Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny olja inför avställnignen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny olja inför avställnignen?

    Jaha, blev visst inte av med bilen denna hösten heller, vet inte om man skall vara glad eller ledsen. Precis varit ute och rullat en runda, så det är väl roligast att ha kvar den. Kanske kan få till en bankörning nästa år då :-)

    Men i alla fall, har olja (helsynt, om det nu behöver anges) som rullat 5-600 mil i bilen nu, bör man byta den nu då eller är det bara bortkastat? En del verkar tycka att det är bättre att ha lite skitig olja över vinter och hälla i frisk till sommaren istället. Någon som vet, och varför behålla/byta?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Synd du inte blev av med bilen. Har själv samma problem.



    Jag hade låtit den "gamla" ligga kvar. Sen gjort en schysst storservice innan vårens härliga soldagar.


    Det lär absolut inte göra nån skillnad för bilen om du bytar eller inte när bilen ändå står stilla. Fast är ju personligt tycke
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Använd olja innehåller fukt. Därför kan det vara idé att byta innan avställningen. Om du har hyffsat fräsch olja i räcker det däremot säkert med att köra motorn ordentligt varm innan du ställer av den.

      Comment


      • #4
        Hmmm... jag var mer orolig för typ bensin löst i oljan eller liknande, men klart att fukt är väl ingen höjdare heller.... Så en timme bilkörning fixar väl bort fukten, antar jag.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Jag skulle byta när motorn e kall, annars så har du det vattnet som finns överallt i stället för så mycket som möjligt i tråget.
          //Martin
          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
          Åker - Cheva Transsport -01
          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

          Comment


          • #6
            Man ska väl helst byta olja innan avställning, för att slippa alla föroreningar som finns i gammal olja (det kan faktiskt ge frätskador i motorn).
            Byt oxå när motorn är varm (gammal regel!), då rinner allt ut lättare t.ex.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X