Announcement

Collapse
No announcement yet.

bruxa coupe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bruxa coupe?

    Jag har en Tipo Granturismo som jag haft i ca två år (tror det är pers. rekord). Jag har inte haft några större problem annat än de som följde med i köpet och vi har haft många fina stunder tillsammans. Nu känns det dock som att stunden är kommen att börja leta efter en ersättare. Det jag är ute efter är bättre komfort, ekonomi och klimatanläggning bland annat som Tipon inte kan erbjuda. Jag har länge varit svag för Fiat Coupé och var lite halvnära att köpa en för ett par år sen. Vad tror ni om att använda en coupe som bruksbil, året om? Den skulle alltså gå till jobbet varje dag och emellanåt lite långkörning. Det är väl främst de mindre motorerna som kan bli aktuella. Några frågor:


    Vad ligger soppaförbrukningen på för 2,0 16v respektive 1,8 16v?

    Hur är komforten? Hur många rpm i 100 km/h? Ljudnivå?

    Skiljer försäkringskostnaderna mycket mellan de olika motorerna?

    Vad förutom motorprogrammet uppdaterades 1997?


    Ovanliga frågor när det gäller Coupe, men jag hoppas att någon vill ta sig tid att svara.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Nä, det kanske inte är någon bra idé. Det är väl inte någon jättepraktisk bil.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Cup 20vt

      hej-man kan åka 2+2 ej alltför långa ca 170 - bagage kan man ha me 250 liter kanke + lastlucka - ganska tyst speciellt i stan det som är e däckljud - går att gubbköra <2000 varv vid växling drar mindre tror ja åtminstone - dålig vändradie - för snygg kanske - alla kollar får inte köra ifred osv. inga gummilister (skydd) så långt ögat når... du behöver bara tänka på att komma in i en lucka så är du där!!!
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Tack för ditt svar, Pazzo! Du skriver att det är lastlucka. Är det bara en liten "skidlucka" eller finns det Coupéer med fällbart baksäte?
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          lucka

          man fäller ena sätet v. och bakom ären lucka 40X60 ska mäta senare ida..
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Okej, tack du behöver inte mäta. Men hur funkar den på långresor? Hur mycket varvar den i 100 tex?
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Har bara gjort 1 resa i min på 50mil i streck. Enda problemet jag upptäckte var att varvtal och ljudvolym gjorde att man lägger sig i 180 istället för 110 utan att reflektera. Fast jag har ju en Punto som referens, 4000 varv i 120 och ingen isolering. Tror man är döv när man kommer fram ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Långresor funkar bra om man ser till låg ljudvolym, fjädring, utrymmen osv.
                Däremot har jag problem med obekväm vinkel på gasfoten, man får lite kramp efter ett tag. Sen är bilen så jävla stor att dörrarmstödet liksom är en meter bort, och mittarmstöd finns inte heller. (Argentan tex. är som handen i handsken på det sättet)
                Ett tredje, mer delikat problem är att det är extremt svårt att hålla farten - farthållare har jag funderat på ett antal ggr..

                <Det jag är ute efter är bättre komfort, ekonomi> -hmm då är det nog ingen bra ide med en Coupe, eftersom båda borde vara identiska! Coupen är definitivt dyrare (försäkring) iofs.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  .....Sen är bilen så jävla stor att dörrarmstödet liksom är en meter bort, och mittarmstöd finns inte heller. (Argentan tex. är som handen i handsken på det sättet)......

                  Tycker att det känns rätt bra att vila armarna mot sidostöden på sätena, i alla fall de korta sträckor jag kört i år, kommer inte ihåg hur det var på en långresa.










                  Hm.... visst ja, inte alla coupeer som har sidostöd i sina stolar ;-)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, håller med dig där novisen, det viktigaste på långkörningar är att den inte varvar så mycket. Det gör inte coupen, i något test för ett tag sen skrev de att den lämpade sig i farter mellan 150 -200, så det är ju en angenäm ljudnivå i 120-'140, som de flesta kör i annars.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      Låter inte så dumt detta ändå! Farthållare har jag monterat i Tipon och kommer flytta med. Har man väl haft det så kan man inte vara utan. Bra att bilen "trivs" bäst i högre farter, på Tipon är man och letar efter en växel till att lägga i.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #12
                        Ny bil inköpt! Det blev en Citroën Xantia Hdi break -99. Underbart med hög komfort och låg förbrukning! Men tipon har varit fantastisk med tanke på inköpspris och hur mycket jag har kört med den.
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Har du sålt den än?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Nej, måste byta ett hjullager först =( Vart tar tiden vägen?
                            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                            Comment

                            Working...
                            X