Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frusna dörrar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frusna dörrar

    Tipon drar ner många svordomar nu på vintern när dörren fryser igen, både i låset och mot listen. I morse ledde det till och med till att min Hanna skadade tummen så nu får det vara nog! Silikonspray på gummilisten bör fixa det problemet, men vad i hela Turin ska man göra åt låsen? Jag har varit duktig och kört med låsolja emellanåt men blir det riktigt kallt så fryser det ändå. Kanske har jag för mycket kladd i låset? Någon som har nåt bra tips?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    -jag har det ännu värre! På min SAAB 9000 så fryser dörren så att den går att öppna men sedan går den inte att stänga!

    Fick ta ett snöre och knöt den i dörren över till andra dörren..
    funkade iallafall.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Deja vú! Just exakt precis så är det ibland på Fiaten också, iallafall på passagerarsidan. Jag får hålla dörren med startkablar!
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Öppna dörrsidan och fetta in mekanismen, det funkade på min Uno. Jag brukade få hålla i dörren tills värmen var uppe i temp.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          oj oj gamla minnen från tipo tiden dyker upp! Det där med frusna lås. Ägaren som hade min dåvarande tipo innan mig berättade att han lämnade bilen olåst över vintern för att låset fryser.

          Har hänt mig nån gång också innan jag fick nog och skaffade garage. Man står helt enkelt där med låsolja sprayar och dyrkar, sen fram med spade och gräv ut bilen.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Fick ett tips från Landvetter Bilverkstad (Fiat/Alfa) om det där med fastfrusna gummilsiter:
            Tändvätska eller T-Gul på listen. Det blir någon beläggning kvar som gör att dörren alltid går att öppna. Det har funkat på mina bilar sedan 1995. Lägger på det kanske 2-3 ggr under vinterhalvåret.

            Silikonolja använde jag vid ett enda tillfälle på gummilisterna på den tidigare Bravon och det var rena skiten. Aldrig har dörrarna knarrat som de gjorde efter silikonbehandlingen.
            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

            Comment


            • #7
              Va Fan,... Tvättar ni bara era bilar ? o inte smörjer rejält i lås efteråt ???

              Skaffa någon olja med PTFE o blås på i låsen (syntetisk blir ej så svart efter ett tag)

              Olja rejäääält ! i alla lås..... listerna ska ha ordentligt med silikonsprej, eller vax-stift !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Originally posted by Håkan
                Va Fan,... Tvättar ni bara era bilar ? o inte smörjer rejält i lås efteråt ???

                Skaffa någon olja med PTFE o blås på i låsen (syntetisk blir ej så svart efter ett tag)

                Olja rejäääält ! i alla lås..... listerna ska ha ordentligt med silikonsprej, eller vax-stift !
                .................. men OK jag hade min tipo i garage i 5 år !!!
                Fiat for FUN

                Comment


                • #9
                  Erfarenheter av Tempra och Croma

                  När jag hade en Tempra SW för 2-3 år sen så var det alltid spännande att se om dörren behagade att funka efter att man öppnat den. Jag och min bror provade nog det mesta av uppsmörjning osv, men lik förbaskat så brukade det bli att jag fick sitta och hålla i dörren när jag åkte till jobbet skittrött och allmänt förbannad. Men för övrigt så var Tempra kombin otroligt praktisk och krångelfri och stor som ett hus i bagagen. När jag sålde bilen så hade vi stämt träff på ikeaparkeringen i Örebro, och killen som köpte bilen var i behov av ett stort bagage vilket jag talat mig varm för. När vi väl skulle öppna bagagluckan så hade låset kärvat igen... Kanske det var bilens försök att bli kvar i min ägo. :-) Men killen blev nöjd iallafall och köpte bilen.

                  När jag köpte min nuvarande croma turbo, så hade den stått ute hos en bilhandlare ett tag, och nån pucko hade startat vindrutetorkarna när de var fastfrusna vilket jag märkte när jag var en bit på väg hem och behövde dem. Fläkten till värmepaketet hade också gett upp, så det var ytterst spännande och jäkligt kallt att köra hem utan nån värmande luft. När vi stannade i Falköping eller nån annan metropol i Skaraborg för en fika, så gjorde min bror det fatala misstaget att öppna passagerardörren fram. Självklart så hade låset frusit och jag fick åka iväg med dörren fastknuten i säkerhetsbältet. När vi åkt ett tag på vägen hem så stannade vi och lånade en snökäpp vilken passade fint mellan handtaget på insidan och b-stolpen. på det viset körde jag sen hem och ställde bilen i garage för att tina upp låsen och sen efter att ha smörjt upp dom så har det inte varit några som helst problem. :-)
                  Åk brudfjället nästa gång du passerar!

                  Comment


                  • #10
                    Det enda raka som hjälper är att lägge ner en jäkla massa jobb på att plocka bort låsmekaniken ur dörrarna och torka dom mycket väl tex med en varmluftspistol. Därefter smörja in dom noga och väl med fett och oljor av marin typ. För dom är extremt vattenavstötande. Funkar till 100%.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment

                    Working...
                    X