Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med bromsar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med bromsar

    Tja!
    Har nu hållt på med en bil som vägrar ge sig, i snart en månad till och från. Har sedan en vecka sökt på svenska och engelska forum efter tips och idéer utan framgång. Är det någon som har en idé?

    Det som har gjorts är följande: vi bytte skivor och belägg bak, första sidan gick bra - på andra sidan hade damasken spruckit och kolven kärvat fast. Vi lossade oket och köpte en renoveringssats med ny kolv och bytte detta och smörjde upp. Sen rörde sig kolven och oket återmonterades. Inga konstigheter! Sen skulle vi bara lufta lite snabbt runtom och när vi var nöjda så startar jag bilen och då sjunker pedalen långt ner innan jag släpper, så att pedalen inte går i botten. Mycket märkligt då detta aldrig vart problem vid tidigare luftningar på andra bilar.
    Luftade alltihop ett varv till.. då upplever jag att bromsen tar snäppet tidigare. Men fortfarande alldeles för långt ner och pedalen fortsätter att sjunka.
    Fick tips om att man ev. behöver aktivera ABS-systemet vid luftning, så ut på en grusväg och bromsade både framlänges och baklänges några gånger, så att ABSen gick i. In och lufta igen och efter det upplever jag att det nu finns ett "stopp" innan den går i botten.

    Detta har sedan upprepats vid 5-6 tillfällen och jag har säkert dragit 3 liter genom systemet totalt sett. Upplevelsen är att det har blivit något bättre sen jag började, men det här känns så knepigt.

    Utan att veta, då jag inte pressar den i botten så anser jag att bromsarna funkar som de ska, bara att det tar på tok för långt ner.
    Har vart ute och kört på lite asfaltsvägar och det nyper bra, men det spelet som finns när du startar bilen borde ju indikera att det är luft kvar? (Den agerar helt normalt när bilen är avstängd och utan servon) Men för mig känns det som en omöjlighet!

    Ingen bromsvätska försvinner heller så det kan inte vara ett läckage..

    Bilen har ingen bromsreduceringsventil där bak och det är en fransk konstruktion ifrån 2013.

    Någon som vart med om något liknande? Har även stött på trådar om att vissa system måste trycksättas vid luftning för att få ut allt. Men jag personligen har aldrig behövt det utan enkelt tagit mig runt med en slang och backventil och det är ju oftast gjort på 3-4min/ok.

    Hjälp! ?

    ??????
    Last edited by Fredriksda; 18 June 2024, 19:42.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

  • #2
    Hej Fredrik...jag har vart med om att packning i huvudcylindern spruckit, det resulterade i att bromsarna tog, ända tills jag tryckte hårt på pedalen och sprickan i packboxen blev "lättaste vägen".
    Bromsoljan gick förbi och förblev i behållaren. Ergo inget läckage och marginell bromsverkan på en krets.

    Detta var på en -72 Dodge Dart, naturligtvis utan abs, men det skulle kunna vara en förklaring/möjlighet även om det inte hänger ihop med renoveringen av bromsok.

    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Hej G, tack för detta. Har också vart inne på om vi lyckats skada den i samband med luftningen. Jag har dock inte riktigt förstått vad som händer om så skulle vara fallet förrän du skrev nu.
      OM så skulle vara fallet, så blir min teori att under bromsning så bör således nivån i behållaren stiga. När jag sedan släpper på pedalen så bör det sjunka tillbaka igen.

      Jag testade den teorin och filmade förloppet och det var exakt vad som hände.
      I så fall är ju den paj.. Eller gör jag någon tankevurpa?

      ????
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • #4
        Låter som det är någotsånär rätt tänkt....med en helklass huvudcylinder-packning trycksätts bara en krets, vilket skulle göra att nivän sjunker vid pedaltryck, men bara hälften mot normalt.

        Om en packning däremot släpper igenom efter ett visst tryck bör nivån kunna stiga igen, under tryck, men nivån bör inte öka från "viloläge".

