att ordna ett avgassystem. Det blev ett system av simons universal delar och ett fint blankt 4" slutrör. Detta gjorde mig EXTREMT glad. Mullret nu var obeskrivligt.
Då märkte jag att min bil började blåryka på tomgång. MASSA RÖK. Att köra i rusningstrafik var så pinsamt att jag var tvungen att stänga av motorn vid trafikljusen. Då kom massa spekulationer osv från alla eftersom alla var specialister (ironi).
Helgen efter det åkte jag upp till Uråsa för att testa o köra 402m på tid för första gången i mitt liv. Efter en 5-6 körningar så blev slutresultat 14.57. (SKUMT LADDTRYCK) ebv ventilen hade fått fnatt.
Vintern kom och jag körde med min rykande bil ända till våren (här ställs det inte av.
Våren kom och jag bestämde mig för o köpa en laddtryckstyrnings ventil. Sagt och gjort med lite tips från togge här på forumet så köpte jag en sådan. Bilen blev ENORMT rolig att köra igen helt plötsligt. Anledningen till att jag bytte till denna var att min vanliga ebv var knasig tyckte jag. tyckte inte om att laddtrycket hade ett eget liv.
Nu hade jag ett ladd som gick upp till 1.1 ungefär i mellan registret och sjönk successivt ju högre upp i ladd jag kom. Bilen gick riktigt bra. Körde g-tech igen och hade nu en bästa tid av 5.8 till 100km/h och tror att 100-150 gick på ungefär 4.8sek.(om jag minns rätt)
maj månd kom och emmaboda närmade sig. Ville först upp o köra. Men sen så bestämde jag mig för att byta ut min turbo eftersom den var lite skum. Hade möjlighet antingen att få en inbytes från gik tex för massa pengar. Eller testa göra nått som ingen gjort förut. Togge var inne på samma sak men han hade planerat grenrör. Jag gick en annan väg och fixade en adapter platta som monterades mellan grenrör och turbo som gjorde det möjligt för mig att använda turbo med t3 fläns.
Ja jag känner nu att jag valde rätt. Jag har aldrig meckat i hela mitt liv och detta var mitt första försök att pilla på en bil. Hade bytt filter innan och monterat sänkningssats. Nu var det dags för byte till en annan turbo som inte är menad att passa där. Fixade allt efter nån tid och alla slangar o rör var dragna och den nya donwpipen till turbon var gjord.
grundladdtrycket var på 0.4. Bilen kändes ändå förhållandevis kvick. Ingen turbo knuff utan ett sugdrag som aldrig tog slut. 0.4 bar hade jag till det röda sträcket. Dagarna gick och tänkte inte mer på bilen. Ordnade en malpassi bränsletrycksregulator som monterad för att få lite mer soppa.
Trycket höjdes till 0.7-.8 bar och bilen blev helt plötsligt snabb. Inte knuff i ryggen känsla som innan men den pinnade på minst lika snabbt som innan med 1.1 ladd med gamla turbon.
Saken var den att med den gamle turbon hade jag problemet som var att turbon ladda 1.1 vid mellanregistret och gick neråt hela tiden när man närmade sig det röda.
nu var den på 0.7-0.8 men var så hela vägen till det röda.
Säve närmade sig och jag tänkte först inte åka upp. Bilen var itne klar och kände faktiskt inte för det. Men dagen innan så med lite övertalning av polarna så begav vi oss i väg till Säve.
Där körde jag lite och träffade även en Coupe ägare (The boss). Blev några repor och bästa tiden blev
14.1"158km/h och 201m på 9.270 och 60" på 2.307
Det var jag ganska nöjd med.
Tiden gick. Åkte på semester.
Kom tillbaka och fick tag i en ic. Snackade lite med togge och vi bokade en liten miniträff hos han som bestod av en helg med formel1 på playstation. Mek i garaget. Streetrace på kvällen och som avslutning en av sveriges bästa pizzor (stor kebab pizza med opmmes på) REKOMMENDERAS!
När ic:n var monterad så åkte vi ut o körde lite. Togges och min bil var helt lika men av helt olika karaktär. tror Togge håller med mig här. Detta var ju kul för mig eftersom togge har kört på 13.78 eller vad det var med hans bil.
En tide efter det så blev det dags för 201m rejs i Rinkaby flygfält på Österlen i Skåne.
Åkte dit med en vän och dagens bästa blev 8.990@135.1km/h detta med ett laddtryck runt 0.9-1.0 bar (jämfort mot säve tiden så var detta en klar förbättring på 201m.)
Nån tid efter det så ordnade jag min kamrem bytte alla vätskor o oljor i bilen och begav mig av till en montering av en box som kalla smt6. Är ungefär som ett unichip.
Monteringen blev klar efter lite strul eftersom två kopplingschema som vi hade. Dom var fel båda två. Av ren tur och slump hitta vi rätt inställning och bilen tände.
Då var det dags för det rolliga mappning. Ut på motorvägarna och leken började. Efter ens tund kände jag att bilen gick som ett skott jämför med innan.
Levde på det den kvällen. Kom hem och sov efter en låång dag.
Tänkte åka ut och köra dagen efter och njuta av min nyfunna power. Men då fick jag fuel cut hela tiden. aj aj aj vad där det nu tänkte jag. Koppla upp laptopen i bilen och tittade lite. Tydligen var det så att min inställning som rörde fuel cuten nollställdes varje gång tändningen stängdes av kom jag på. Men alla andra värden va okej.
Hm efter lite råd så tog jag och drog en konstant plus till boxen och sen dess så funkar det fin fint.
Just nu är jag här. Bilen går bra.
g-tech går på 5.2-5.5 beronde på fäste. 100-150km/h går på 3.6 sek med mig ensam i bilen. 0-200 går på cirka 15 sekunder på mätartavlan.
Men nu är det dags igen känner jag. Problemet jag har nu är min tryckklocka inte orkar hålla uppe det tryck som jag ställer inte den på. Anledningen till detta är att fjädern i klockan är för svag. laddtrycket går upp på 1.4 ungefär och sen ner direkt på 1.0 bar.
Men bilen går som sagt bra.
Men en nya tryckklocka är på G. En 31psi tryckklocka MUMS
Och det skall inhandlas en fin lambdamätare oxå när jag får en peng över.
I fredags fick jag ett par falken azeniz hemskickade och dom skall träs på till våren (förhoppningsvis hjälper det fästet en del)
Men viktigast är då tryckklockan som skall bytas ut. För jag lovar er det är en enorm skillnad på 1.0bar och 1.4 bar. skall bli kul.
Vet att texten är lång och kanske tråkig för vissa men vafan nån kanske tycker det är lite intressant att se vilken skillnad trim gör i tider.
Målet nu är att slå pers i alla grenar när våren kommer
be well and may the force be with you.
MVH
Mujo M
Comment