Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad har hänt med era bilar och vad planeras med era bilar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vad har hänt med era bilar och vad planeras med era bilar?

    Tänkte eftersom jag har en liten stund över ta upp ett ämne som kasnke inte intresserar alla men några säkert tycker är kul läsning.

    Finns nån tråd på coupe avdelningen som handlar om detta.

    Men är ju kul om man kunde få en tråd med samlad fakta på varandras bilar om vad som skett och skall ske med den.

    Allt från äldre bilar till nyaste stilos

    Tänkte jag börjar med historien om min bil.


    Fiat Coupe 20v turbo 1999 köptes 2002 in av mig från augsburg i tyskland. Då hade den rullat 5870mil.

    Jag var glad och nöjd och lekte med den på malmös gator och var hur nöjd som helst med den förutom ett konstigt ljud (grenrör).

    I vilket fall som helst så älskade jag rejs mer än nått annat och polarna höll på med lite bonntrim här o var o rejsade o hade sig så följde ju man automatiskt efter deras exempel.

    Körde min första g-tech repa med orignal bil våren -02 och då fick jag en siffra på 6.77 vilket jag var ganska så nöjd med. Och jämförtmedmånga andra framhjulsdrivna bilar så var det ganska bra.

    Första rejset med min bil blev mot en nissan 200sx som jag nästan körde jämt med. Detta var en s13 modell med bpu kit och höjt ladd.
    Så ända sen dess har man haft lite "rejskänsla" mot dom bilarna eftersom man kan ha nått o jämföra med.

    Mitt första "trim" blev ett stort filter som jag fick av en polare för en billig peng. Testade o köra g-tech igen samma vår. Och fick samma tid ungefär som innan. Men bilen var lite annorlunda rent körmässigt. Innan filtret var den "inget inget ALLT" medans den med filtret blev lite stabilare och starkare på dom höga varven tyckte jag. OCH LJUDET MUMS!.

    Nästa steg i min process var att köpa sänkfjädrar från h&r och montera dom. Sagt o gjort bilen blev lite lägre och lite stabilare i rondeller.

    Sommaren gick och glad som man var så körde man omkring o njöt. 100-150km/h avverkades på 5.7-5.8 sek.

    slutet av augusti så hade jag nårra kronor över (student). Och beslöt mig för att ordna ett avgassystem. Det blev ett system av simons universal delar och ett fint blankt 4" slutrör. Detta gjorde mig EXTREMT glad. Mullret nu var obeskrivligt.

    Då märkte jag att min bil började blåryka på tomgång. MASSA RÖK. Att köra i rusningstrafik var så pinsamt att jag var tvungen att stänga av motorn vid trafikljusen. Då kom massa spekulationer osv från alla eftersom alla var specialister (ironi).

    Helgen efter det åkte jag upp till Uråsa för att testa o köra 402m på tid för första gången i mitt liv. Efter en 5-6 körningar så blev slutresultat 14.57. (SKUMT LADDTRYCK) ebv ventilen hade fått fnatt.

    Vintern kom och jag körde med min rykande bil ända till våren (här ställs det inte av.

    Våren kom och jag bestämde mig för o köpa en laddtryckstyrnings ventil. Sagt och gjort med lite tips från togge här på forumet så köpte jag en sådan. Bilen blev ENORMT rolig att köra igen helt plötsligt. Anledningen till att jag bytte till denna var att min vanliga ebv var knasig tyckte jag. tyckte inte om att laddtrycket hade ett eget liv.

    Nu hade jag ett ladd som gick upp till 1.1 ungefär i mellan registret och sjönk successivt ju högre upp i ladd jag kom. Bilen gick riktigt bra. Körde g-tech igen och hade nu en bästa tid av 5.8 till 100km/h och tror att 100-150 gick på ungefär 4.8sek.(om jag minns rätt)

    maj månd kom och emmaboda närmade sig. Ville först upp o köra. Men sen så bestämde jag mig för att byta ut min turbo eftersom den var lite skum. Hade möjlighet antingen att få en inbytes från gik tex för massa pengar. Eller testa göra nått som ingen gjort förut. Togge var inne på samma sak men han hade planerat grenrör. Jag gick en annan väg och fixade en adapter platta som monterades mellan grenrör och turbo som gjorde det möjligt för mig att använda turbo med t3 fläns.

    Ja jag känner nu att jag valde rätt. Jag har aldrig meckat i hela mitt liv och detta var mitt första försök att pilla på en bil. Hade bytt filter innan och monterat sänkningssats. Nu var det dags för byte till en annan turbo som inte är menad att passa där. Fixade allt efter nån tid och alla slangar o rör var dragna och den nya donwpipen till turbon var gjord.

    grundladdtrycket var på 0.4. Bilen kändes ändå förhållandevis kvick. Ingen turbo knuff utan ett sugdrag som aldrig tog slut. 0.4 bar hade jag till det röda sträcket. Dagarna gick och tänkte inte mer på bilen. Ordnade en malpassi bränsletrycksregulator som monterad för att få lite mer soppa.

