Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laga stenskott i vindrutan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laga stenskott i vindrutan?

    Någon som har erfarenhet av detta?

    Åker på E4-an igår framför mig åker en Fiat Ducato och sprutar stenar bak! Första träffar mig, shit tänker jag rutan måste ha spruckit samtidigt som jag sänker farten samtidigt som den andra träffar mig och visst fan spräckte den rutan. Nu byter jag till vänster körfält och gasar för omkörning när en till träffar mig men den gör ingen skada... visste att nått sånt skulle hända så många stenskott man åker på!

    Sprickan finns på högra sidan av rutan strax ovanför torkarbladet och är några mm i diameter. Det är ser ut som det finns 3 lager med glas och den mittersta lagret har spruckit.

    Ska upp till Åre med bilen är rädd att det skall sprida sig av kylan...

    Kollade på www.carglass.se de fixar glasskador och ger livstids garanti. Funderar på att lämna in bilen men vill höra erfarenheter först...

    Hur funkar det med försäkringen om man vill byta hela rutan? Betalar man reducerad självrisk eller hur funkar det? Blir det högre premier sen?

    Det är synd om bilar som rullar vintertid i Sverige

    MVH
    Almir
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Det brukar bli reducerad självrisk om det går att laga rutan i stället för att byta, men det beror på försäkringsbolag,,,
    (mina rutor har varit omöjliga att laga)

    //Danne

    ps: gott nytt år allihopa!
    A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

    Comment


    • #3
      Stackare!

      När jag hade haft min bil två veckor blev jag stenad av en omkörande Saab. En liten "blutt" på rutan med små "vingar" till. Eller tja, --¤-- såg det väl ut.

      Jag åkte till en lokal bilglasfirma och visade min ruta. Killen där tyckte att det var bra att jag kom dit så snart jag hade möjlighet eftersom ju tidigare man åtgärdar desto bättre resultat blir det och mindre risk att det blir värre.

      Det kostade mig 100:- eftersom TryggHansa i mitt fall gick in och betalade resten. Om de byter ruta beror på vart stenskottet hamnar och vilken omfattning sprickan är i. Om det är i förarens synfält är det mer kritiskt.
      EKKEPEKKE

      Marea W 1,6 -00
      Panda 4x4 -88 -såld
      Aprilia ETV-1000 -01

      Comment


      • #4
        nu vet jag inte hur jag ska göra laga eller byta...

        Om Fiatförsäkring inte har avtal med någon så kan det bli lite dyrare, en 1000 lapp cirkus. Då funderar man på om det inte är bättre att byta hela rutan?

        Min spricka ser ut som en stjärna *
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Min självrisk blev 1000kr + 30% av totalkostnaden = 1876kr
          för att byta hela rutan.
          //Danne

          (Ford scorpio)
          A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

          Comment


          • #6
            Fiat försäkringen säger så här:

            Glas.
            Glasruteförsäkringen ersätter framruta, sidoruta eller bakruta som genombryts, spräcks eller krossas genom stenskott. Skyddet omfattar inte sollucka eller lyktglas.

            Självrisk: 35 procent av kostnaden, dock lägst 1 000 kronor.


            Så vad kan ny ruta kosta inkl montering?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Förlorar man skadefria år när man går via försäkringen för lagning av rutan?

              Hur blir det med hela bytet?

              Danneape du kanske vet eftersom du varit med om det?!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Jag kan bara svara för hur TryggHansa funkade i mitt fall. Det händer ingenting med bonus-skadefria år etc hos dem vid stenskottsärenden. =) Bra
                EKKEPEKKE

                Marea W 1,6 -00
                Panda 4x4 -88 -såld
                Aprilia ETV-1000 -01

                Comment


                • #9
                  Originally posted by EKKEPEKKE
                  Jag kan bara svara för hur TryggHansa funkade i mitt fall. Det händer ingenting med bonus-skadefria år etc hos dem vid stenskottsärenden. =) Bra
                  Snackade med Fiatförsäkringen och det samma gäller hos de! De tyckte direkt att man skulle byta rutan och en ny kostar runt 4200 - 4500kr för Stilon och då skulle det kosta mig runt 1500kr för ny ruta... Låter inte så dumt ändå! Ska nog vänta till våren eller sommaren med bytet jag lär åka på fler stenskott...
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Någon bonus förlorar du inte så länge du inte skadar annans egendom,,,
                    //Danne
                    A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

                    Comment


                    • #11
                      Körde på fågel för några år sedan, hade IF då och de plockade bonus från mig i alla fall. Fast jag skadade väl visserligen "annans egendom"....
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by novisen
                        Körde på fågel för några år sedan, hade IF då och de plockade bonus från mig i alla fall. Fast jag skadade väl visserligen "annans egendom"....
                        Viltolyckor räknas det som om man inte betalar extra i försäkring så så får man avdrag annars slipper man självrisk och annat som tillkommer har jag för mig...
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Jag har för mig att viltolyckor går under viltskadefonden, men vad det innebär har jag ingen koll på,,,,
                          //Danne
                          A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

                          Comment

                          Working...
                          X