Announcement

Collapse
No announcement yet.

Första sparåtgärderna....tyvärr!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Första sparåtgärderna....tyvärr!

    Läste på Auto,motor&sport´s hemsida att Fiat skrinlägger planerna på Alfa 8C Competizione och Fiat Trepiuno..
    Men, d e ju bara o inse, att en nostalgitripp på en bilsalong e en sak, men jag tror att Fiat gör rätt genom att skrinlägga Trepiunon.Inte många nostalgitrippar som har lyckats, historiskt sett...Tycker att det är värre med Alfan.Tycker att det e den vackraste sportbilen denna sidan om Miura, som har ritats..
    Tror det kommer lite mainstreamdesigner från Fiat dom närmsta åren tyvärr, för att stabilisera ekonomin.Jag HOPPAS framför allt att dom ägnar sin tid åt KVALITETSTÄNKANDE framför allt.Annars finns inte Fiat!Jag tycker ändå att det är bra att det händer något, OCH att vi framför allt blivit av med amerikanarna!TVI!!!

    Tack för ordet.

    Mvh Alex
    Last edited by kanskecoupe; 1 March 2005, 21:26.

  • #2
    Håller inte med om att det var "bra" att Fiat lägger Trepiuno på hyllan. Tycker det är fräckt när olika märken ser tillbaka i tiden och återskapar gamla klassiker i retro design som tex. Fiat 500 ( och titta bara på nya Mussen). Alfa C8 är också en störtskön bil både utseende mässigt och motormässigt (samma v8 som ferarri 430). Jäkligt synd om dessa två inte får se dagens ljus tycker jag.

    Comment


    • #3
      Ordet med stort K kan jag bara hålla med om !
      sen Ett ord på vägen,, "E"

      Som i ELSYSTEM
      Mycket undersökningar återstår !
      Materialval i metaller,,, ytbehandling !
      Fjädrande egenskaper i klämmhylsor o inte pottebläck !
      Plast som inte spricker utan mjukare, alla vattenbehållare i motorutrymme tex.

      BROMSSKIVOR som e liiiiiite hållbarare o inte aaasrostar omedelbart !

      Nitar som ej heller ROSTAR

      Baklucköppningar som inte hänger sig (flera FIATMODELLER på listan här)

      Lite positiv nostalgi som tröstar från 1941

      Flygförsvarets !
      Fiat CR.42bis Falco
      The Falco which was designated J 11 by the Swedish air force was our fastest biplane.
      This one was built in 1941, c/n 921, military serial 2543.
      http://www.canit.se/~griffon/aviatio...vmus/prop.html
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        Originally posted by Håkan
        Ordet med stort K kan jag bara hålla med om !
        sen Ett ord på vägen,, "E"

        Som i ELSYSTEM
        Mycket undersökningar återstår !
        Materialval i metaller,,, ytbehandling !
        Fjädrande egenskaper i klämmhylsor o inte pottebläck !
        Plast som inte spricker utan mjukare, alla vattenbehållare i motorutrymme tex.

        BROMSSKIVOR som e liiiiiite hållbarare o inte aaasrostar omedelbart !

        Nitar som ej heller ROSTA

        Baklucköppningar som inte hänger sig (flera FIATMODELLER på listan här)

        Lite positiv nostalgi som tröstar från 1941

        Flygförsvarets !
        Fiat CR.42bis Falco
        The Falco which was designated J 11 by the Swedish air force was our fastest biplane.
        This one was built in 1941, c/n 921, military serial 2543.
        http://www.canit.se/~griffon/aviatio...vmus/prop.html