    Trycket höjdes till 0.7-.8 bar och bilen blev helt plötsligt snabb. Inte knuff i ryggen känsla som innan men den pinnade på minst lika snabbt som innan med 1.1 ladd med gamla turbon.

    Saken var den att med den gamle turbon hade jag problemet som var att turbon ladda 1.1 vid mellanregistret och gick neråt hela tiden när man närmade sig det röda.

    nu var den på 0.7-0.8 men var så hela vägen till det röda.

    Säve närmade sig och jag tänkte först inte åka upp. Bilen var itne klar och kände faktiskt inte för det. Men dagen innan så med lite övertalning av polarna så begav vi oss i väg till Säve.

    Där körde jag lite och träffade även en Coupe ägare (The boss). Blev några repor och bästa tiden blev

    14.1"158km/h och 201m på 9.270 och 60" på 2.307

    Det var jag ganska nöjd med.

    Tiden gick. Åkte på semester.

    Kom tillbaka och fick tag i en ic. Snackade lite med togge och vi bokade en liten miniträff hos han som bestod av en helg med formel1 på playstation. Mek i garaget. Streetrace på kvällen och som avslutning en av sveriges bästa pizzor (stor kebab pizza med opmmes på) REKOMMENDERAS!

    När ic:n var monterad så åkte vi ut o körde lite. Togges och min bil var helt lika men av helt olika karaktär. tror Togge håller med mig här. Detta var ju kul för mig eftersom togge har kört på 13.78 eller vad det var med hans bil.

    En tide efter det så blev det dags för 201m rejs i Rinkaby flygfält på Österlen i Skåne.

    Åkte dit med en vän och dagens bästa blev 8.990@135.1km/h detta med ett laddtryck runt 0.9-1.0 bar (jämfort mot säve tiden så var detta en klar förbättring på 201m.)

    Nån tid efter det så ordnade jag min kamrem bytte alla vätskor o oljor i bilen och begav mig av till en montering av en box som kalla smt6. Är ungefär som ett unichip.

    Monteringen blev klar efter lite strul eftersom två kopplingschema som vi hade. Dom var fel båda två. Av ren tur och slump hitta vi rätt inställning och bilen tände.

    Då var det dags för det rolliga mappning. Ut på motorvägarna och leken började. Efter ens tund kände jag att bilen gick som ett skott jämför med innan.

    Levde på det den kvällen. Kom hem och sov efter en låång dag.

    Tänkte åka ut och köra dagen efter och njuta av min nyfunna power. Men då fick jag fuel cut hela tiden. aj aj aj vad där det nu tänkte jag. Koppla upp laptopen i bilen och tittade lite. Tydligen var det så att min inställning som rörde fuel cuten nollställdes varje gång tändningen stängdes av kom jag på. Men alla andra värden va okej.
    Hm efter lite råd så tog jag och drog en konstant plus till boxen och sen dess så funkar det fin fint.


    Just nu är jag här. Bilen går bra.

    g-tech går på 5.2-5.5 beronde på fäste. 100-150km/h går på 3.6 sek med mig ensam i bilen. 0-200 går på cirka 15 sekunder på mätartavlan.

    Men nu är det dags igen känner jag. Problemet jag har nu är min tryckklocka inte orkar hålla uppe det tryck som jag ställer inte den på. Anledningen till detta är att fjädern i klockan är för svag. laddtrycket går upp på 1.4 ungefär och sen ner direkt på 1.0 bar.

    Men bilen går som sagt bra.

    Men en nya tryckklocka är på G. En 31psi tryckklocka MUMS
    Och det skall inhandlas en fin lambdamätare oxå när jag får en peng över.

    I fredags fick jag ett par falken azeniz hemskickade och dom skall träs på till våren (förhoppningsvis hjälper det fästet en del)

    Men viktigast är då tryckklockan som skall bytas ut. För jag lovar er det är en enorm skillnad på 1.0bar och 1.4 bar. skall bli kul.

    Vet att texten är lång och kanske tråkig för vissa men vafan nån kanske tycker det är lite intressant att se vilken skillnad trim gör i tider.

    Målet nu är att slå pers i alla grenar när våren kommer

    be well and may the force be with you.

    MVH

    Mujo M
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

  • #2
    Re: vad har hänt med era bilar och vad planeras med era bilar?

    Jäkligt kul att läsa vad du gjort och vad det inneburit i körbarhet och tider! Bra initiativ! / Frippe

    Comment


    • #3
      de e kul o höra att mojo byggt lite hoppas de kommer fler som skriver av sig...

