Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kammrämm på Tipon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kammrämm på Tipon

    Tjenare alla!

    Har precis köpt en Fiat Tipo DGT 1.6 -91.
    Jag undrar en sak om kammremmen:
    Bilen har gått 20 000 mil, och kamremmen byttes efter 10 000 mil.
    Är det dags att fixa det, eller håller dom för evigt?

    Rock on! // Oskar

  • #2
    Är nog garanterat dax att byta


    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Bara att gratulera då !
      Kamremmen som på så många andra Fiatar SKA bytas ut om inspektion visar tendens till fransar i kanten eller sprickor.
      Dock ska de bytas innan de passerar 10000 mil /rem !
      8000 mil eller 5 år för 1.6 motorerna i Bravo/Brava/Marea
      Men här gäller inspektionsresultatet före intervallen !
      Kan behövas innan
      Hörde 6000 mil,,, ???

      Se upp för Rost på Tipon bakom fjäderben fram samt bärarmsfäste fram (balken), tröskellådor...
      DÄR dödar besiktningen FÖRST !
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        Nice

        Okej, jag ska tillbax till bilhandlaren som jag köpte bilen av imorgon tisdag för att få en backspeleg lagad, vi kom överänns om det vid köpet... Och så kom jag på att jag glömde ta med sommardäcken! =)

        Jag har varit ute och åkt med i min Tipo idag. Har upptäckte en del fel som ni kanske kan hjälpa mig med:
        Nör jag startade billen kall så varvade den otroligt mycket ica 10 min. När jag stannade vid första rödljuset och kopplade ur varvade den i 3,5k! Så jag behövde inte gasa någonting på 1:an, 2:an och 3:an. Är detta korrekt?

        Och sedan märkte jag att spolningen på rutor och lycktor inte fungerade. Åkte till en macka och fyllde på spolarvättska, ifall det var slut, men det kom inget i alla fall. Har lyssnat efter pumpen med endast tändningen igång, och det låter endast ett svagt klick eller "ffffft". Alla säkringar är hela, och när man spolar så ser jag på de digitala instrumenten att ljuset i lamporna blir något svagare, något drar alltså ström...
        Är detta något som brukar inträffa på Tipon? Nån ide om hur jag kan fixa det?

        En sak till; är det central-lås på alla modeller av Tipon? I sånna fall fungerar inte mitt.

        Skickar med en bild på min Tipo!
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Ispropp i spolarvätskebehållaren? (Egen pinsam erfarenhet)

          Jag köpte en bil av en bilhandlare för ett par år sedan där spolningen funkade i en halv dag för att sedan lägga av. Jag hade naturligtvis fyllt på spolarvätska, kollat säkringar, slangar och munstycken. Ringde säljaren och kom överens om att jag skulle lämna in den på en verkstad för att få det fixat på hans bekostnad.
          Väl inne på verkstaden visade det sig att spolarvätskan bara hade frysit... Till saken hör att det bara var 4-5 minusgrader ute, och jag hade dessutom haft bilen i ett inomhusgarage några timmar, så det där med is fanns liksom inte ens i min föreställningsvärld.
          Det hela berodde förmodligen på att vattnet och alkoholen hade skiktat sig.

          Comment


          • #6
            ok

            Ja, som sagt, jag ska tillbax till bilhandlarn imorgon måndag. Dom har även verkstad så jag kan snacka lite med honom. Hoppas att det löser sig bara... Jag hör av mig senare.

            Comment


            • #7
              Hur styrs snabbtomgången på den ?

              Kolla alla vaakumslangar/anslutningar på insugsröret
              Kolla luftfiltret (ska va RENT )
              Tempgivare för kylvätska
              Ohmtalstabell finns hos mek- handboksinnehavare här på forumet
              Luft-tempgivaren på ettans cylinder kan också behövas kollas med Ohmmeter !
              Samma med den.

              Tändstift
              Fördelarlock. ska va rent inuti + rotor !

              Varför höjs varvet ?
              - Någon signal in till databoxen säger till om det !

              Börja med det enkla !
              allt kan påverka !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Originally posted by Håkan
                Varför höjs varvet ?
                - Någon signal in till databoxen säger till om det !
                Låter ju som någon temperatur går ned, luft alt. vatten är väl alternativen.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Ser ut som min Tipo! Trevligt!

                  Snor tråden lite min Tipo är riktig svår att starta har tittat på alla slangar nu och hittade lite lösa luftslangar och avslitna elsladdar har satt ihop allt men blev inte bättre. Den läcker kylarvätska överallt mest från motorvärmaren... ska se till och täta allt.

                  Monterade loss förgasaren och såg något som kan vara tomgångsmotor med en liten fjäder som tydligen ska spänna gasen när man startar har inte hunnit mäta på den. Vad mer kan man kolla på?
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X