        Gillar du verkligen Fiat??? Måste se charmen i märket också, jag tror aldrig Fiat kommer hålla Mercedes eller Bmw kvalitet! . Men jag gillar dom ändå!
        Last edited by Italiano Lover; 2 March 2005, 22:35.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Italiano Lover
          Gillar du verkligen Fiat??? Måste se charmen i märket också, jag tror aldrig Fiat kommer hålla Mercedes eller Bmw kvalitet! . Men jag gillar dom ändå!
          Hmm, Mercedes-kvalite?? Har inte dom väldiga rostproblem, tackvare dålig färg?
          Har för mig det är från -98 tills nu ungefär.
          Kvalite är ett ganska brett område. Tyskarna har ett oförtjänt kvalitetsrykte tycker jag.
          Dom är inte bättre än någon annan.
          //Rickard
          http://tipo.sketfull.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sketfull
            Hmm, Mercedes-kvalite?? Har inte dom väldiga rostproblem, tackvare dålig färg?
            Har för mig det är från -98 tills nu ungefär.
            Kvalite är ett ganska brett område. Tyskarna har ett oförtjänt kvalitetsrykte tycker jag.
            Dom är inte bättre än någon annan.
            PRECIS =)
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Originally posted by Sketfull
              Hmm, Mercedes-kvalite?? Har inte dom väldiga rostproblem, tackvare dålig färg?
              Har för mig det är från -98 tills nu ungefär.
              Kvalite är ett ganska brett område. Tyskarna har ett oförtjänt kvalitetsrykte tycker jag.
              Dom är inte bättre än någon annan.
              Kan bara hålla med..

              Men vist fiat är inte bäst heller med dom är mycket billigare en merca =)
              Jag har åkt och kört en massa bilar och jag gillar fortfarande
              italjenska bilar =)..
              Synd att dom har lite dålig ekonomi men jag hoppas på att alfan och fiaten kommer ut =)..

              Bara kolla på Mustangen dom har ju problem att
              få fram tillräckligt med bilar för usa marknaden
              Fiat Croma 16v -95 (såld)
              Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
              Ford Mustang cab -71

              Comment


              • #8


                tal om tyska bilar, så var jag ute o provkörde den så omtalade o testvinnaren i Teknikens Värld: Den nya BMW 1-serien, men vilken besvikelse! Vilken tråkig bil, den gav inga bestående minnen alls..inte ens väg uppträdandet var något att hurra för tycker jag, det stod ju att den skulle vara så rolig, antagligen är väl jag knäpp, men tycker ex att det är bra mycket roligare att sitta i skinn stolen i Croma Turbon o glida fram en solig dag!!

                Nej det var ingen bil jag kan rekommendera(alltså BMW,n) tråkig motor som råmade med ett trist ljud dessutom, samt ingen spets på varvtalen. Men som sagt står det BMW så går det ju hem hos de J-la journalisterna;-(

                Som när journalisterna körde Stilo 1,8 Dyn o sa att det var Fiats svar på en *Gti bara för att den hade 130 hk. Men sén nästa sida då provkör de en pugart 307 med samma hk, men det skall inte vara en gti???? o Fiaten var slö stod det, fast 307 hade sämre acc, så var den pigg?? De vet väl inte ens att det finns en Stilo Abarth med femcyl motor, som skall vara "Gti" Jag blir Så trött på de svenska biljournalisterna hela tiden!!!