      Jag har inte gjort nått och tror nog inte att jag ska hålla på med Stilon den ska va som den är men däremot e ja j-vlt sugen på en Tipo 2.0 16v... så över vintern blir de plugga (har fram till maj sen e ja klar) och jobba o skrapa ihop lite pengar... funderar starkt på att skita i semestern för att ha råd o skaffa en Tipo som jag då kommer modda något...

      Så nån gång vid slutet av sommaren så kanske ja har en Tipo 2.0 16v, om de går o hitta en fin nu...

      (Lite avis på Sketfull som fick tag på en så fin Tipo :P )
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Fan va kul läsning, bra initativ! :::---)))
        Vad har allt kostat egentligen, vågar man tänka på det?
        Tänkte höra vad det är för box du har, för med min bil hängde med ngn sån där trimbox..., men jag har inte fått ordning på den!
        Den verkar också vara ngt universalt... (bild finns på "program" under teknikforumet)
        Det sitter en liten avläsarkontakt som passar comm-portarna, liksom ett 28 kontakts-eprom...
        Men det var just det där med program för att kunna titta på inställningarna och göra dem...
        Men du verkar vara kung på det
        Som sagt var det superkul att läsa om vad du gjort med bilen.

        Fredde
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Tackar boys.

          Programmet jag använder fick jag till min box.


          Info om boxen finns på www.perfectpower.com

          Det är ett väldigt lättanvänt program och ganska så enkelt att mappa med eftersom man inte behöver göra helt nya soppa program (som riktiga system). Utan man använder dom original mapparna och sen så plussar man på där man behöver lite extra soppa sänker där man behöver. Justerar tändningen etc. Har massa finesser.

          är ni intresserade så har jag en bekant som monterar och mappar.

          MVH
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment


          • #6
            För min del började det med att jag ville ha en liten,lätt,billig och trimvänlig bil.

            Allt pekade på en uno turbo, så det fick det bli :-)

            Första provrundan med bilen blev , faan vad den går!!!
            Bilen köptes , senare (den var helt orginal) blev suget för stort! Laddtrycket måste höjas. Satte dit en pysventil och kom upp i 0,8 bar sen bara dog den. Man tyckte bilen gick hur bra som hellst tills den dog.. Det visade sig att man var tvungen att koppla ur övertrycksspärren som gick in vid 0,82 bar.
            Ett öppet luftfilter fick byta plats med orginal rör och luftbox.

            laddtrycket ställdes på 1 bar och man tyckte bilen var en riktig raket!

            Nytt avgassystem snickrades ihop i 2,5".På detta sätt kunde man köra runt i någon månad tills kopplingen sade upp.

            Ny koppling fick bli sinterlamell och hårdare tryckplatta. Laddtrycket höjdes till 1,2-1,4 bar med höjt soppatryck och vatten insprutning, det ända tråkiga va att laddtrycket sjunk efter 5k rpm.

            kopplingen tog slut? antar att vridet döda den för laddtrycket kom så förbannat tidigt.. effekten däremot var inte särskilt hög..

            Ny koppling införskaffades, svänghjulet belv 2 kg lättare och turbon fick ny kompressor och en SAAB 9000 ic sattes i fronten, Första provrundan blev ett helt annat beteende på bilen . laddtrycket steg gradvis med varvtalet så det kändes ungefär som en V-tech motor. Efter uppgradering med nya spridare och lmm så höjdes laddtrycket till 1,5 bar.

            Så en dag rök kortet, hade två dagar på mig att köra ,så gick ett motorfäste av. Bilen parkerades i ett garage där nerplockandet av bilen började: Plockade ner hela motorn,inredning och hjulupphängning.

            Bilen skulle lättas. Asfaltsmattor skrapades bort, rutor byttes mot polycarbonat, baksäte och mattor,innertak plockades bort. bilen blev plåtren..

            bromsoken renoverades och fick lite färg , hålborrade bromskivor inhandlades samt "race" belägg fram och bak. stenhårda bussningar bytte plats med org. svamp bussningar i bakvagnen.

            Motorn: Veven balanserades ihop med en ny tryckplatta,remhjul och svänghjul. Kolvar och stakar viktjusterades. Nya lager i hela motorn. toppen portades och fick nya ventilstyrningar,mirafästa säten. portmatchade insug. En ny turbo inhandlades med stort avgashus för att få ner det hyskeliga avgasmotrycket unon lider utav vid höga laddtryck. Ett grenrör byggdes med bättre flöde och som passade min nya turbo.. IC - rör drogs från turbo till ic vidare till insuget av ett stycke rör, ic fick även mängder med stora stripes för att hålla gavlarna på plats.
            wastegate klocka togs från en hx40 lastbilsturbo som brukar jobba med lite högre tryck...
            nya packningar och toppbultar sattes på plats.
            En kam från en sugis plockades från skroten..

            motorn stummonterades i unon med hjälp av några ishockeypuckar.

