Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chippa eller väghållning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chippa eller väghållning?

    Funderar allvarligt på att göra något med punton och har 2 val:
    1: nya stötdämpare, fjädrar och fjäderbensstag för att få bättre väghållning i bilen. Tycker att det är ruggigt halt ibland. Däcken är slut också, kan ju tilläggas. Det hjälper ju inte direkt till.
    2: Chip (SEB från england, ingen aning om vad det är, men det är nog bra) samt PBV för att få ut ca 160hk mot 136 original samt ny turbo-mätare.

    Lite orolig att dra upp mer effekt, bilen har trots allt gått 11500 mil, så det kanske bara är att köra slut på motor och koppling alltför fort att öka på vridmoment och effekt.
    Åsikter tack :-)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det må va roligt att ha lite mer effekt, men...
    Inget är mer prisvärt än att ha bra väghållning i mina ögon. Körningen kan bli mer aktiv, kontrollen ökar och tanken om att effekten e för liten avtar för en stund. :-)
    Har nästan haft ställbara koni i alla mina lite bättre bilar genom åren.. visst.. de kostar lite men är väl värda sina pengar då de nästan e outtröttliga... Mvh Togge ! (satsa på kurvorna)
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Tack för det Togge, lite så jag tänker också (plus att man kanske sparar motorn lite mer). Tycker att det verkar roligare att bromsa och svänga än att köra strippen (vilket jag ännu inte gjort, men med tanke på hur skoj kurvor är vill jag inte göra mig av med dem). Får nog bli så, till våren. Ingen mening att göra något nu innan snön känns det som.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jag håller med Togge här! Vad ska man med massa hästar när man saknar väghållning?

        Jag hade satsat på väghållning!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Ja, lägg pengarna på väghållning!
          Köp bra grejjer, och du kan inte bli annat än nöjd, så länge det är aktiv körning du är ute efter.
          Mer effekt är alltid "för lite", och det kostar mycket pengar i längden om du räknar in ökat slitage på koppling, drivaxlar, däck soppa m.m.

          Comment


          • #6
            Det du förlorar i hästkrafter tar du igen i kurvorna
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Jag trodde du inte gillade SEB chippet och bleed valven! Tycker du har snackat om detta i åratal. Besluts ångest...hehe

              Jag hade satsat på väghållningen först och provat hur det är med det eftersom du kommer att gå fortare i kurvorna än tidigare. Sen om du vill ha mera power tar du bleed valven och ställer ditt laddtryck till 1.2....du vet vad jag menar, orkar inte gå igenom allt igen. Om nu inte det räcker så skaffa Seb chippet men kom ihåg att det är mappat med sportavgasrör (helst utan katalysator), bleed valv och med öppet filter.

              Och sluta oroa dig över dina futtiga mil tal...din bil e ju som ny nästan. Dessutom så tål din koppling upp till 190-200 hk och motorn ännu mera.
              Last edited by Black_GT; 19 September 2005, 17:00.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Hmmm.... har inget minne av att jag pratat om SEB, vet knappt något om det mer än att det skall ge bränsle så det räcker för mer luft samt höjer varavtalsspärren. Gillar inte heller ideen att koppla bort EBV:n, mest av okunskap, så lätt att pilla för mycket, och att låta det vara som FIAT gjort det känns säkrast, om det börjar spika eller annat så skall den ju slå ifrån. Och föredrar PRV framför PBV om man nu skall byta, men SEB är väl mappat med PBV, så.... Och tidigare hade jag Coupen, behövde inte göra något med Punton då, har bara insett hur mycket jag saknar pulvret ut ur kurvorna och möjligheten att få ner det i asfalten som man gjorde med coupen. Har inte råd med 2 bilar och det känns inte som om man skall skaffa ny bil med bättre väghållning och motor, snarare tvärt om, typ V70 eller annan traktor, då får man göra så gott man kan med det man har (fast en Lotus Elise såg ut att vara ruskigt kul runt kurvor, så himla liten).
                Kan få tag på SEB för 1000:-, har sportavgas (supersprint rostfritt, om det nu kallas för sport vet jag inte) och ersättningsrör till katt hemma i garaget, samt ett panelfilter redan i bilen (gillar papper bättre). Och en uppsättning Jamex fjädrar som sänker ?cm. Suttit på i ca 2500mil.

                Men jo, jag är inte direkt känd för min beslutsamhet, det kan jag erkänna rakt av. Veligare mäniska är nog knepigt att hitta :-O
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment

                Working...
                X