Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT eller ej?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT eller ej?

    Har gått och köpt mig en Punto GT. Kan det vara något att äga? Om ja, orsak?
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Grattis, bra bil! Se bara upp med overboost om den fortfarande går på original laddtrycksstyrning, har sett tryck upp mot 2bar i min och det är nog inte så snällt mot motorn, även om det är rätt skoj (ett tag). Skoj bil som är billig att äga och köra, men det beror på vad man jämför med, att äga en coupe ett tag är en bra lösning om man tycker att det är dyrt med bil, det mesta blir billigt i jämförelse ;-)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Det lär vara en av de bästa, roligaste o säkraste småbilarna för den summan pengar.
      Minns när jag läste om den som ny, den fick otroligt bra kritik. Bl.a. i Automobil som körde till Nurburgring o tillbaka...
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Czappa

        Kan du ge oss lite info om bilen? Några planer framöver?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Bilen är en orörd originalare med 10 år på nacken och som har avverkat 9000 mil. Vinröd met. och rostfri.
          Planer? Tja.. vet faktiskt inte än!
          Fiat 500
          Fordson Super Dexta -64
          Kawasaki Z1A
          Kawasak GPz1100A2
          Suzuki Grand Vitara -11
          Suzuki T500R

          Comment


          • #6
            Nej, det är absolut inget att ha! Sälj den så snabbt och billigt du kan! Ska du sälja den förresten? ;=)
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Bara att gratulera! Har inte själv ägt en, men fick tillfälle att provköra en när de kom till Sverige. En riktigt trevlig småbil med bra klipp. Mer civiliserad och gedigen än Uno turbon(ägde en på den tiden...). Tyckte även att Punton kändes större än de flesta andra bilarna i klassen. Lite "mellanklassbilskänsla". Och som föregående insändare nämnde, så är det bra att ha koll på laddtrycket. Många har laborerat...Få har lyckats...! Men din verkar vara i originalskick? Bara att försöka hålla den i det skicket! Bättre att arbeta med bromsar och väghållning än att "skrämma" upp motorn!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bravissimo
                Bara att gratulera! Har inte själv ägt en, men fick tillfälle att provköra en när de kom till Sverige. En riktigt trevlig småbil med bra klipp. Mer civiliserad och gedigen än Uno turbon(ägde en på den tiden...). Tyckte även att Punton kändes större än de flesta andra bilarna i klassen. Lite "mellanklassbilskänsla". Och som föregående insändare nämnde, så är det bra att ha koll på laddtrycket. Många har laborerat...Få har lyckats...! Men din verkar vara i originalskick? Bara att försöka hålla den i det skicket! Bättre att arbeta med bromsar och väghållning än att "skrämma" upp motorn!
                Ställer mig upp och applåderar. En av dom bästa trimtipsen jag läst! Tack!
                Fiat 500
                Fordson Super Dexta -64
                Kawasaki Z1A
                Kawasak GPz1100A2
                Suzuki Grand Vitara -11
                Suzuki T500R

                Comment


                • #9
                  Som någon sa till mig: Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;-)

                  Tror att det kan vara ett tips att skaffa en PRV att i alla fall sätta parallelt med EBVn, den jag köpte går inte att ställa högre än 1.3bar, så bara att skruva in helt så slipper man för högt tryck. Definitivt något att fundera på om du frågar mig.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    köpte du den från Tyskland eller från Sverige?
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      Är du en sadan som skjuter först och fragar sen?

                      Kan säga att GT´n är bra pocket rejser och med lite mods kan bli riktigt snygg och snabb dvs den är inte tillräckligt snygg och snabb original. Dock sa maste jag säga, även om vissa här kommer att ta illa upp, att den inte är av bästa kvalitet och det är tyvärr bara sa. Saker gar sönder men jag tycker det gar lite för lätt pa GT´n. Dock sa är motorn bra, dvs blocket och dess inehall. Turbon och diverse vacum slangar kan det vara si och sa med beroende pa skicket.

                      Sa länge du behaller bilen original och inte strävar efter att styla och trimma sa kommer du nog komma undan utan nagra större problem med bilen. Men sa fort du rör om i grytan sa finns det en risk att problemen kommer. Detta är i allafall min erfarenhet.

                      Lycka till

                      Marco
                      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan_BA
                        köpte du den från Tyskland eller från Sverige?
                        Nä, det var en äldre herre som hade havererat turbon och han tyckte det skulle bli för kostsamt att reparera den så han sålde den till mig.
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          Novisen

                          Originally posted by novisen
                          Som någon sa till mig: Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;-)

                          Tror att det kan vara ett tips att skaffa en PRV att i alla fall sätta parallelt med EBVn, den jag köpte går inte att ställa högre än 1.3bar, så bara att skruva in helt så slipper man för högt tryck. Definitivt något att fundera på om du frågar mig.
                          Så du har tagit bort EBVn och ersatt den med PRVn?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Jo, och ställt den på 13psi, 0.9bar ungefär. Men om jag haft EBVn kvar anser jag att det är bra att sätta PRVn parallelt med EBVn samt skruva in den helt för att aldrig få mer än 1.3bars tryck från turbon (om nu uppgiften stämmer, men jag tror det). Funderar på att göra så faktiskt. Får ingen överladdning överhuvudtaget just nu, trycket går upp till 13psi och slår i väggen där, skönt att slippa vara orolig, brukade lätta lite på gasen tidigare när trycket kom upp till 1bar för säkerhets skull....
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment

                            Working...
                            X