        Lycka till.
        Last edited by greger; 19 June 2024, 12:09.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          Tack för dina svar!
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • #6
            Det är alltså inte Coupen det handlar om..? Kolla modellforum möjligen om de vet. Annars kan ju rätt luftningsordning vara viktig, hjulet längst ifrån huvudcylindern först, osv. Ingen reduceringsventil bak låter märkligt!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Nej precis, det är en fransk bil det handlar om (den inte är min..) Absolut, luftar alltid i den ordningen. Ja det tyckte jag med, men det är en mindre bil så man har väl skippat den ventilen.
              Byte av huvudcylindern imorgon, så vi får se.
              Last edited by Fredriksda; 12 July 2024, 21:22.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • #8
                Jaha, en liten uppdatering för den intresserade är väl på sin plats. Huvudbromscylinder är bytt, luftad och samma problem som tidigare.
                Mycket hjärngympa senaste veckan. Har luftat 2 varv på OKen igen bara för att..
                En god vän trodde att det kan finnas någon luftficka som är svår att få bort genom vanlig trampa-pedal-luftning.
                Envis som man är så beställdes ett tryckluftsdrivet sugverktyg, som skapar ett vakumsug. Arbetstryck mellan 6-12 bar, vilket min (tydligen klena) kompressor inte kunde hålla utan först vid 3,9bar kunde jag bibhålla trycket. Ännu en hel dag åt helsike, men skam den som ger sig.

                In till jobbet på söndag där vi har en ordentlig kompressor.
                Om det inte funkar börjar det sina på idéer.. lärt sig mycket om bromssystemet har man gjort men vetifan om man blivit något klokare
                ?
                Last edited by Fredriksda; 12 July 2024, 21:36.
                Kör just nu:
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                Fiat Barchetta - 96
                Fiat 127 1,05L - 77
                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                Comment


                • #9
                  Hm...du låter väl aldrig behållaren bli tom på bromsolja när du luftar? (Då kommer ny luft in i systemet!)
                  Du skulle kanske kunna prova att "lufta" på alla röranslutningar på abs-enheten med.

                  Det är väl osannolikt, men alla luftnings ventiler är väl högsta punkten på oken?
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment


                  • #10
                    Godkväll G.
                    Nej, alltid full koll på nivån i behållaren. Sen nu med sugen så följde det med flaska för att vända uppochned i behållaren dessutom (även om jag dubbelcheckar hela tiden).
                    Gällande ABS-enheten så är väl det svårt, utan att få in ny luft igen? Utloppen sitter på ovansidan, som det sig bör, så luften borde hitta vidare.

                    Ja, luftnipplarna på ok:et är högsta punkten där. Förstå min huvudbry
                    Spännande..

                    ????

                    ???
                    ?
                    Kör just nu:
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                    Fiat Barchetta - 96
                    Fiat 127 1,05L - 77
                    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                    Comment


                    • #11
                      Ni har inte hört med nån verkstad som mekkar med dessa fransoser om det finns fallgropar vid luftning alt HUR systemet ska luftas.
                      Har själv aldrig behövt skruva i en bil med abs men är kanske speciellt iom att du har en pump och en accumulator i enheten. Krävs kanske en rutin för att bli av med luften där?
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        Jo han ska lämna in den så får vi se. Det vart ingen skillnad nu heller.
                        Det blir väldigt spännande att se vad de kommer fram till. Bilen är ju fullt körbar och inget man ens märker av vid körning.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • #13
                          P.g.a. semestertider så fanns det ingen som kunde ta emot den. Efter lite provturer så kändes den bättre och bättre vid start. Bilen besiktades på lite chans idag och gick igenom.. som sagt, det kändes bra vid körning, men märkligt alltihop ändå.

                          Tack för visat intresse som vanligt!
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • #14
                            Gott det löste sej...vad det än var.
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment

                            Working...
                            X