Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pandareklam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pandareklam

    Hittat på Mira...

    http://www.kalpol.com/fiat/panda.wmv

  • #2
    Det står "Seat Panda" i slutet av reklamen. Så det är inte en Fiat?

    Comment


    • #3
      Fiat kallades för Seat i Spanien förut innan VW köpte upp Seat.

      Det som förvånar mig är att reklamen inte verkar vara alltför gammal.
      Viper

      Comment


      • #4
        mystiskt värre...

        fiat panda hette väl seat marabella?
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Seat

          Nästan rätt - Seat Marbella hette Pandan när Seat tillverkade den.

          Glöm inte bort att när Seat startade för snart 50 år sen så licenstillverkade man Fiat. Ända fram till 1986 då Fiat sade upp avtalet. Följden blev att VW köpte upp Seat, och långsamt började införa varianter på sina egna bilar (golf, polo osv).

          Det lustiga i sammanhanget var att i mitten av 80-talet låg VW och Fiat i stort sett lika i antal tillverkade bilar, dom turades om att vara på 1:a och 2:a platsen i Europa. I och med VW´s köp av Seat så gick VW upp i ledning. Men då räknades alltså Seats versioner av Panda, Ritmo, Regata och några till in i VW´s siffror!

          Seats Fiatbilar tillverkades fortfarande en bra bit in på 90-talet.

          Visst är det märkligt vilak vändningar det kan ta i bland. Jag tror nog ändå man kan konstatera att Fiat gjorde en miss när man dumpade Seat, med tanke på vilken potential det visade sig finnas i företaget...

          Comment


          • #6
            Sedan fick väl Zastava i ex Jugoslavien oxå licens för att tillverka Fiat 600, fast under namnet Zastava 750/850...

            Bild på Zastava

            Polisen i ex Jugoslavien körde Zastava ett tag så såg den ut --> Polisens

            Sen finns oxå Polski Fiat

            Fiat har delat ut licenser till rätt många länder ändå!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              vår ryska stolthet

              och vår ryska granne VAZ! niva bygger visst på fiatdelar har jag hört...
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Fiat hjälpte ryssarna att starta Lada (VAZ) fabriken.
                Första VAZen var en variant på Fiat 124, och den kom 1967. Sen hände det ju inte så mycket med tekniken på ryssbilarna de närmsta 30 åren eller så, så jag antar att man kan väl säga att de flesta av VAZarna bygger på tekniken från 124an.

                Comment


                • #9
                  Tror inte motorna på VAZ/Lada är Fiat-motorer, men någon rysk egenutvecklat sak.

                  Men då TopGear hyrade Lotus för att "trimma" en Lada, satte dom in en Fiat TC.

                  Comment

                  Working...
                  X