            Provkörningen var väldigt spännande. Den svarade på gas väldigt fint som en sugare, efter 2 timmars inkörning kunde inte jag hålla mig från att gasa. den gick otroligt bra vid bara 1 bars laddtryck. Efter att motorn hade gått 5 timmar åkte jag och körde blackrace. tiden 8,9 sec vid lite över 1bars laddtryck utan fäste vittna om att motorn mådde bra! Det är så man gör när man kör in motorn!?!

            Laddtrycket höjdes succesivt upp till 2 bar och den går otroligt bra i mitt tycke..

            Nu ska kammen bytas igen som är proppen i hela systemet , toppen kan inte flöda mycket mer. Eventuellt går jag hela vägen med toppen i vinter och sätter i lite större ventiler,ventilfjädrar osv. Problemet är att det inte finns så mycket gods att ta i toppen.. och så behöver man en bruksbil :-)

            Motorn är helt kanon , startar alltid och har aldrig strejkat hur mycket man än pressar den.. Rasen på vägen är ju kopplingar,motorfästen(2st),växelådor,spindelled som lossnat och drivaxlar..
            Last edited by Jens; 27 November 2003, 23:33.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Imponerande och rolig läsning!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Mojo, ersatte du orig. boxen med denna box?
                Var den dyr?
                // Fredde
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  den ersätter inte

                  utan det är en så kallad piggyback box. Den kopplas till original ecu.

                  Sen kopplas den ut hur lätt som helst ifall man vill köra original igen.

                  Den kjostar ju pengar. Men jämfört med andra mycket vassare grejjor (riktiga system) och unichip(samma sak som min box fast dyrare) så är edn ganska prisvärd.

                  boxen kostar runt 4k tror jag från dom olika återförsäljarna. men går att hitta billigare.
                  före detta coupe trimmare
                  pimpig cadilacc deville
                  Sv1000s C-Ö

                  Comment


                  • #10
                    Till skillnad från alla andra; En vanlig coupe :P

                    Började med att köpa Coupen i mars -03. Den var importerad av en bilfirma i Gbt i januari 03.
                    Tyckte den gick bra reda då. Bytte till dubbelkonat sportluftfilter...KLART


                    Nä men hade problem med bilen från första dagen redan. Ville inte varva över 4k varv förens den vart varm. Det vart värre med tiden, efter 2 månader ville den knappt starta, då lämnade jag in den till en vst i stockholm, bytte soppafiltet som var HELT igensatt Sen gick den som aldrig förr. Sen vart det inte så mkt mer i sommras. Nu är den avställd sen någon månad tillbaka. Har just införskaffad 360 modena front som ska på i vinter. Sen planeras Novitecs chip, nytt avgassystem från Uppsalaavgasteknik, nya däck (på nuvarande syns carbonet genom gummit, samt gröntneon under bilen planeras.
                    Last edited by Hilding; 28 November 2003, 12:40.
                    Föredetta Coupé ägare -
                    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                    Comment


                    • #11
                      var ju en bra sida Tackar Mojo. Har du någon aning om var man får tag på givna mappar för just ens modell, som din Coupe t.ex.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        mappar-

                        hmm also själv kopplingsscheman får du ju med till din bil eller jag har i varjefall till punto gt på min cd skiva.

                        Det är för att koppla in boxen.

                        Själva "mappen" som din bil har ser du automatisk när du har bilen igång med datan igång. Då får du fram värden som din bil har just då.


                        I programmet så kan man ändra alla möjliga inställningar, tex tändning, spridarna/bränsle tillförsel. Olika spärrar kan tas väck etc. Man kan köra extra spridare med mera. Finns massa olika finesser.

                        Med tex hjälp av en bredbandslambda (som jag gjorde) Så är det bara ut o köra. Då kan du se var du går för fett och var du går för snålt. Sen är det ju bara att "tweaka" där det behövs.
                        före detta coupe trimmare
                        pimpig cadilacc deville
                        Sv1000s C-Ö

                        Comment


                        • #13
                          det verkar vara bra grejer Mojo, har du ngt kopplingsschema till Punto GT sa du... Du skulle inte kunna maila det, så jag kan se ifall det är på liknande sätt de har byggt i min box?
                          Kanske skulle underlätta, men man måste ju göra något
                          Ha det //Fredde
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            jens: detta var riktigt trevlig läsning.jag är riktigt avis.en uno med 200hk+ som spöar det mesta på gatan.
                            våga vägra varvstopp!!!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by uno_turbo
                              jens: detta var riktigt trevlig läsning.jag är riktigt avis.en uno med 200hk+ som spöar det mesta på gatan.
                              nja , mellan 190-200 hk vore mer rimligt.
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment

                              Working...
                              X