Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur det gick till när jag köpte en Lancia Y10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur det gick till när jag köpte en Lancia Y10

    Syrran jagade en bil att pendla i nu när dom flyttar ut nånstans utanför sthlm. Max 15' fick den kosta. Gärna mindre.
    Risken för att det skulle bli en rostig kadett eller toyotahäck var extrem, det krävdes handling!

    Så hittade jag en nybesiktigad Lancia Y10 fire-86 i lokaltidningen. begärt pris var 5000. Med tanke på hur de där små liven brukar se ut hade jag väl inga jätteförhoppningar när vi åkte och tittade idag, men på något förundeligt sätt hade just den här klarat sig från bruna döden nästan helt!
    Antagligen för att förste ägaren, Gustav-Adolf, fd SAAB-ägare från Fagersta (alla kvitton från dag 1 fanns med) kostat på en total rostskyddsbehandling och sedan vårdat bilen kopiöst.
    Lite kex fanns det under, och avgassystemet såg inte jättekul ut, så efter en lätt förhandling fick det bli 4000. Då ingick en uppsättning fina vinterdäck.

    Ska skriva ett kontrakt med syrran. Så jag kan tvångsomhänderta bilen om hon inte tar hand om den

    Nu sitter jag och funderar på vad det kan vara för kamremsintervall på en 999 kubiks fire-motor
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Det sköna med den lilla fire-motorn är att går remmen av så händer inget. Tänk om moderna bilar kunde vara konstruerade så!

    Comment


    • #3
      Lycka Till

      med den lilla lyxbilen!

      För inte är den väl så dålig om Expressen ville göra gällande i deras test från typ 87, där dom som sista bild under testet hade placerat den i en container..

      /HH

      Comment


      • #4
        som en panda, fast.. lyxig!

        Ronnie: Sjysst! Såg i serviceboken att remmen är bytt vid 5000, men i serviceschemat står bara "kontroll" var 1000:e mil. Det förklarar varför, va bra!

        Henrik: Den känns rätt lik panda tycker jag, fast mer komfortabel. Förvånansvärt tyst. Vridet på femman fanns runt 100 på mätaren. Borde funka utmärkt som snål pendlarbil
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment

        Working...
        X