Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea Weekend köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag har precis köpt en Marea 1,8. Även på den finns lite rost på den lilla nedre bagageluckan. Ser ut som gångjärnen (på insidan) skavt bort galvanisering och rosten fått fäste.

    Sen har även hjulhusen fram blivit lite "blästrade" i nederkant. Varför fanns inte stänkskärmar på denna bil som orginal!? Nån som monterat dit stänkskärmar i efterhand? Tips?

    Ett annat irriterande moment är att Fiat verkstan inte säljer förbättringsfärg till de grafitgrå partierna (takreeling).

    Fast det är ju bara småsaker, på det stora hela verkar det vara en mycket bra bil!

    Comment


    • #17
      Kapar den här tråden lite då jag står i begrepp att köpa en Marea.

      --> Vresa

      Gick det bra att koppla ur airbagen på passagerarsidan?

      Vill gärna ha feedback på om 50000 är ett vettigt pris hos en bilhandlare för en:

      Marea weekend 1,8 -99
      10000 mil , fin in och utvändigt, några små stenskott på huven bara.

      Även tacksam för övriga råd och synpunkter.

      Hälsningar Tommy
      Volvo 855 -94 *skrot*

      Comment


      • #18
        Angående airbag:
        Fiat kopplar ej ur airbag eftersom det då ändrar på bilens specifikation och typning.
        Jag anlitade en firma som kopplade ur min airbag. Dom sa att om man ska vara riktigt korrekt så skall bilen registreringsbesiktas eftersom den ej längre stämmer med registreringsbeviset. Man bör även sätta upp en skylt där det står att airbagen är urkopplad.

        Angående Marean pris:
        Det verkar inte gå att få en nyare och samtidigt så pass bra bil för pengarna som Marean. Det var mycket därför jag bestämde mig för Marean, plus att den är italiensk så klart...
        Efter lite sökningar på nätet så verkar 50 000:- vara ett rätt pris för en sådan bil. Men det går att hitta även 00r och 01r under 60´så slå inte till på första bästa. Det finns gott om beg. Mareor och inte lika stor efterfrågan, så det är verkligen upplagt för prutläge! Om den inte har AC så pruta lite till. Tror det blev standard nån gång -99 och framåt.

        Kolla allt det vanliga vid bilköp, samt extra noga avgassystem, servicebok och inredningsdetaljer som har tendens att slitas.
        Se upp med 2.0:an den kostar mycket i service och drar soppa!
        Var även noga med att få med alla nycklar till bilen (två blåa,en röd huvudnyckel + ett kodkort.)

        Jag fick bara med en blå nyckel. Har beställt en ny (1500:- ink. omkodning).

        Hoppa detta hjälper dig lite närmare ett Fiatköp!
        Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
        Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

        Comment


        • #19
          Tackar ödmjukast för svaret.

          Vet nu att det inte blir denna i alla fall, kamremmen var inte bytt...

          Det är nog bäst att hålla sig i skinnet lite, men det är svårt, man vill ha nytt på en gång :-)

          Tommy
          Volvo 855 -94 *skrot*

          Comment


          • #20
            Lite mer info!

            Har lite mer info att bidra med:

            Angående airbag så är det ganska lätt att fixa själv om man är lite händig... Normalt så ska man INTE pyssla med detta själv men för den som ändå vill pröva så gör så här:

            Börja med att bryta strömmen helt genom att koppla ur batteriet.
            Vänta minst en timme för att eventuell "restspänning" har släppt.

            Fixa ett motstånd på 2.7 ohm.

            Skruva bort handsfacket inklusive hållare etc.
            Enkelt jobb men mycket skruvar.

            Under instrumentbrädan ser du en gul kabelstam som går upp till airbagen... Ta isär denna kontakt.

            Airbagen sitter med fyra-fem skruvar.
            Allt sitter i en "modul" så det är ganska lätt att ta ur den.

            Fixa en "tom" kontakt eller knipsa kabeln som du nyss separerade från airbagen. Löd dit motståndet på 2.7ohm.

            Sätt tillbaka handsfacekt.
            Sätt tillbaka batteriet.
            KLART!

            Denna lösning var 1995-1998 en "auktoriserad" lösning, MEN då tog man INTE bort laddningen/airbagen utan lät den vara kvar under inst.brädan. MYCKET bättre att ta ur den helt och hållet.

            Angående 2.0:an så går den inte att jämföra med vanliga 1.6:an!
            Annorlunda bromsar och en mer påkostad
            inredning (iallfall om du hittar en 01:a)

            Motorn är underbar (5cylindrig) och går kanonbra.
            Kamremsbytet ska kosta ca 10-15000:- !! MEN går att byta seriöst hos AutoAlfa i göteborg för 5000:-
            Jag har bokat tid hos dom i sommar för detta,
            då de byter mycket på coupéer.

            Provkör INTE en 2.0:a om du inte är beredd att köpa den då du aldrig nöjer dig med 1.6:an efter detta. Som dag och natt!

            CD i bilen är lät att ordna. Ta bort originalstereon och köp en lös adapter/insats hos aukt.verkstad och sätt dit en "vanlig" stereo.

            Mvh Örjan.

            Comment


            • #21
              Toppen, tackar för all den fina informationen!

              Nu gäller det bara att hitta ett bra exemplar.

              Tommy
              Volvo 855 -94 *skrot*

              Comment

              Working...
              X