Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd om uno turbo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Råd om uno turbo

Hallå hallå!

Trots att min uno går fint nu så är suget efter en turbomodell stor. Jag har nu en på gång men jag är lite osäker på vad jag ska betala. "listpriset" är 9500 och den behöver mycket kärlek, främst exteriört. Årsmodell 1988, gått ca 7000 mil och har en ny turbo. Den är alltså ganska risig på ytan men säkert helt ok maskinellt. Vad ska man betala för en sådan?

EDIT: Tydligen skall även toplockpackningen vara bytt och toppen vara i ordninggjord. Prutad till 8500:-
    Last edited by puttekula; 19 September 2005, 16:16.
    Mvh Putte

Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

Ja prisbilden på Uno Turbo ligger väl från typ 0 kr till kanske uppåt 15-20´ för en fin mkII(90-). Men att hitta en fin Uno Turbo som inte är mekad allt för mycket är väl som att hitta en nål i en höstack! Så därför kan man ju utgå ifrån att de skall vara billiga.

Sen beror det väl på om den är besiktad o skattad sånt höjer ju värdet på en bil i allmänhet, men som du skriver att den är OK maskinellt är ju värt en hel del! Sen får man ju räkna med att de är rostiga, de börjar ju att bli uppåt 20 år snart! säg vilken bil som inte är rostig efter 20 år?
    Det är ju rosten som är det stora gisslet, det beror väl på hur händig man själv är med svetsen, men att köpa på sig ett "omöjligt fall" som är hur slut som helst (rostmässigt) skulle inte jag göra!
    Maskinellt har jag ej haft något fel på min under de 5 åren jag haft den! o den har snart gått 15000mil (förutom vanligt FÖrebyggande underhåll)

(såg att det låg en svart Uno T på blocket också if du inte sett den, fast den var det något fel på tydligen..)
    Har du varit o tittat på bilen? iså fall ser du väl lite vad du är beredd att ge antar jag..

/H

Comment

Den är skattad och besiktad nyligen. Jag har bara sett bilen på bilder än då den finns i GBG. Denna ska vara i "orginalskick", så ingen har pillat med motorn vad jag vet och det är ju en bra början.

EDIT: Den på blocket såg ju fräsch ut. Vad kan vara felet på den? Vågar man köpa en sån som går på 3 cylindrar?
      Last edited by puttekula; 19 September 2005, 16:50.
      Mvh Putte

Comment

Originally posted by puttekula

EDIT: Den på blocket såg ju fräsch ut. Vad kan vara felet på den? Vågar man köpa en sån som går på 3 cylindrar?
        Ser matt eller knottrig ut ? nylackad?

Kan du pilla så lägg ett bud på den svarta... Det värsta det kan vara är en kamaxelnock som gått ner sig.
        Den andra i gbg har jag inte sett, men den går nog att pruta mer på.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

Comment

Jag har lagt ner intresset på den i GBG, inte kul o laga en massa rost o så. Eftersom min är i "mint-condition" så vill man ju inte byta ner sig.

Jo, det var några klantar innan denna ägare som hade försökt sig på att lacka själva. Det blev ju inte riktigt bra.

kamaxelnock, är det svårt/dyrt o fixa? Är det farligt för motorn om den får gå på 3 cylindrar för länge? Jag är tyvärr inte den som pillar själv med "avancerade" motorskruvning utan gör lite enklare rep. själv men jag tycker det kul o skruva lite ibland.
          Last edited by puttekula; 19 September 2005, 20:11.
          Mvh Putte

Comment

Det verkar som om den står nära där mina föräldrar bor, så man skulle ju kunna glida förbi i helgen o ta en titt. Skall åka upp till Dalarna på torsdag.. (om den är kvar)

/H

Comment

Låter fint, titta gärna!!
              Inte köpa bara.
              Mvh Putte

Comment

Nej nej inte köper jag ,har ju redan en! Tänkte bara att jag kunde rapportera..

/H

Comment

Puttekula: om du nu har lagt ner den i Gbg så kan du väl vara vänlig och maila mig info och tel.nr. till den? Då skulle jag bli glad!

Mail: perjohannessvensson@spray.se
                  Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                  Fiat Marea Weekend 1,6 -97

Comment

Johannes, du har PM.
                    Mvh Putte

Comment

Tack Putte!
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

Comment

Originally posted by Jens
                        Ser matt eller knottrig ut ? nylackad?

Kan du pilla så lägg ett bud på den svarta... Det värsta det kan vara är en kamaxelnock som gått ner sig.
                        Den andra i gbg har jag inte sett, men den går nog att pruta mer på.
                        Är kamaxlarna på Fiat Uno såpass kassa i materialet att de är helt slut efter 13 000 mil? Är de gjutna kamaxlar?

Om en bil går på tre cylindrar bör man först kolla det elektriska. Kan ju vara en tändkabel som e kass.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Freddan72
                          Är kamaxlarna på Fiat Uno såpass kassa i materialet att de är helt slut efter 13 000 mil? Är de gjutna kamaxlar?

Om en bil går på tre cylindrar bör man först kolla det elektriska. Kan ju vara en tändkabel som e kass.
                          Nä, men det har hänt att ventilstyrningarna börjar glappa rejält som kan leda till nergången kam-nock.. Givetvis ska man kolla dom lätta grejerna, men det värsta senariot borde vara nergången kam-nock..
                          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                          X1/9
                          www.kallebacksmotor.se

Comment

Pratade med min fiatmek. Så här på rak arm utan att tittat på det trodde han på kass ventil (då kompression ligger på 5-6, 8-9 på dem friska) eller kamaxeln.
                            Mvh Putte

Comment

Originally posted by Jens
                              Nä, men det har hänt att ventilstyrningarna börjar glappa rejält som kan leda till nergången kam-nock.. Givetvis ska man kolla dom lätta grejerna, men det värsta senariot borde vara nergången kam-nock..
                              Är det tryckare på motorn?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Working...
                              X