Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bara Turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    160hk here we go

    Vet nån var man lätt hittar trimkammar med drev för fördelaren?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Guy-Croft har börjat kamproduktionen igen. Lite dyra men erkänt bra. http://www.guy-croft.com

      Comment


      • #18
        Rolig helg!

        Nu har jag varit ute och "provat" 124 -72:an mot lite andra bilar,hehe. En kulen fredagnatt i sundsvall så averkades lite "svenssonbilar".

        Började med en V70 2.4t(200hk tror jag) som började gasa på motorvägen, eftersom vi redan låg i ca120 redan så trodde jag att det var kört(124:an är mycket startsnabb,har grymt bra fäste med pilot225/50 -50, men aerodyn. är väl inte den bästa för höga farter) men jag drog ifrån honom och han kom aldrig förbi, vilket jag är mycket nöjd över.

        Sen så tog jag en jänk från rödjusen vid "Max" hamburgerresturang in till stan, utan störrre problem (ingen värsting men ändå, lite pulver hadde han nog för sen spreds det ett rykte att jag hade turbo och grejer under huven hehe!)

        Sen tog jag en 200sx knallorange med stoor intercooler och tretums avgas(vet ej mer om den), 2ggr .Första repan vart upp till ca 100km/h, tog han ganska enkelt i starten, sen andra gången vart ut på motorvägen, piskade han igen men han tog in när toppfarten började närma sig men sen kommer en ganska snäv kurva och han släppte, inte jag (som sagt tidigare så är väghållningen enormt bra för en så gammal bil, även om den inte är orginal)

        Så jag känner mig ganska nöjd med min måttligt trimmade 70-talare(Enbart fiat orginal delar i motorn faktiskt: Beta 1600cc kolvar, 132 2000ccblock, 124 1800 topp,beta 1600 kammar 272dur., dubbla 40IDF på orginal insug, uno elektronisk tändning . Drivlina ombyggd vaz lada vxlåda, vaz diffklump, fiat drivaxlar=skivbromsar)

        Måste säga att jag är glatt överaskad att den går så pass med "inte" massor av effekt

        Ha det bra!!
        Pippigul 124SC -72

        Comment


        • #19
          Jävlar vilka fälgar...

          Jag ser att jag skrev att jag hadde 50tums fälgar *asg*
          ska vara 15 tum

          Hälsningar FälgJerker
          Pippigul 124SC -72

          Comment


          • #20
            Hihi, kul...
            De är snabba dessa gamla bilar. Jag väntar forfarande på att toppen ska bli som jag vill så jag har ingen bil att leka me.
            Innan hade jag bra blueprintat lite samt större tvåport och långa kammar, men det räckte ganska långt de också 6500 rpm på 5:an. Den långa väntan på toppen har dock gjort att jag har ett par ohyggligt fint renoverade Dellorto 45'or på matchat insug. Behöver en bra kam med fördelardrivning, men pengarna har sinat, toppen blir dyr och GC's kammar hamnar på 6000 pistoler. Jag ska nog prova med lång duration på insug och original på ut, en del säger att det är ett bra alternativ på TC'n.

            Comment


            • #21
              124 Coupen har ju faktiskt rätt låg tyngdpunkt, plus stel bakaxel, vilket gör att väghållningen är GRYM, så länge vägen är plan o jämn. :-)
              Mitt tips (igen..) är att flytta batteriet till bagaget (om du inte redan gjort det), längst ned längst bak i reservbaljan.. På en lätt 124 kommer man nog rätt mycket närmare 50/50 i viktfördelning.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Kammar...

                De flesta kammar till TC:n kostar 6-11 tkr men i USA rekommenderar dom Vicks kammar, dom ligger på 385$. Kanske kan va nåt?

                http://www.vickauto.com/Catalog/details/fiatcams.pdf

                Comment

                Working...
                X