Jag är ingen vän av 17 och 18 tums fälg av den anledningen att vikten ökar betydligt. Det går att motverka om man väljer lättare fälgar (smidda eller härdade). Det blir ju dyrt. Däcken blir ju också dyrare.
Jag har OZ RACING (lätta) fälgar 16 tum diameter och 7 tum breda med bultcirkel 100 och bultar med lösa konor. Det fungerar bra. Pirelli däcken som är original ska bytas mot något häftigare.
Jag planerar att köpa Falken Azenis 215/45-16 vilka är näst intill R-däck. De är anpassade för torr vägbana i första hand men har lite mönster för våta vägbanor. De kostar ca 1500kr st.
Körde min coupe med dessa fälgar och Pirelli standard Azymetrico 205/50-16 på Mantorps korta bana. Det lät som en skock ylande vargar i varje kurva och en bit in på rakan. 4 år gamla däck är inte bra.
Men bilen var original för övrigt. Nu har jag monterat fjäderbensstag hoppas att det minskar den otoliga understyrningen.
Jag vill helst inte bygga en ny tävlingsbil av coupen men lite bättre borde det gå.
Jag har OZ RACING (lätta) fälgar 16 tum diameter och 7 tum breda med bultcirkel 100 och bultar med lösa konor. Det fungerar bra. Pirelli däcken som är original ska bytas mot något häftigare.
Jag planerar att köpa Falken Azenis 215/45-16 vilka är näst intill R-däck. De är anpassade för torr vägbana i första hand men har lite mönster för våta vägbanor. De kostar ca 1500kr st.
Körde min coupe med dessa fälgar och Pirelli standard Azymetrico 205/50-16 på Mantorps korta bana. Det lät som en skock ylande vargar i varje kurva och en bit in på rakan. 4 år gamla däck är inte bra.
Men bilen var original för övrigt. Nu har jag monterat fjäderbensstag hoppas att det minskar den otoliga understyrningen.
Jag vill helst inte bygga en ny tävlingsbil av coupen men lite bättre borde det gå.
Comment