Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Abarth motor på en Fiat 850 låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lancia A112 Abarth motor på en Fiat 850 låda?

    Lancia A112 Abarth motor på en Fiat 850 låda?
    skulle det kunna lira med varann?

    Nån som vet?

    jag klurar nämligen på ett litet bus projekt! =)

  • #2
    Rotation

    Hej
    Jag tror att 850 motorn går åt andra hållet.
    Jag är inte säker men kanske värt att kolla upp.

    MVH
    Eric Lycke

    Comment


    • #3
      Re: Rotation

      Originally posted by Ericl
      Hej
      Jag tror att 850 motorn går åt andra hållet.
      Jag är inte säker men kanske värt att kolla upp.

      MVH
      Eric Lycke
      Åt andra hållet?
      Antingen är jag trött eller dum, men jag fattar inte.. ?! =)

      Comment


      • #4
        Rotation

        Jag menar att motorn roterar åt andra hållet. Jag är ganska säker på att 850 sport går åt andra hållet jämfört med en fiat 127. Alltså om det stämmer så får du många växlar bakåt och bara en framåt.
        Jag är som sagt inte säker men värt att kolla upp.

        MVH
        Eric Lycke

        Comment


        • #5
          Re: Rotation

          Originally posted by Ericl
          Jag menar att motorn roterar åt andra hållet. Jag är ganska säker på att 850 sport går åt andra hållet jämfört med en fiat 127. Alltså om det stämmer så får du många växlar bakåt och bara en framåt.
          Jag är som sagt inte säker men värt att kolla upp.

          MVH
          Eric Lycke
          Okej, får spana på det..
          Tack iaf.. =)

          Comment


          • #6
            850 vs A112

            850 motorn går motsols medan A112 motorn går medsols.
            Jag hade ingen motor till min 850 så jag tog en A112 motor.men jag byte kamaxel med en gammal 850 motor.Och den funkar fint.
            Från 843cc till 950cc villken skillnad.

            Men jag har hört att man kan använda FIAT 600 vxl för den motorn går nog åt rätt håll.
            Kanske någon på forumet vet??

            Lycka till
            Volumex

            Comment


            • #7
              humm, har inte 600,an motorn bak? om man då sätter den i en frontmotrbil så får man ju lådan åt fel håll, alltså ettan ligger bakåt å tvåan snett uppåt.

              eller har jag fel..
              Fiat Bravo såld

              Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

              Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

              Fiat Punto HGT

              Comment


              • #8
                Både 600 och 850 är bak motorer

                /volumex

                Comment


                • #9
                  aha ok där ser man hehe..
                  Fiat Bravo såld

                  Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                  Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                  Fiat Punto HGT

                  Comment


                  • #10
                    okej nu reder vi ut det här!

                    Bygget jag har tänkt mej är min 126a med en a112 motor och 850 låda, så den blir alltså bakmonterad..

                    Bara en tanke det här, men jag tror den skulle bli riktigt kul då!

                    Comment


                    • #11
                      så konstigt de kan bli!!

                      Det kan bli ganska roligt om man inte kopplar in hjärnan samtidigt som man läser.
                      SORRY:-)

                      /volumex

                      Comment


                      • #12
                        Re: så konstigt de kan bli!!

                        Originally posted by VOLUMEX
                        Det kan bli ganska roligt om man inte kopplar in hjärnan samtidigt som man läser.
                        SORRY:-)

                        /volumex
                        Haha, Det är lugnt. =)

                        Comment


                        • #13
                          Det är några saker att tänka på. Vattenpump. Förgasare. Borra hål i svänghjul. Avgasrör-fäste. Och kamaxel från 850:n som sagt.
                          Denna konvertering är ganska vanlig på tyska 850 spiders. Om man vill öva tyska kolla :

                          http://www.ralfsteck.de/oldies/anleitun.htm

                          är man bättre på spanska finns det info gömd på denna sida, bytet är dock SEAT 127 motor (903) till SEAT 850 (samma princip, mao)

                          http://seat850especial.iespana.es/index.htm

                          Comment

                          Working...
                          X