                /HH

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sketfull
                  Hmm, Mercedes-kvalite?? Har inte dom väldiga rostproblem, tackvare dålig färg?
                  Har för mig det är från -98 tills nu ungefär.
                  Kvalite är ett ganska brett område. Tyskarna har ett oförtjänt kvalitetsrykte tycker jag.
                  Dom är inte bättre än någon annan.
                  Det var inte riktigt så jag menade heller. Jag antog att han menade äldre fiat och jämför man kvaliteten mellan de tyska märkerna och de italienska bilarna på 70 & 80-talet så var det en ganska stor skillnad! Titta bara på hur många äldre fiater som finns kvar......tyvär inte så många ! det kan ju i och för sig bero på att fiat var och är ett billigare märke och dom som köpte (köper) fiat tyvär skiter i att sköta om sin bil! Men när det gäller nya fiat så är väl inte dom mer felbenägna än andra nya bilar. Min Punto från 2002 har varit inne för diverse småfel, men jag älskar den ändå......kommer nog alltid köra fiat . Medans min mamma hade en hyfsat ny Bmw 323 som krånglade minst lika mycke eller mer......men den var mycket dyrare att laga! Så kvaliteten är tyvär bristande på många nya bilar pga. att tillverkningen och framtagningen ska gå så jäkla fort, för att snabbt börja få tillbaka pengarna som det kostade att ta fram bilen. De verkar inte hinna testa bilarna tillräckligt innan de släpps! Kolla bara på nya Saab 9-5r som de fick kalla tillbaka hur många som helst av för att cylindrarna inte pallade motorstyrkan och storleken på turbon....vilket resulterade i totala motorhaverier.....trist!
                  Last edited by Italiano Lover; 3 March 2005, 23:18.

                  Comment


                  • #10
                    ang ELEN, tillockmed verkstan håller med !Mycket i
                    (i Tyskland med), beror på Återförsäljarnas oförmåga att ta hand om kunderna !)dokumenterat.....
                    Själ har FIAT alltid haft,,, gillar 127 tex !
                    Sen riviga motorljudet me spets (i love it)
                    Jo, jag gillar FIAT-bilarnas kvickhet o lite annorlunda beteende på vägen ! Naturligt för mig...(annorlunda jämfört med mainstream), även väghållning o respons........delvis bortkonstruerat med servo som e sladdrig !
                    Vad hjälper det om skiten stannar på grund av ELFEL !!!!!
                    Känslan av att en bil kan o FÅR va KUL att köra !
                    --Att fixa "skitfelen" e ingen stor sak, så vad väntar de på ???
                    Plasthjul !!! i motordelar tex ! drabbar bara konsumenten på sikt.
                    Efter att ha haft FIAT sen 1984 vågar man påstå att man har erfarenhet av DEM !
                    Familjen haft FIAT sen urminnes tider !
                    Kört
                    600.3x127.2x128.131S.131-2000,Croma2l,Ritmo1o2o3,Tipo,2xBrava, Bravo, Marea
                    Men jag blir så trött på saker som BORDE va fixade år 2001
                    Som ser likadana ut som på bilar från -89 på FIATAR !Croman gick völdigt bra, men......... Dyrast me delar av alla bilar i klassen:-(

                    Stilo generationen har jag missat, tyvärr ej heller provat
                    då lokala åf la ner ! o andra åf betett sig illa !

                    Punton har man kört en del (alla) Coupen med :-)
                    Men Uno Turbo tog väl priset som roligast busbil ändå !

                    Sen har jag haft EN hel del strul med senaste FIATEN
                    Irriterande småfel hela tiden som 2x spräckt grenrör
                    Avgasvärden mm på bil som bara gått 12000 mil...
                    kylare,generator 2x, givare, fukt, kondens, oxid, låskrångel
                    fönsterhiss krångel, mätartavle-blackout 3 x, äter lampor !
                    Saker som bara ramlar itu (plast) rost, rost , men osynlig utifrån knäckte den !
                    Sen går de ju aldrig att sälja !
                    Last edited by Håkan; 3 March 2005, 23:22.
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #11
                      bravan eller?

                      Det där lät trist!
                      Förstår att man tappar orken när allt bara strular...
                      I epostlistor från england har jag hört samma åsikter om försäljare och service. verkar som om de inte tänker hela så långt.
                      Min kära multipla går iaf fortfarande på orginal avgassystem efter 20000 mil
                      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                      http://fiatpanda.wordpress.com/

                      Comment


                      • #12
                        Under min tid på SFK har jag läst flera trådar på Fiats "misstag" och alla har sina åsikter som de framför här och jag tycker att det är bara bra. Men frågan är hur kan man påverka?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment

                        Working...
                        X