Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blir lite trött, bara.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blir lite trött, bara.....

    Jaha, bilen börjar bli lite sliten verkar det som. Behöver ny koppling, urtrampningslagret har börjat låta lite när man släpper upp kopplingen, den tjuvdrar lite luft någonstans, skeva skivor bak, ojämn bromsverkan fram, broms som hänger sig lite bak, och olja från ena stötdämparen fram. *Suckar tungt* Dessutom hade jag tänkt byta kamrem m.m. igen vid nästa service, har ett lager som inte är helt friskt, eller om det är servopumpen eller generatorn. Undrar varför allt skall hända mig hela tiden :-(

    Så, slangar, vet att jag frågat förrut, men jag funderade på att beställa Samco för luftintaget. Någon som vet var man kan få tag på gula vacuumslangar som klarar övertryck? Samcos slangar, klarar de av olja också? Blir ju alltid lite olja i dem, och silikon-slangar mår inte så bra av det? Dämpare tänkte jag ändå byta, så det kanske inte är så illa ändå. Värre med bromsarna, de är ju bara 1.5år gamla. Jaja, vet ju vart mina pengar kommer att ta vägen de närmsta månaderna.....

    edit: Glömde, nya styrleder fram också, missade det :-(
    Last edited by novisen; 4 October 2005, 07:20.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Faen, e ju bara chassit o karrosen kvar att byta sedan...Men men hör mer StreetPerformance om slangar...dom har jag för mig levererar fraktfritt i Göteborgsområdet (humma). Dom har till Tujbo modellen o lite andra
    http://www.streetperformance-butik.se/
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      jo, inte mycket kvar... Ger mig sjutton på att ett par ventiler kommer farande genom motorhuven snart också..... Kan ju alltid glädja mig åt att det inte är på Coupen som man behöver byta sakerna, en anings dyrare där. Vet inte ens var jag skall börja och vilket som kan vänta tills våren. Får väl plocka ner bromsarna och rengöra dem i alla fall. Men jag har för mig att jag lyckades skada damasken på en av bromsarna bak, så det är väl bara till att köpa nya antar jag..... och dämpare kan ju också vara bra att ha, så man inte studsar av vägen.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Och tecken på mina färdigheter; Har bytt dumpventil fram och tillbaka säkert 5 ggr utan att få det bra, trycker ut luft någonstans, men hittar ingen olja annat än på ventilen. Satte dit den med trycksidan mot kolven nu, så den skall inte klara av att hålla mer än 0.5bar över plenum-tryck i alla fall. Borde inte vara några problem längre då, men imorse så tutar det till igen när man växlar med laddtryck på ca 0.5bar och stigande.
        Börjar bli riktigt duktig på att ta ur batteriet och byta ventil nu :-) Sist gick det på 20minuter mellan in och ut ur garaget.
        Så summa : Byte bränsleslangar mot inspr. ventiler Opel - läckte igen 1v senare
        : Byte dumpventil - ongoing efter 5 försök
        : Byte bromsskivor och belägg - skeva skivor, ojämn bromsverkan och skadad damask.

        Att göra : Byte fjädrar, dämpare, slangar och koppling. Om någon vill kan jag säga till innan jag ger mig ut på vägarna igen efter arbetet med bilen. Kanske skall köpa en cykel istället. :-D
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Du kan nästan lägga upp en projekt tråd
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            Och tecken på mina färdigheter; Har bytt dumpventil fram och tillbaka säkert 5 ggr utan att få det bra, trycker ut luft någonstans, men hittar ingen olja annat än på ventilen. Satte dit den med trycksidan mot kolven nu, så den skall inte klara av att hålla mer än 0.5bar över plenum-tryck i alla fall. Borde inte vara några problem längre då, men imorse så tutar det till igen när man växlar med laddtryck på ca 0.5bar och stigande.
            Börjar bli riktigt duktig på att ta ur batteriet och byta ventil nu :-) Sist gick det på 20minuter mellan in och ut ur garaget.
            Så summa : Byte bränsleslangar mot inspr. ventiler Opel - läckte igen 1v senare
            : Byte dumpventil - ongoing efter 5 försök
            : Byte bromsskivor och belägg - skeva skivor, ojämn bromsverkan och skadad damask.

            Att göra : Byte fjädrar, dämpare, slangar och koppling. Om någon vill kan jag säga till innan jag ger mig ut på vägarna igen efter arbetet med bilen. Kanske skall köpa en cykel istället. :-D
            Ja visst kan det bli mycket när en bil börjar bli uppåt 10 år.. Känner igen den där känslan när man tycker att allt känns slut/slitet ingen rolig känsla:-( Man vet att det kommer att gå en massa pengar. Men så är det ju tyvärr med bilar, ibland funderar man på att skaffa en annan hobby! men sen när man åker lite känns det som det är värt det igen??! Konstig man är..
            Hur som helst så har jag ett morrande hjullager som måste åtgärdas på bruksbilen, men den är det sällan något på så det får man väl ta..

            Uno Turbon är avställd igen så nu slipper jag oroa mig för allt som känns dåligt på den för stunden, hände i alla fall inget på hela säsongen med den:-)

            /H

            Comment


            • #7
              Att du har skeva skivor tyder väl på att du fläskat på rätt rejält (gasat fullt) o bromsat ordentligt några gånger. Svarva ner skivorna eller köp nya och sedan börja titta på kylning av bromsskivorna. Ett tips (för Coupén) är att ta en slang och fästa i länkarmen och leda luft mot navet/damasken, se pers "Coupe brake cooling kit" i depån.

              Ny koppling? Har du trimmat Punton? Jag kan inte hela historien om din bil men trimmar man en bil får man räkna med följdfel (alx och jag håller redan nu på med att spara till en ny koppling, vi har ju chippat bilarna. Per har redan stoppat pengarna i madrassen och bara väntar på att kopplingen ska säcka ihop ). Sedan ser jag att du har en 96:a (snart 10 år). Bilen börjar bli lite till åren så de stora reparationerna kanske börjar komma.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Tja, känns bara så himla tråkigt ibland, men det är rätt skoj när man får köra lite, håller med om det. Lärde mig hur hårt man kunde bromsa innan ABSn började jobba i somras men det var med 1.5mm däck, nu har jag nya, så då kan man trycka lite till innan ABSen slår på :-D Så man kanske får skylla sig själv lite.....
                Vet inte om man kan svarva slitsade skivor? Kändes inte som om det går utan att slå sönder dem? Kopplingen behöver inte bytas, men urtrampningslagret verkar vara på väg och det känns dumt att inte byta kopplingen samtidigt. Och hjullager bak också, glömde det. ;-) Jaja... bara att ta tag det och byta ut det som behövs. Med det man sparar på att inte ha coupen kan jag ju köpa ny motor till punton 2ggr/år känns det som. Easy come easy go, som det heter :-D Och slipper jag bara byta den där ventilen igen så är det faktiskt rätt skoj att skruva lite, i alla fall innan man börjat.

                edit: Bilen är helt original bortsett från TarOX skivor/belägg, stålomspunna bromsslangar samt SuperSprint rostfritt avgassystem. Vad jag vet, tog 5 år att hitta de stålomspunna bromsslangarna så det kanske gömmer sig något annat någonstans;-)
                Last edited by novisen; 4 October 2005, 15:22.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment

                Working...
                X