Tja!
Har nu hållt på med en bil som vägrar ge sig, i snart en månad till och från. Har sedan en vecka sökt på svenska och engelska forum efter tips och idéer utan framgång. Är det någon som har en idé?
Det som har gjorts är följande: vi bytte skivor och belägg bak, första sidan gick bra - på andra sidan hade damasken spruckit och kolven kärvat fast. Vi lossade oket och köpte en renoveringssats med ny kolv och bytte detta och smörjde upp. Sen rörde sig kolven och oket återmonterades. Inga konstigheter! Sen skulle vi bara lufta lite snabbt runtom och när vi var nöjda så startar jag bilen och då sjunker pedalen långt ner innan jag släpper, så att pedalen inte går i botten. Mycket märkligt då detta aldrig vart problem vid tidigare luftningar på andra bilar.
Luftade alltihop ett varv till.. då upplever jag att bromsen tar snäppet tidigare. Men fortfarande alldeles för långt ner och pedalen fortsätter att sjunka.
Fick tips om att man ev. behöver aktivera ABS-systemet vid luftning, så ut på en grusväg och bromsade både framlänges och baklänges några gånger, så att ABSen gick i. In och lufta igen och efter det upplever jag att det nu finns ett "stopp" innan den går i botten.
Detta har sedan upprepats vid 5-6 tillfällen och jag har säkert dragit 3 liter genom systemet totalt sett. Upplevelsen är att det har blivit något bättre sen jag började, men det här känns så knepigt.
Utan att veta, då jag inte pressar den i botten så anser jag att bromsarna funkar som de ska, bara att det tar på tok för långt ner.
Har vart ute och kört på lite asfaltsvägar och det nyper bra, men det spelet som finns när du startar bilen borde ju indikera att det är luft kvar? (Den agerar helt normalt när bilen är avstängd och utan servon) Men för mig känns det som en omöjlighet!
Ingen bromsvätska försvinner heller så det kan inte vara ett läckage..
Bilen har ingen bromsreduceringsventil där bak och det är en fransk konstruktion ifrån 2013.
Någon som vart med om något liknande? Har även stött på trådar om att vissa system måste trycksättas vid luftning för att få ut allt. Men jag personligen har aldrig behövt det utan enkelt tagit mig runt med en slang och backventil och det är ju oftast gjort på 3-4min/ok.
Hjälp! ?
??????
Har nu hållt på med en bil som vägrar ge sig, i snart en månad till och från. Har sedan en vecka sökt på svenska och engelska forum efter tips och idéer utan framgång. Är det någon som har en idé?
Det som har gjorts är följande: vi bytte skivor och belägg bak, första sidan gick bra - på andra sidan hade damasken spruckit och kolven kärvat fast. Vi lossade oket och köpte en renoveringssats med ny kolv och bytte detta och smörjde upp. Sen rörde sig kolven och oket återmonterades. Inga konstigheter! Sen skulle vi bara lufta lite snabbt runtom och när vi var nöjda så startar jag bilen och då sjunker pedalen långt ner innan jag släpper, så att pedalen inte går i botten. Mycket märkligt då detta aldrig vart problem vid tidigare luftningar på andra bilar.
Luftade alltihop ett varv till.. då upplever jag att bromsen tar snäppet tidigare. Men fortfarande alldeles för långt ner och pedalen fortsätter att sjunka.
Fick tips om att man ev. behöver aktivera ABS-systemet vid luftning, så ut på en grusväg och bromsade både framlänges och baklänges några gånger, så att ABSen gick i. In och lufta igen och efter det upplever jag att det nu finns ett "stopp" innan den går i botten.
Detta har sedan upprepats vid 5-6 tillfällen och jag har säkert dragit 3 liter genom systemet totalt sett. Upplevelsen är att det har blivit något bättre sen jag började, men det här känns så knepigt.
Utan att veta, då jag inte pressar den i botten så anser jag att bromsarna funkar som de ska, bara att det tar på tok för långt ner.
Har vart ute och kört på lite asfaltsvägar och det nyper bra, men det spelet som finns när du startar bilen borde ju indikera att det är luft kvar? (Den agerar helt normalt när bilen är avstängd och utan servon) Men för mig känns det som en omöjlighet!
Ingen bromsvätska försvinner heller så det kan inte vara ett läckage..
Bilen har ingen bromsreduceringsventil där bak och det är en fransk konstruktion ifrån 2013.
Någon som vart med om något liknande? Har även stött på trådar om att vissa system måste trycksättas vid luftning för att få ut allt. Men jag personligen har aldrig behövt det utan enkelt tagit mig runt med en slang och backventil och det är ju oftast gjort på 3-4min/ok.
Hjälp! ?
??????
Comment