Announcement

Collapse
No announcement yet.

tipo dohceller sohc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tipo dohceller sohc?

    tjena! jag spekulerar att köpa en tipo som bruks bil
    vilken e roligastav dohc eller sohc.

    körde en dohc och tyckte den var hemskt tråkig
    sen förstår jag ju att ingen av de är racer´maskiner
    men hur e sohc egentligen.
    lagge

  • #2
    dohc ska ha lite mera pulver så jag tror att den blir mera körglad än vanliga sohc... har du inte blandat ihop allt nu? Var det kanske en sohc som du körte o tyckte den va tråkig?

    Själv har jag bara kört min 1.4 Tipo så jag kan inte utala mig om andra motoralternativ, men skulle tro att de andra skulle va roligare
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      nej det var en dohc men man skulle kunna tro att det var tvärtom men det var en riktig besvikelse tyvärr,, läste även ett test i t_värld då visades den vara törstig med ,,
      lagge

      Comment


      • #4
        Originally posted by lagge
        nej det var en dohc men man skulle kunna tro att det var tvärtom men det var en riktig besvikelse tyvärr,, läste även ett test i t_värld då visades den vara törstig med ,,
        Vi får vänta in Sketfull här han kanske kan svara bättre... Hans 1.6-a va sohc nu kör han 2.0 16v dohc... (Hoppas jag har rätt nu om hans bilar) måste vara skillnad
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          ja hans 2.0 e nog en götte maskin, har du kört argenta ngn gång? det e samma maskin som i croman men vilken skillnad på temprament "till cromans fördel givetvis"dom har programerat om insprutningen tydligen ,det verkart vara nått liknande med tipodochen lite lam
          lagge

          Comment


          • #6
            1.6l DOHC kan kännas segare beroende på att effekten ligger väldigt högt upp
            i varvtalsregistret.
            1.4/1.6l SOHC har sitt register lite lägre. Jag har dock inte kört nånn 1.6l DOHC.
            Alla är slöa jämfört med 2.0 16v.
            SOHC har nog en bättre bränsleekonomi också. Jag ska sälja min 1.6l SOHC.
            Så snart jag fixxat till lite... Nu tar det nog lite längre tid än jag ränkat med,
            då jag ska flytta.
            //Rickard
            http://tipo.sketfull.com

            Comment


            • #7
              Tja jag har kört 1.6dohc å den är väl inte våldsamt snabb.
              Sen har jag kört 1.6sohc å slöare får man leta efter.. (2-dörrars för närvarande till salu på blocket ;-)
              Men ingen av dom kan väl jämföras med Croma som har 2,0dohc å 115hk!?
              115 hk mot 90hk eller 78hk.. säger sig självt!

              Tempra med 2,0dohc/115hk kan kanske vara ett alternativ?

              Själv har jag köpt en Tipo 2.0 16V å med 148hk är dom ju snabbast! Men hitta en...

              Comment


              • #8
                nä inte jänföras med croman men det var inte det frågan gällde utan 1.6dohc vs sohc,,,croman jämfördes med argentan .
                lagge

                Comment


                • #9
                  Vilken du än köper se till att byta kamrem (och dom andra remmarna) direkt!
                  Säljares försäkran att den/dom är bytta är sällan mycket värt..
                  Endast kvitton från känd firma är nåt som duger!
                  Ärlige Berras beg.bilar tillhör inte dom...


                  Nä min har inte rasat.

                  Comment

                  Working...
                  X