Announcement

Collapse
No announcement yet.

rostkontroll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rostkontroll

    var på en rostskyddskontroll hos svensk bilvård i i morse. En sån där dom går upp med en liten äcklig kamera i balkar. (Gillar dom inte på nåt vis. Det är som badrum med sånadär starka lysrör vid spegeln- man ser alltid sunkig ut.)
    Det trevliga är att han inte hittade nån grov rost någonstans, trots 18k mil varav minst 10 i svenskt vinterslask!
    "-Det här ser oroväckande ut!" sa rostinspektören när han pulade in kameran i den sista helt rostfria balken, efter att bara ha hittat antydan till ytrost på 3 ställen
    Han trodde nog att han skulle dra in grova stålar när en fiat kom in
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Vad går en sån kontroll loss på? Om det inte var så mycket rost ska du då inte investera i en behandling, när väl rosten kommit är det ju för sent.

    Vad kostar en rostskyddsbehandling?

    Comment


    • #3
      Här i värmland vet jag om två ställen som kostar under 1000lappen de använder hålrumsvätska+sågkedjeolja blandat 50/50 och uppvärmt till ca 80 grader, tränger in överallt!!
      //Danne
      A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

      Comment


      • #4
        Re: rostkontroll

        Originally posted by jeper
        var på en rostskyddskontroll hos svensk bilvård i i morse. En sån där dom går upp med en liten äcklig kamera i balkar. (Gillar dom inte på nåt vis. Det är som badrum med sånadär starka lysrör vid spegeln- man ser alltid sunkig ut.)
        Det trevliga är att han inte hittade nån grov rost någonstans, trots 18k mil varav minst 10 i svenskt vinterslask!
        "-Det här ser oroväckande ut!" sa rostinspektören när han pulade in kameran i den sista helt rostfria balken, efter att bara ha hittat antydan till ytrost på 3 ställen
        Han trodde nog att han skulle dra in grova stålar när en fiat kom in
        Var det din Multipla som var på kontroll, eller var det någon annan Fiat?

        Comment


        • #5
          priset vettu

          Jo, det var min multipla som var på kontroll. Var lite orolig iom att den e inporterad, men det gick ju fint!

          Kanpanjen jag nappade på kostade 220kr, normalt pris för undersökning är 440kr. Den kostnaden dras av om man beställer behandling inom 2 månader.

          Sen kostade det allt från 1000–6000 kr beroende på vad man ville ha. Hålrum&balkar+dörrar under min bil skulle gå på ca 1000. Att försegla hela underredet: ca 3000 osv. En maxi-allt-överallt-dimitrol+-behandling kostar 6000. Han rekommenerade mig att göra hålrumsbehandlingen och avrådde inte alls från att man gjorde något själv, vilket var förvånande
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Re: priset vettu

            Originally posted by jeper
            Jo, det var min multipla som var på kontroll. Var lite orolig iom att den e inporterad, men det gick ju fint!
            Är ju lite tråkigt att det var ytrost på den, då. Det borde väl inte vara någon rost alls på en sådan ny bil?

            Comment


            • #7
              Välkommen i verkligheten...

              Ytrost kan komma på fyra månader under rätt/fel förutsättningar!

              Har tillexempel sett flera mercedes och volvo som har kraftig ytrost i balkar och hålrum! Allt detta på ett år gamla fordon....
              Absolut inget ovanligt eller onormalt
              med ytrost eller några tusen mil.

              Så länge det är ytrost så bedöms det knappt som rost överhuvudtaget... Man ser på "grovleken" på rosten om det är någon fara för vidare rostskador. Exempelvis hjulupphängning, typ länkarmar etc kan få ytrost bara på några veckor utan att någon åtgärd behövs...

              Så bara ytrost på tre ställen efter
              18000mil är ett väldigt bra betyg!!

              \Örjan.

              Comment


              • #8
                rost rost

                jo, jag tror det "ska" se värre ut.
                De kollar vilka som har bilar av årsmod 00-01, sedan ringer de upp och erbjuder rabatterad rostkontroll samtidigt som de gör utskick med direktreklam. Sen när man kommer in ska man bli förskräckt och beställa in den tjockaste geggan dom har hemma. smart värre!

                en liten underredesbehandling blir det nog för mej ändå.. och ett par stänkisar
                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                http://fiatpanda.wordpress.com/

                Comment

                Working...
                X