Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränsle Förbrukning på Tipo? Tror den drar lite för mycket..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränsle Förbrukning på Tipo? Tror den drar lite för mycket..

    Den dricker litern exakt vid snäll körning....bilen i sig är en 89:a och 1,4..........vill veta vad förbrukningen skall ligga på eftersom jag köpte denna bilen enbart för och pendla till jobbet i......har ju väldigt svårt att tro att den skall ligga på litern /mil

  • #2
    Re: Bränsle Förbrukning på Tipo? Tror den drar lite för mycket..

    Tipo med 1,4-motorn brukar ligga vid 0,7 till 0,8 vid normal blandad körning med lite glädje i. 0,64 som det står i papperen går säkert att nå om man anstränger sig.

    Så du borde nog kolla att bränslefiltret inte är igensatt, om du har läckage vid anslutningarna till tanken (du bygger om till kombi, lossar mattan i bagageutrymmet och skruvar loss den svarta plastplattan i durken på höger sida precis bakom baksätet.
    Då ser du alla 3 anslutningar, och om det läcker. Har hänt mig en gång...:-I

    Annars gäller väl en rejäl service, nya stift, luftfilter osv. 1 liter har jag visserligen lyckats komma upp i också - men du vilar plattan i golvet i stort sett hela tiden...

    Comment


    • #3
      Egen erfarenhet !

      Lufttrycksmätaren MAP sensor... byte = sparade 1 deciliter / mil samma körstil
      Men det va på en 1.6 DOHC mortor.....
      Styrningen e liknande på 1.4 SOHC... men somsagt kolla det andra först !
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        Vad ligger då bränsle förbrukningen på en 1,6 SOHC motor?

        (med lite buskörning)
        Fiat tipo 1,6i Såld

        Mégane Sport Coupé -96

        Comment


        • #5
          tja, 1.6 DOHC Tipo DGT -89a
          ca 0.73 om man inte kör över 70 Km/h
          annars 0.85 lugn (ej motorväg)
          standard fräsch motor 0.9
          Motorväg 0.95 lit / mil
          130-140 Km/h ca 1.05

          Låg ett tag på 1.15 men då va det fel på MAP sensorn
          i 110 gick den på ca 0.95 lit / mil
          Då denna motor behöver extra frisk varvning för att överhuvudtaget sätta fart på bilen får man en asocial körstil...
          Men ljudet från motorn e angenämt o ICKE symaskinslikt som vissa modernare konstruktioner !
          Rekommenderar KN tratt eller JR trattfilter istället för plastböjen vil luftintaget.... o bort med originalet
          Gummidelar / muff, övergång finns på bauhaus vvs avd tex...

          Alla värden är genomsnittsvärden baserat på 4.5 års Tipo innehav
          Körsträcka 7 mil om dagen
          fräscha stift, tänddelar mm e väldigt viktigt på denna motor !
          Då man bor i fuktigt klimat vid havet
          Last edited by Håkan; 5 October 2004, 21:54.
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Drar en Tipo så mycket? Har en vanlig Uno 89:a med 1,0-motor... Jag brukar ligga runt 0,5liter/mil (som mest 0.54l/mil nu när det är trafikkaos i Gbg)

            Då kanske Unon är bättre om man vill ha en billig vinterbil?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ronnie
              Drar en Tipo så mycket? Har en vanlig Uno 89:a med 1,0-motor... Jag brukar ligga runt 0,5liter/mil (som mest 0.54l/mil nu när det är trafikkaos i Gbg)

              Då kanske Unon är bättre om man vill ha en billig vinterbil?
              Det är korrekt !
              Men Tipon är en rätt stadig bil på vägen (o tyngre) med finfin komfort för sin storlek (åldern medräknad)

              Grattis, körde en Punto en vecka till jobb o tanken blev ju aldrig tom ! finfin 55 hästas 1 litersmotor där !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                ..

                yackar för svaren men efter en grundlig service så fick vi ner den i 0.55 /mil och det är jag väldigt glad över =O) då har bilen uppfyllt mina önskemål och då ligger jag i 100på 90 väg....men aldrig över 0.8 även om jag ligger på fullgas en hel tank....så en grundlig service gjorde 0.4l/milen det var inte dåligt det

                Comment


                • #9
                  Gamla Fiatar är i behov av regelbunden service...
                  Precis såsom alla biar
                  nja,,,, 240 undantaget.... som går Minst 10000 mil utan att byta olja VA ! eller ?
                  Fiat for FUN

                  Comment

                  Working...
                  X